Tobbe Tuff wrote:hur stor är skillnaden mot en xu9j4?
Hur tänkte du då? Menar du skillnader i konstruktionen på vevaxel/vevstake så skiljer det sig tyvärr.
Det är annat slag på veven och stakarna är olika långa.
Sen plus att det är något större dimension på vevlagren på XU10J4.
Är det samma bottendel i RFV som i RFY? Har hittat ett block från en RFV till ett bra pris från skroten från en -96 Cittra.
Tobbe Tuff wrote:hur stor är skillnaden mot en xu9j4?
Hur tänkte du då? Menar du skillnader i konstruktionen på vevaxel/vevstake så skiljer det sig tyvärr.
Det är annat slag på veven och stakarna är olika långa.
Sen plus att det är något större dimension på vevlagren på XU10J4. Är det samma bottendel i RFV som i RFY? Har hittat ett block från en RFV till ett bra pris från skroten från en -96 Cittra.
Lagret är något kraftigare ja.
Vågar inte svara på om det blocket är lika. Det är ju den på 135hk.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Var och provkörde en C5 2,2 Hdi igår, riktigt fint drag i den motorn faktiskt. Enda nackdelen var väl att den kostade ca 30k mer än 2,0 hdi. Fast den drar inte många centiliter mer än 2.0:an.
Jag köper nog en bottendel till en RFY, fixar till den och byter bil när jag har fått en fast tjänst och sparat ihop lite pengar.
Har nu hittat ett intressant alternativ, en RFT-motor från en 306. Någon här som vet om det maskinellt sett är samma grejer i RFY (112kW) och RFT (110kW)? Vad är det som skiljer? Insug?
Vet att 306 har ett annat grenrör iaf.
Johan Jatko wrote:Har nu hittat ett intressant alternativ, en RFT-motor från en 306. Någon här som vet om det maskinellt sett är samma grejer i RFY (112kW) och RFT (110kW)? Vad är det som skiljer? Insug? Vet att 306 har ett annat grenrör iaf.
Det där hade nog jag bultat ihop å sett glad ut.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Johan Jatko wrote:Har nu hittat ett intressant alternativ, en RFT-motor från en 306. Någon här som vet om det maskinellt sett är samma grejer i RFY (112kW) och RFT (110kW)? Vad är det som skiljer? Insug? Vet att 306 har ett annat grenrör iaf.
Ska inte va nån skillnad såvitt jag vet.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Vilken skillnad mellan olika skrotar! En ville ha 13 lappar för en motor som gått 24k mil!! RFT-motorn som jag hittat kommer från en 306 och har gått 13k mil, den vill dom ha 3000:- för plus frakt. Överkomligt iaf!
Johan Jatko wrote: Men då vågar jag nog nästan beställa den mao!
Javisst, skulle några yttre detaljer skilja har du ju din gamla att plocka ifrån.
Sökte lite bland säljes-annonserna och lade in en köpes-annons på citroenakuten, och vips så fick jag tag på en vevaxel för 300:- plus frakt och en komplett RFV-motor för 500:- plus frakt. Toppen är ju inte densamma, men vevaxel och vevstakar ska ju vara detsamma så jag lyfter nog över dom grejerna och säljer eller skrotar resten av motorn.
Jahaps, update. Har fått tag på en vevaxel och en uppsättning vevstakar från en Michell Lemansky i Landskrona för en tusenlapp plus frakt. Någon som känner honom?
Han ska ha skickat iväg dom den 5 aug, men dom har ej kommit ännu. Är nu lite fundersam på om han har skickat iväg paketet öht, eller om det är posten som är söliga. Har ej heller fått något bevis på att det är skickat, han lovade att han skulle skicka en kopia på avin via mail som bevis på att det har skickats, men jag har ej fått något mail ännu.
Johan Jatko wrote:Jahaps, update. Har fått tag på en vevaxel och en uppsättning vevstakar från en Michell Lemansky i Landskrona för en tusenlapp plus frakt. Någon som känner honom? Han ska ha skickat iväg dom den 5 aug, men dom har ej kommit ännu. Är nu lite fundersam på om han har skickat iväg paketet öht, eller om det är posten som är söliga. Har ej heller fått något bevis på att det är skickat, han lovade att han skulle skicka en kopia på avin via mail som bevis på att det har skickats, men jag har ej fått något mail ännu.
Känner inte till namnet. Men namnet + Landskrona ger mig inga goda vibbar. Kollade dessutom upp adressen, han bor i slummen typ. Faktiskt precis brevid där jag själv bott för några år sen.
Hur kom du i kontakt med den här personen?
Johan Jatko wrote:Jahaps, update. Har fått tag på en vevaxel och en uppsättning vevstakar från en Michell Lemansky i Landskrona för en tusenlapp plus frakt. Någon som känner honom? Han ska ha skickat iväg dom den 5 aug, men dom har ej kommit ännu. Är nu lite fundersam på om han har skickat iväg paketet öht, eller om det är posten som är söliga. Har ej heller fått något bevis på att det är skickat, han lovade att han skulle skicka en kopia på avin via mail som bevis på att det har skickats, men jag har ej fått något mail ännu.
Känner inte till namnet. Men namnet + Landskrona ger mig inga goda vibbar. Kollade dessutom upp adressen, han bor i slummen typ. Faktiskt precis brevid där jag själv bott för några år sen. Hur kom du i kontakt med den här personen?
Jag hade en köpes-annons på blocket, han ringde på den. Sa att han hade mycket delar till övers efter att ha trimmat sin Mi16 och ska då ha slängt ut originaldelarna innan han började höja effekten. Men man får väl se, grejerna kommer väl förhoppningsvis i veckan.
Känner inte till namnet. Men namnet + Landskrona ger mig inga goda vibbar. Kollade dessutom upp adressen, han bor i slummen typ. Faktiskt precis brevid där jag själv bott för några år sen. Hur kom du i kontakt med den här personen?
Jag hade en köpes-annons på blocket, han ringde på den. Sa att han hade mycket delar till övers efter att ha trimmat sin Mi16 och ska då ha slängt ut originaldelarna innan han började höja effekten. Men man får väl se, grejerna kommer väl förhoppningsvis i veckan.
Har förhört mig lite härnere och det luktar inte riktigt gott om man säger så. Hoppas dock för din skull att jag har fel. Killen är född -88 och jag känner inte till nån vass Mi16 här nere alls. Vi kan höras via PM om inte dina grejer dyker upp. Hur mycket har du betalat förresten?
Har förhört mig lite härnere och det luktar inte riktigt gott om man säger så. Hoppas dock för din skull att jag har fel. Killen är född -88 och jag känner inte till nån vass Mi16 här nere alls. Vi kan höras via PM om inte dina grejer dyker upp. Hur mycket har du betalat förresten?
Det är ej betalt, han skulle skicka en kopia på att han hade skickat grejerna och kontonr så skulle jag göra betalningen via kontoöverföring. Han ville ha en tusenlapp plus frakt.
Och om han skulle ha lurats, varför hålla på och jävlas så här? Jaja, blir väl den där motorn för 3k som jag hittat, ids inte hålla på och vänta längre.
Idag så beställde jag den där RFT-motorn från en 306, kommer väl under nästa vecka nån gång. Någon här som vet vad det är som skiljer egentligen, alltså om det skiljer sig nånting eller om det är luftrenaren/motorstyrningen som gör att RFT har 110kW? Kan jag ta isär den och byta sotningssats osv och sedan hinka i den i min 405:a, och få ut 112kW istället?
Och sen så har väl 306 S16 ett lite udda grenrör; är det någon skillnad att använda det istället?
Har du ett grenrör till en 306'a så ska väl det gå bra om inye så har du ju en topp till din Mi16 som inte är något fel på vad jag förstått. Men som alltid visst vore det ballt med ett grenrör från en 306'a.
Lycka till nu med din motor transplantation.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Undrar om dom där 2kw inte bara skiljer på pappret. Är nog svårt att få reda på.