Kontrollampan för motorns självdiagnos lyser under gång. Det kan vara fel på insprutning, avgasrening eller tändsystemet.
Någon som har erfarenhet vad det kan innebära för fel och reparation?
årsmodel 2000, 306 xt montana
Thx
// Ny peugotförare
Lampa för motorns självdiagnos på 306 xt lyser
Jag ringde upp förra ägaren och han sa att det hade hänt en gång innan. Han sa att han då ringde upp peugot verkstaden och de sa att(som han inte fick säga till någon) att koppla ifrån batteriet och vänta en halvtimme, slå på tändningen i 10 sek, slå ifrån och sen starta.
Testade och det fungerade!!
Jag tycker det låter märkligt. Eller?
tarin wrote:Jag ringde upp förra ägaren och han sa att det hade hänt en gång innan. Han sa att han då ringde upp peugot verkstaden och de sa att(som han inte fick säga till någon) att koppla ifrån batteriet och vänta en halvtimme, slå på tändningen i 10 sek, slå ifrån och sen starta.
Kan ju vara ett mindre allvarligt fel som bara uppstår lite då och då. Ovanstående manöver nollar boxens lagrade felkoder, så lampan förblir släckt tills felet (vad det nu kan vara) dyker upp nästa gång.
På min gamla 306:a (troligen med samma motor som din) tändes fellampan ibland direkt efter start och förblev tänd så länge man körde, men vid nästa start var den släckt igen. Även när lampan var tänd gick motorn precis som vanligt.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
tarin wrote:Frågat runt lite bland några Peugotägare och de tror att batteriet kan vara slut. Det är 7 år gammalt.
Startar bilen och går ska det ju inte vara något problem. Du kan ju mäta på batteriet och se. Du ska ha 13,8-14,4 volt med motorn igång.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Ursäkta bumpen men jag vill inte starta en ny tråd. jag råkade utför samma problem igår att lampan för motorns självdiagnos lyste. Jag hade dåligt batteri så jag bytte till ett nytt batteri igår kväll. Jag var ut och provkörde bilen idag ca 1.5 mil och nu lyste den inte. Kan tillägga att jag hade redan köpt det nya batteriet och den började lysa efteråt