Bygga om gti till rc..?
-
johangustav
Bygga om gti till rc..?
vad är egentligen skillnaden mellan rc och gti .. har för mig jag har läst att det bara är toppen och styrboxen..? stämmer detta..? eller vad mer behöver man för efterlängtade 180hk..?
betydligt mer och det finns ingen som helst motivering till att göra en sådan ombyggnad. Tyvärr...
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Billigare att köpa RC.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
-
johangustav
- Andreas Bystedt
Mangie wrote:johangustav wrote:skulle iofs vart intressant om någon visste vad skillnaden var.. effektmässigt alltså inte inredning och chassie m.m
180hk - 137hk = 43hk
Skillnaden effektmässigt är 43hk
Skillnaderna i motorn dummer...
Insuget är väl också annorlunda då flera fått problem efter openair-anslutning?
Fd. Medlem nr 527
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Re: Bygga om gti till rc..?
johangustav wrote:vad är egentligen skillnaden mellan rc och gti .. har för mig jag har läst att det bara är toppen och styrboxen..? stämmer detta..? eller vad mer behöver man för efterlängtade 180hk..?
Står en del om RC-motorn här: http://206gti.net/206rc-info/.
Dock framgår det inte helt klart i texten vad som är nytt jfrt med GTi-motorn. Det jag själv kan komma på är luftfilterboxen, insuget, toppen, kammarna och styrningen av insugskammen samt grenröret. Skulle inte förvåna mig om det är en massa andra saker som skiljer utöver det, med tanke på att man byggt RC-motorn för att klara högre varvtal.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Glöm inte att RC:n har elektroniskt styrt gasspjäll så det tillkommer en del där. Det känns som det kommer innefatta en del el (utöver VVT-styrningen såklart) och ev mixtrande med BSI-boxen vilket inte lär vara helt enkelt om man inte har tillgång till utrustning för att ändra parametrarna i den.
Med tanke på vad man behöver köpa i form av komplett motor, växellåda, vajerspakställ, gaspedal och ganska mycket annat smått o gott så blir det med all säkerhet billigare att bara byta bilen mot en RC.
Med tanke på vad man behöver köpa i form av komplett motor, växellåda, vajerspakställ, gaspedal och ganska mycket annat smått o gott så blir det med all säkerhet billigare att bara byta bilen mot en RC.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
Den enda sån här konvertering som jag kan komma på skulle kunna vara någorlunda motiverad vore om man satte i RC-motorn i en 206 SW. Då skulle det bli något ovanligt.
Även om man har en RC-motor och en vanlig GTI så drar det iväg med både kostnader och jobb. Du sänker antagligen värdet på GTI:n också.
Har för mig att startspärrarna inte är kompatibla t ex och då blir det en massa annan omdragning förutom motorhärvan. Kopplingsscheman för såna jobb brukar inte vara direkt åtkomliga.
Om du skaffar motor och kabelhärvor, byt till en SW, vetja och fixa en tant-sleeper!
Även om man har en RC-motor och en vanlig GTI så drar det iväg med både kostnader och jobb. Du sänker antagligen värdet på GTI:n också.
Har för mig att startspärrarna inte är kompatibla t ex och då blir det en massa annan omdragning förutom motorhärvan. Kopplingsscheman för såna jobb brukar inte vara direkt åtkomliga.
Om du skaffar motor och kabelhärvor, byt till en SW, vetja och fixa en tant-sleeper!
EN 14497
Mice Elf wrote:Den enda sån här konvertering som jag kan komma på skulle kunna vara någorlunda motiverad vore om man satte i RC-motorn i en 206 SW. Då skulle det bli något ovanligt.
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Alex . wrote:Mice Elf wrote:Den enda sån här konvertering som jag kan komma på skulle kunna vara någorlunda motiverad vore om man satte i RC-motorn i en 206 SW. Då skulle det bli något ovanligt.
![]()
![]()
Alex sleeper
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
- Peter Igelhammar
- Crew

Benny som ändå vet vad han gör, hade en hel rc som var rullad hemma i garaget. Han klurade lite på detta med att skifta allt till sin gti, men det var tydligen j-t mkt jobb. Han kan nog svara själv. Pmar länken
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Fysiskt är det inga problem.
Om du bra vill få motorn att fungera utan att bry dig om att allt ska fungera korrekt så är det inga jätteproblem. Men då blir det som de flesta fwd stripp bilar, massa motor ingen komfort eller utrustning.
Men vill du ha den som en Rc i org utförande så är det massor med jobb
MenFörst och främst är det massa eljobb som ställer till det. Speciellt om du har en 206Gti äldre än -02 då den förmodligen har det gamla elsystemet. Då måste du i stort sett byta all el samt div givare till esp, abs, airbag etc etc. Kollade upp det en del till min gamla Gti, men insåg att det skulle bli för mycket jobb för att börja med det.
Det lättaste borde vara att köpa ett separat sprut och byta ut den gamla kabelhärvan. Då kommer den inte ställa om kammen vid ett visst varvtal så då får man göra en kompromissinställning av kammen från början.
Som sagt, ingen omöjlighet om man har massor med tid och god kunskap.
Om du bra vill få motorn att fungera utan att bry dig om att allt ska fungera korrekt så är det inga jätteproblem. Men då blir det som de flesta fwd stripp bilar, massa motor ingen komfort eller utrustning.
Men vill du ha den som en Rc i org utförande så är det massor med jobb
MenFörst och främst är det massa eljobb som ställer till det. Speciellt om du har en 206Gti äldre än -02 då den förmodligen har det gamla elsystemet. Då måste du i stort sett byta all el samt div givare till esp, abs, airbag etc etc. Kollade upp det en del till min gamla Gti, men insåg att det skulle bli för mycket jobb för att börja med det.
Det lättaste borde vara att köpa ett separat sprut och byta ut den gamla kabelhärvan. Då kommer den inte ställa om kammen vid ett visst varvtal så då får man göra en kompromissinställning av kammen från början.
Som sagt, ingen omöjlighet om man har massor med tid och god kunskap.
Skoda Fabia Rs -07