Strålkastarspoling till 406?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Strålkastarspoling till 406?

Post by PuggenTO »

Hur funkar strålkastarspolningen till peugeot 406 v6? Jag får de inte att fungera alls. De ploppar inte upp och sprutar vatten på strålkastarna. Är det enkelt att fixa?
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...

PS. Jag diggar min avatar...
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Om det är som på 306 så måste du vrida på spaken till halvljusläget först.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Vet inte om det stämmer, men har hört att de åker upp av trycket från vätskan. Så om du har för lite spolarvätska, så orkar de inte ploppa upp.
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Evildream

Post by Evildream »

Sundin wrote:Om det är som på 306 så måste du vrida på spaken till halvljusläget först.

Instämmer helt! man måste vrida på spaken.
Powered by V6
_Peter_

Re: Strålkastarspoling till 406?

Post by _Peter_ »

Instämmer med övergående,, kolla säkringarna också om det är samma som på min 206 så har dom en egen säkring. hade också problem med att dom inte vill ploppa upp,, bytte säkring så var det kirrat.. :D
206 1,6 2001
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Ja fyllde på med 3 liter spolarvätska men det är tyvärr bara den vänstra strålkastarspolaren som fungerar. Den andra funkar inte. Någon idé om vad som kan vara fel? Slang som hoppat ur sitt läge? Säkring?

phnom

Post by phnom »

Är det standard med strålkastarspolare? För mina ploppar inte heller upp :S
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

phnom wrote:Är det standard med strålkastarspolare? För mina ploppar inte heller upp :S

Jag vet faktiskt inte hur det är med strålkastarspolning och om de är eftermonterade för nordiska behov. Om det är som med stänklapparna fram så är det riktigt dåligt. Tror vora stänklappar lossnar varje vintersäsong p.g.a snöklumpar. De sitter bara fast med en enda skruv.

_Peter_

Post by _Peter_ »

PuggenTO wrote:Ja fyllde på med 3 liter spolarvätska men det är tyvärr bara den vänstra strålkastarspolaren som fungerar. Den andra funkar inte. Någon idé om vad som kan vara fel? Slang som hoppat ur sitt läge? Säkring?

Säkringen kan det ju inte vara om ena fungerar, säkringen går ju på pumpen.. kolla slangen istället, har för mig att slangen går förs till den högra och sedan därifrån till den vänstra, så om det nu skulle vara slangen så är det den vänstra som lägger av först..
206 1,6 2001
AnteKarlsson

Post by AnteKarlsson »

Tjena på er..

Kan ha ett svar till er..
Hade problemet att spolningen bara fungerade på ena sidan på arbets bilen. Dock en MB sprinter. Var själva spolar armen som ska åka ut som inte fungerade som den skulle... Har just köpt en peugeot 406ST v6 sport C och det ser ut som det är samma system på dessa. Prova att bara dra ut dessa spolar armar men dra inte för hårt bara.. Kan vara så enkelt att en massa skit har fastnat där den inte ska vara... Annars så sitter troligen problemet i slangen mellan armen & motorn. Prova att byta den, är väl den biligast lösningen på det hela. Men kanske inte det rätta dock.

Ska kolla runt lite med några vänner skriver in igen om jag skulle få ett bra förslag
AnteKarlsson
406 V6 Kombi
Cheva Tahoe
PeMa

Post by PeMa »

Jag gjorde precis tvärt om och tog bort säkringen till strålkastarspolningen...
Tröttnade på att fylla på spolarvätska var 20'e mil på vintern, för de där högtrycksspolarna förbrukar löjliga mängder, speciellt som det inte ens blir det minsta rent av dem.

Tycker också att det är lite konstigt att en bil som kan varna för nästan allt från kylarvätskenivå till fallande meteroiter inte verkar ha någon givare för spolarvätskenivån. Eller är min bara trasig?

mvh Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Chevrolet Camaro IROC-Z 5.7 -88
mattem

Post by mattem »

Jag har också stört mig på att peggan ínte har varning för låg spolarvätskenivå. Riktigt dåligt på en så ny bil som annars är rikligt utrustad med extra allt. Kommer troligen också att koppla ur strålkastarspolningen till vintern. Förväntar mig ändå att de kommer att frysa fast och kärva/gå sönder pga isbildning. Ser ut att vara ett perfekt ställe att samla vatten som fryser is där ju... :roll:

Dessutom så har aldrig enbart vätska kunnat rengöra något utan hjälp av torkare.
Peugeot 406 HDi 2.0 Silverline Automat Kombi -04
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Fast jag måste erkänna att jag är imponerad av tanken till spolarvätskan. Den verkar vara enorm. Ett antal liter går i utan problem. Var så van vid den stora volymen att när jag skulle fylla på med koncentrerad spolarvätska i en volvo 850 så rymmde den bara en liter dryg, var bara till att spä ut allt med vatten. Man märker iallafall om det är låg spolarvätskenivå nattetid. Då prioriterad vindrutan och inget på strålkastarna.

mattem

Post by mattem »

PuggenTO wrote: Man märker iallafall om det är låg spolarvätskenivå nattetid. Då prioriterad vindrutan och inget på strålkastarna.

Hur menar du? Att när det blir låg nivå så används inte spolarmunstyckena till strålkastarna?
Peugeot 406 HDi 2.0 Silverline Automat Kombi -04
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

mattem wrote:
PuggenTO wrote: Man märker iallafall om det är låg spolarvätskenivå nattetid. Då prioriterad vindrutan och inget på strålkastarna.

Hur menar du? Att när det blir låg nivå så används inte spolarmunstyckena till strålkastarna?

Ja det verkar så. Över en viss nivå i spolartanken så fungerar strålkastarpolarna. Under, enbart vindrutan. Har väl med tryck att göra antar jag. Fyllde ju på med spolarvätska och då fungera visserligen bara ena strålkastarsplaren. Den andra är trasig.

PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

f*n, fyllde på med en 4 liters dunk färdigblandad spolarvätska. Trodde den skulle räcka men det rymdes minst 2 liter till. Hur många andra bilar har en tank för spolarvätska på 6 liter? Inte många minsann.

Post Reply