Burbyggar-tråden

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

folkrace wrote: ...............

Anledningen till att det inte får vara monterat bakom hjulc.är att vid en ev påkörning bakifrån skall inget som bältet sitter i gevika så att bältet slakar eller sträcks (detta har jag fått föklarat av fr bes.man vid flera tillfällen,har även varit tvungen att flytta bältes infästningen före start)
Det kanske också bara gäller i folkrace???
Jag har inte hittat motsvarande iaf. Men jag förstår anledningen till att man inte ska stäcka ut buren långt akterut som du skriver.

Konsekvensen är att en banracing-/rallycross- eller rallybil med hel 'Grp H-bur' inte uppfyller FR-bestämmelserna. Känns lite avigt.
EN 14497
Nik

Post by Nik »

Mice Elf wrote:
folkrace wrote: ...............

Anledningen till att det inte får vara monterat bakom hjulc.är att vid en ev påkörning bakifrån skall inget som bältet sitter i gevika så att bältet slakar eller sträcks (detta har jag fått föklarat av fr bes.man vid flera tillfällen,har även varit tvungen att flytta bältes infästningen före start)
Det kanske också bara gäller i folkrace???
Jag har inte hittat motsvarande iaf. Men jag förstår anledningen till att man inte ska stäcka ut buren långt akterut som du skriver.

Konsekvensen är att en banracing-/rallycross- eller rallybil med hel 'Grp H-bur' inte uppfyller FR-bestämmelserna. Känns lite avigt.

Det är litegrann av samma anledning man inte vill ha alltför liten vinkel mellan huvudbåge och bakåtsträvorna heller. Backar man in i räcket i lite hastighet så är det inte mycket bur som ska deformeras innan ryggen väntar..
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Lite uppdateringar från mitt bygge.

Image
Image
Image
Image

Fattas ju fortfarande en del, men det börjar ta sig.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Sliced

Post by Sliced »

Nu har jag äntligen lyckats flytta över gammal bildata från en rattlig bärbar-pc..
Så här såg Lionnes bur ut på slutet.
Image
Image
Image

Buren är delbar i dörrarna och gick faktiskt att lirka i och ur.

Kryssen nertill på Toyotarören är Guss idé.
Jag pratade med två killar som precis besiktat en BMW och fått ett litet påpekande att toyotastaget borde vara oskarvat och dörrsträvorna skarvade istf som vi (och dom) tvärtom.
Toyotastaget på förarplatsen är nerdraget pga avståndet till ratten, men på passagerarsidan så kändes det som att det var lika bra att låta det gå ända upp.
Lutningen på strävorna bak blev precis 30 grader, trots att jag glömde mäta.
Fläppen till B-stolåpens säkerhetsbältesbult finns för att det fanns ett krav under 2 år, percis när vi byggde, att buren skulle fästas i B-stolpen. FIA har alltid haft förbud så hade nån sagt nåt så hade vi bara skruvat ur skruven. Till nästa gång hade skruven suttit där igen, täckt av ett hologram som föreställde ett hål. :D (Det fusket kom jag på precis nu..)
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

:shock: Snygg bur Arne! :thumbup:
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Nu är det lite "gör om - gör rätt" för mig. Det blev lite fel med sidobågen. Det hade väl gått, men det känns bäst att göra det som det ska medan man håller på även om det är skittråkigt. :(

Passar på att ställa en fråga: Är det en bra eller dålig idé att använda vagnsbulti skarvarna?

Jag tänkte att det skulle vara bra idé eftersom de sticker ut mindre än sexkantsskruv och att det nog är lättare att få till stoppningen.
EN 14497
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det är nog inte så tokigt Pär. Det som kan vara bekymmer är väl att hitta vagnsbult med en bra hållfasthet. Det finns säkert men de jag testat till annat har varit mest blötjärn tycker jag. Hittar du några så säg till för iden är inte tokig alls.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Clarre wrote:Det är nog inte så tokigt Pär. Det som kan vara bekymmer är väl att hitta vagnsbult med en bra hållfasthet. Det finns säkert men de jag testat till annat har varit mest blötjärn tycker jag. Hittar du några så säg till för iden är inte tokig alls.
8.8 finns hos Swedol m.fl. och det verkar räcka för att få bra förspänning i hylsorna. Räcker enl. TR också och eftersom vi diskuterat det tidigare, så tror jag inte 10.9 eller 12.9 behövs även om det säkert inte skadar för skjuvhållfasthetens skull.

Lite extra pill med att fila spår för skallen blir det ju också. Om du hittar en fyrkantborr, så säg till! ;)
EN 14497
folkrace

Post by folkrace »

Förstärk trösklarna på insidan vid huvud bågen!!!!!
Jag har just knäckt en till 205 gti :evil:
(dom viker sig mycket lätt och om karrossen viker sig så kröks även buren så den blir obrukbar)
bara att börja om att bygga(o köpa ny bur å kaross).......snart kan jag dessa franska bilar
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

folkrace wrote:Förstärk trösklarna på insidan vid huvud bågen!!!!!
(dom viker sig mycket lätt och om karrossen viker sig så kröks även buren så den blir obrukbar)
bara att börja om att bygga(o köpa ny bur å kaross).......snart kan jag dessa franska bilar

Skicka gärna upp en bild eller skiss på hur man ska förstärka. Det skulle nog uppskattas av flera. Hur knäcker du dom? Krockar du eller kör du av på något olämpligt ställe, eller i skogen?
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Clarre wrote:

Skicka gärna upp en bild eller skiss på hur man ska förstärka. Det skulle nog uppskattas av flera. Hur knäcker du dom? Krockar du eller kör du av på något olämpligt ställe, eller i skogen?

Antar att han kör folkrace, det är nog sjuka påfrestningar jämfört med banracing.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

TheDagger wrote:
Clarre wrote:

Antar att han kör folkrace, det är nog sjuka påfrestningar jämfört med banracing.

Jo det kan jag ju tänka mig ban-racing bygger ju inte så mycket på närkontakt. Men visst vore det intressant att se hur man gör förstärkningarna.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
folkrace

Post by folkrace »

Jag har rullat över taket i låg hastighet.Trycket på huvud bågen knäcker trösklarna under huvudbågen
(jag har rullat betydligt våldsammare i banracing och då är det bara och hoppas att buren inte blir som en råttfälla och faller igenom sina respektive infästningar)
folkrace har en max hastighet på 80km/t
Racing börjar i 80km/t
Jag har ingen patent lösning på detta men jag måste fördela tryckt på sötre yta så så karroserna håller :?
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Nu är en FR-bur en hel del vekare än en Grp H-bur, men det kan nog vara värt att tänka på förstärkningarna så att grejerna inte stämplar igenom om man ändå håller på och det inte kräver så mkt vikt.

FR-buren har ju ingen (eller dålig) egen böjstyvhet där strukturen bakom och framför huvudbågen som hjälper till att hålla den på plats. Men om 205 är vekare än andra märken vid rullning med FR-bur så är det ju en fingervisning om att det kan vara vettigt att fundera på extra förstärkningar.

Det som ger bäst styrka och styvhet om bågen belastas 'uppifrån' är i princip horisontella plåtar, men eftersom en 205-båge ofta är ställd på 'baksätet' måsta man isåfall ordna en styv låda / platt balk att ställa buren på och föra ned krafterna via stor yta på baksäteshyllan och ner i trösklarna. Kanske det går att få dit någon plåt på sidan av tanken? Bara horisontella påtar riskerar att deformeras oavsett hur stor yta de täcker.

Svårt att beskriva i ord och jag har inte gjort det själv, men det ska inte vara några problem att klura ut hur man ska göra det praktiskt.

Kommer själv att sätta lite extra förstyvningar i 309:an, men det är inte just av denna anledning och 309:an ser lite annorlunda ut och är lättare att förstärka.

Men, som sagt, punktbelastningen på huvudbågens infästningar i en Grp H-bur blir inte alls lika stora som med en FR-bur och jag ligger inte sömnlös.
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Lite progress sen sist och ett par blundrar.

Har inte hänt mycket på buren, men har fått dit främre förstärkningsplåtarna. Den första lådan tog kanske 12 timmar inkl allt medan den andra gick på 3 timmar, delvis pga att bockmaskinen fanns tillgänglig.

Där jag behövde försänka en mutter i tröskeln var det tomt bakom iaf, men längre föröver finns det mycket dubbelplåt:
Image

Låda på plats. Det går lite bättre att svetsa om man använde skyddsgas, tydligen var trycket för lågt i förra flaskan utan att vara helt slut :oops: :
Image
...måste klä in den här konstruktionen, den är nog inte snäll mot kringfarande fötter vid en krasch.

Nu till blunder-avdelningen...

Har suttit själv och försökt passa samt velat mellan ett par alternativa placeringar. Har bara ett magnetfäste och första gången jag backade och kollade riktigt så såg det för bedrövligt ut:
Image
...bara att ta fram rondellen och beställa ett par extra rörstumpar från Guss. Bågen ansluter alltså inte som den ska till A-stolpen. Detta är säker inom felmarginalen för vagnboksbesiktningen, men jag valde att göra om.

Nu är jag kanske extra klantig och ingen annan skulle göra ett sånt misstag, men rådet apropå detta är att verkligen backa och titta. Ett par extra händer och/eller tvingar och magnetfästen är ovärderliga. På nära håll i konstiga vinklar kan det se OK ut trots att det är fel.

Vad gäller skarvarna så tänkte jag till, men inne vid skruvstycket blev det precis tvärtom ändå eftersom det bara var en tillfällig montering:
Image
...jag skruvade alltså ihop skarven innan jag svetsade hela sidobågen. Med skruvarna på det här sättet får man inte ur dem utan att kapa dem vilket är onödigt.
EN 14497
Nik

Post by Nik »

Mice Elf wrote:
Clarre wrote:Det är nog inte så tokigt Pär. Det som kan vara bekymmer är väl att hitta vagnsbult med en bra hållfasthet. Det finns säkert men de jag testat till annat har varit mest blötjärn tycker jag. Hittar du några så säg till för iden är inte tokig alls.
8.8 finns hos Swedol m.fl. och det verkar räcka för att få bra förspänning i hylsorna. Räcker enl. TR också och eftersom vi diskuterat det tidigare, så tror jag inte 10.9 eller 12.9 behövs även om det säkert inte skadar för skjuvhållfasthetens skull.

Lite extra pill med att fila spår för skallen blir det ju också. Om du hittar en fyrkantborr, så säg till! ;)

Borra 4 små hål i hörnen innan du borrar det stora i mitten så går det säkert lite snanbbare. Liten fil och 2mm burrör kan ta en evighet känns det som!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Sliced

Post by Sliced »

Det finns två varianter på skruvförband. 253-41 (8mm skruv) och 253-31 (10 mm skruv). Guss sa en gång att det är bättre med färre hål. (Och ett m10-förband väger mindre än två st M8, jag har kollvägt :D ). med M10 har du dessutom möjligheten att sätta skruven från insidan av bilen och ut, och muttern mellan röret och karossen, så slipper du problemet med att ta isär.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Arne Lindgren wrote:Det finns två varianter på skruvförband. 253-41 (8mm skruv) och 253-31 (10 mm skruv). Guss sa en gång att det är bättre med färre hål. (Och ett m10-förband väger mindre än två st M8, jag har kollvägt :D ). med M10 har du dessutom möjligheten att sätta skruven från insidan av bilen och ut, och muttern mellan röret och karossen, så slipper du problemet med att ta isär.
2 x M8 blir dock styvare eftersom man kan förspänna hylsan från två håll, därav mitt val. 1 x M10 blir 'gångjärn' i en ledd.

EDIT: Det är inget problem att ta isär 2 x M8 heller bara man vänder skruvarna rätt. :oops:
Last edited by Pär H on Wed Aug 15, 2007 13:13, edited 1 time in total.
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Nik wrote: ...........

Borra 4 små hål i hörnen innan du borrar det stora i mitten så går det säkert lite snanbbare. Liten fil och 2mm burrör kan ta en evighet känns det som!
Detta är nog inget egentligt problem i sammanhanget, men jag tar nog sticksågen och 'filar' med om det blir aktuellt.
EN 14497
folkrace

Post by folkrace »

Problemet är inte buren problemet är karossen!
Den viker sig under buren
Post Reply