Samlingstråd för oljeförsörjning XU9J4

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Nik wrote:
TheDagger wrote:
Ge dig nu.
Du påstår att jag är den märkesfixerade här men det är du som hela tiden kommer med alla dessa fåniga kommentarer.
Prestera ett klockrent "oil surge" istället för att kvida så jävla möe. Det finns flera i klubben som gjort det med sina 205:or iaf...

Jag har drabbats av oilsurge på vanlig väg, med halvdana gatdäck. Då låg oljan mitt emellan min och max på stickan :( Kort därefter tittade en stake ut. Så nog har jag drabbats jag med. Men på den nivå jag kör ska det räcka med standard oljefälla i tråget. Gör det inte det får jag väl renovera ännu en motor.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Nik wrote:Och GTI6-toppen är dessutom ett budget-trim-alternativ till 1.9 MI16 (istf att plöja ner pengar på en bra genomförd portning).
Kanske en väg framåt mao!?

Va e de för fel på hela GTI6 motorn om man nu skall hålla på å feppla :?:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Nik

Post by Nik »

snillet wrote:
Nik wrote:Och GTI6-toppen är dessutom ett budget-trim-alternativ till 1.9 MI16 (istf att plöja ner pengar på en bra genomförd portning).

Priset!? :P
Den är väl tyvärr inte jättevanlig här och därmed relativt dyr!?
Det är senaste trenden på 205gtidrivers, 205gti6. Ett jävla tjat på dom, ingen har fattat än att det är 205rc som är "the shit" ;)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Nik wrote:
snillet wrote:

Priset!? :P
Den är väl tyvärr inte jättevanlig här och därmed relativt dyr!?
Det är senaste trenden på 205gtidrivers, 205gti6. Ett jävla tjat på dom, ingen har fattat än att det är 205rc som är "the shit" ;)

Det var nåt åt det hållet som jag hade tänkt med resterna av Henry B:s 309 GTI16 om inte Pär H köpt den. Men en EW12:a i så fall.
Hans Hellström

Nik

Post by Nik »

snillet wrote:Det var nåt åt det hållet som jag hade tänkt med resterna av Henry B:s 309 GTI16 om inte Pär H köpt den. Men en EW12:a i så fall.

En RC-topp på EW12-botten med antingen bibehållen VVT eller dubbla avgaskammar och ingen VVT hade varit fräckt. :)
Gissa om mellanregistret hade kännts "lagom" i en lätt 205/309 8)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Googladelite på ackumulatorer:

Färdig produkt från Mocal: http://www.thinkauto.com/accumulators.htm
Dito Accusump: http://www.accusump.com ...svensk ÅF: http://www.rallycross.nu/
Dito Moroso (som verkar klart yxig): http://www.moroso.com/catalog/categoryd ... code=13600
EN 14497
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Mice Elf wrote:Dito Moroso (som verkar klart yxig): http://www.moroso.com/catalog/categoryd ... code=13600

Manuell ventil som skall stängas innan motorn stängs av för att lösa kallstart-oljetryck frågan :lol:, så lowtech att jag nästan gillar det 8).

Magnetventil med direktstopp vid motorstopp och tillslagsfördröjning vid uppstart känns ju smidigare.

Men vad kostar dom ?
Hans Hellström

Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Sprang på ett par (dåliga) bilder av GTI16-oljetråg här: http://www.forum-auto.com/automobile-pr ... 379-35.htm

Image

Image
EN 14497
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Vill du ha bild på ett riktigt så har jag ett löst i garaget som jag kan ta kort på. Både med och utan monterad oljefälla.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Sundin wrote:Vill du ha bild på ett riktigt så har jag ett löst i garaget som jag kan ta kort på. Både med och utan monterad oljefälla.
Visst är det tråget med lucka i? Tror det finns i en av trådarna som jag länkat till, men bra bilder är alltid bra att lägga upp för dem som funderar på att bygga.
EN 14497
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Japp, det är med lucka.
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Här kommer några bilder på själva plåten som jag redan hade på datorn:

Image
Image
Image

Jag återkommer med bilder där denna är monterad i tråget.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Börjar mjukna och fundera på att sänka oljetråget. Om jag minns rätt från info jag fått är det högerkurvor i uppförsbacke som är värst, men hursomhelst... finns det färdiga spacers att köpa eller är det egentillverkning som gäller?
EN 14497
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Här kommer bilderna jag lovade för några månader sedan...

Image

Image

Image
Tox

Post by Tox »

Har jag uppfattat det här rätt efter att sökt och läst på nätet, om man ska bygga så surge fri sump som möjligt till en xu9j4? (ej torrsump eller ackumulator)
1. stående plåt i tråget typ xu10 med lucka
2. stående plåt fäst i pumpen skyddar lite mot skvalp
3. extra spacerplatta eller xu10 tråg och förlängd pickup (blir nog extraspacer har ett gäng spacers och orginal tråg)
4. svetsa en horisontell aluplåt i spacerplattan (typ Niks "downunder" spacer)
5. tjock olja ... men det åker jag redan med 20-50
6. riktig oljekyl (för att hålla nere oljetempen, har jag oxå redan)

Om man gör dessa moddar tror ni det är hyffsat säker då vid banträffar?
Rosefors mf alla bilar över 13 sec på 402m klassas som A eller EPA traktorer och ska ha en röd varnings triangel där bak så man hinner väja eller bromsa om den befinner sig på allmän väg :lol:
Tox

Post by Tox »

Jag uppar den här tråden ...
Är det någon som har svar på min fråga eller är det som det mesta bara att prova själv och utvärdera?
Rosefors mf alla bilar över 13 sec på 402m klassas som A eller EPA traktorer och ska ha en röd varnings triangel där bak så man hinner väja eller bromsa om den befinner sig på allmän väg :lol:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Tox wrote:Jag uppar den här tråden ...
Är det någon som har svar på min fråga eller är det som det mesta bara att prova själv och utvärdera?

Min åsikt är att sålänge du åker på gatdäck och inte har värstingchassi ska du inte behöva mer än den plåt med lucka som sitter original på 2,0-motorerna och tydligen på vissa 309 16v. (Vet att inte alla delar denna åsikt, men alla har sin egen). Själv har jag förutom det även svetsat ett litet hinder som bromsar oljan lite åt höger i tråget.

Börjar du med R-däck, styvare chassi osv ska du nog göra allt det du nämnde innan.

Har förresten att alu-tråg med fälla från en 2,0 om du vill ha. Men dom trågen är lite djupare än 1,9 så man får förlänga pickupen till oljepumpen lite. Det påverkar även markfrigången en aning, tror det är 20mm.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tox

Post by Tox »

Ok .. tack för det svaret ... jag varvar lite mer än orginal och problemet med grepp och hyffsade gkrafter skrev jag i Dennis tråd ... man kan inte topp fylla pga av skvalp upp mot på fyllningshålet och det trycks ut olja i vevhus venten ... händer aldrig om jag bara fyller upp till ca mitt mellan max och min ... absolut inte mer ... en horizontell plåt skulle nog hjälpa mot det en aning tror jag. xu10 trågen är dom bolt on ..förutom möjligen givare eller?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Tox wrote:xu10 trågen är dom bolt on ..förutom möjligen givare eller?

Japp!
I och med att dom är djupare blir oljemängden större också.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

TheDagger wrote:Har förresten att alu-tråg med fälla från en 2,0 om du vill ha. Men dom trågen är lite djupare än 1,9 så man får förlänga pickupen till oljepumpen lite. Det påverkar även markfrigången en aning, tror det är 20mm.

Skulle en pickup ifrån 2,0 passa bolt on på 1,9:ans pump?
Post Reply