Sportkat eller racekat + Ferrita sportavgassystem???

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Ivcho

Sportkat eller racekat + Ferrita sportavgassystem???

Post by Ivcho »

Hej alla glada!

En liten fråga har för någon månad sedan köpt mig en Peugeot 206 GTI, som jag gillar skarpt. Detta har jag hunnit gjort: Lackat ner bilen, Köpt och satt dit en fin vinge, satt in en aktiv bass ala Pioneer:) samt köpt en JVC stereo (3,5 tums skärm, DVD, MP3 m m) Dags att börja att lägga ner lite pengar på att få bilen och låta lite roligare samt att kanske hitta en och annan HK, maybe:) Hade tänkt mig chippa den men det har lagts på hyllan ett tag...

Nu till min fråga. Tänkte sätta dit ett Ferrita sportavgassystem 2,5", får det på plats av en firma i STHLM för 5500kr (1000kr för själva jobbet). Då tänkte jag fråga er, som kan lite mer om detta, ska man inte då ta och passa på att byta katalysator till en sport eller race??? Det finns väl en möjlighet att man får lite mer än bara själva ljudet! Har läst en del om både race och sport men har inte hittat någon som har byt på en 206 GTI...

Vore tacksam för lite svar då jag måste bestämma mig snart...

Tack på förhand!
SNILLET
Crew
Crew

Re: Sportkat eller racekat + Ferrita sportavgassystem???

Post by SNILLET »

Ivcho wrote:Hej alla glada!

En liten fråga har för någon månad sedan köpt mig en Peugeot 206 GTI, som jag gillar skarpt. Detta har jag hunnit gjort: Lackat ner bilen, Köpt och satt dit en fin vinge, satt in en aktiv bass ala Pioneer:) samt köpt en JVC stereo (3,5 tums skärm, DVD, MP3 m m) Dags att börja att lägga ner lite pengar på att få bilen och låta lite roligare samt att kanske hitta en och annan HK, maybe:) Hade tänkt mig chippa den men det har lagts på hyllan ett tag...

Nu till min fråga. Tänkte sätta dit ett Ferrita sportavgassystem 2,5", får det på plats av en firma i STHLM för 5500kr (1000kr för själva jobbet). Då tänkte jag fråga er, som kan lite mer om detta, ska man inte då ta och passa på att byta katalysator till en sport eller race??? Det finns väl en möjlighet att man får lite mer än bara själva ljudet! Har läst en del om både race och sport men har inte hittat någon som har byt på en 206 GTI...

Vore tacksam för lite svar då jag måste bestämma mig snart...

Tack på förhand!

Mycket marginellt med hästar du får extra skulle jag tro. Men en metallisk kat ger ett BRA mycket rappare avgasljud. :)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Ivcho

Post by Ivcho »

Vilken skall man satsa på? Sport eller Race? Har du någon bra länk till någon med vettigt pris?
XzTrAz

Post by XzTrAz »

tycker inte min metalliska katt gav någon skillnad i ljudnivå mot dom gamla keramiska..

du kan misshandla en metallkatt mycket mera än en keramisk dito. + att flödet är bättre i en metallkatt jämfört med en keramisk av samma storlek. Tål mer mekaniskt stryk. materialet i dom blir inte pulvermos om man råkar dunsa i något. tål knasigare bränsleblandningar.

en metallkatt modell sport funkar nog finfint för dig om du nu ska byta katt. rejskatt är bara overkill. ger inget extra om du nu inte skulle ha 400 kusar i bilen.
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
XzTrAz

Post by XzTrAz »

//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ivcho

Post by Ivcho »

Inga 400 kusar i min bil:)
Tack för ditt svar och din länk! Det blir nog en sådan! Men vad har jag för anslutning på min bil? OBS! Det skall ju också anslutas till Ferritas systemet!

AM20 2.0 " anslutning

1.600:-
AM214 2.1/4" anslutning

AM25 2 1/2" anslutning

1.750:-
AM30 3.0" anslutning

Här är bilen förresten:
http://www.garaget.org/?car=56189&image=511152
Dart

Post by Dart »

Ivcho wrote:Inga 400 kusar i min bil:)
Tack för ditt svar och din länk! Det blir nog en sådan! Men vad har jag för anslutning på min bil? OBS! Det skall ju också anslutas till Ferritas systemet!

AM20 2.0 " anslutning

AM214 2.1/4" anslutning

AM25 2 1/2" anslutning

AM30 3.0" anslutning

Här är bilen förresten:
http://www.garaget.org/?car=56189&image=511152

Ivcho wrote:Tänkte sätta dit ett Ferrita sportavgassystem 2,5"

Gissa EN gång vilken kat du borde ha....
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
XzTrAz

Post by XzTrAz »

hehe :) 2,5" = 2½"
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Ivcho

Post by Ivcho »

Tack för alla svaren! Vi får se vad det blir...
Puff

Post by Puff »

Lånar tråden lite.. Vad tror ni om att köpa ett ferritasportavgassytem till gti:n och mecka på 1.6 motorn? (Finns inget till den nämligen) Mycket meck att få det att funka? Någon som har testat?
Ett guldfärgad lejon med 110 vrålande hästar...
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

När du köper katalysator.. Köp en som är lagom för din motor. Har du en motor som inte har mer avgaser som ska förbrännas än volymen på en 2" så räcker detta.

Jag har 2" hela vägen från katt till ända. och känner absolut inga begränsningar, Skall räcka åtminstonde till 200hk... där efter bör man fundera på större.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Puff wrote:Lånar tråden lite.. Vad tror ni om att köpa ett ferritasportavgassytem till gti:n och mecka på 1.6 motorn? (Finns inget till den nämligen) Mycket meck att få det att funka? Någon som har testat?

Högst troligt densamma avgasrörsstruktur på båda... är väl bara infästningen till katten som behöver en konverter till...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Puff

Post by Puff »

Jaaacob wrote:
Puff wrote:Lånar tråden lite.. Vad tror ni om att köpa ett ferritasportavgassytem till gti:n och mecka på 1.6 motorn? (Finns inget till den nämligen) Mycket meck att få det att funka? Någon som har testat?

Högst troligt densamma avgasrörsstruktur på båda... är väl bara infästningen till katten som behöver en konverter till...

mm tycker ju det, fast de bilder jag har sett på färdiga system ser inte på nära vägar likadant ut?? :?:
Ett guldfärgad lejon med 110 vrålande hästar...
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Puff wrote:
Jaaacob wrote:

mm tycker ju det, fast de bilder jag har sett på färdiga system ser inte på nära vägar likadant ut?? :?:

Märkligt, å andra sidan var inte mitt skräddarsydda likt orginal någonstans heller, i får se om det finns någon som har en 206a

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Post Reply