mrzalt wrote:Testa o rulla igång den ?SLäckas allt när du försöker starta den kan det vara minuspolen på batteriet som är lös eller dålig kontakt.
Ska prova det imorgon. Allt släcks men minuspolen har kalasbra kontakt, fixade dem för några veckor sen och kollade även dem idag. Men går startmotorn på nåt relä? Det kan ju alltid ha gått sönder, behöver ju inte ha nåt att göra med tvätten iofs.
OKi hör du något klick ? låter som minus fel på startmotorn när när det belastas.
Jag tror att det klickar. Har för mig att det gjorde det. Men jag ska kolla imorgon för säkerhetsskull. Vad ska jag kolla efter om det klickar respektive inte klickar?
Klickar det kan det vara att de kommer fram för lite ström.. dvs jorningen är kass någon stans.. kanske testa o dra en jord dirket till startmotorn och testa.
Men det har ju alltid funkat prima. Hur kommer det sig att den helt plötsligt går från felfri till död?
Ja ibland måste de gå sönder någon gång.. men låter mest som det har kommit in fukt på något ställe som är känsligt.
Volvo 740 (Big time Tutuppgradera)
Renault Traffic (godkänd skräphögl)
mrzalt wrote:OKi hör du något klick ? låter som minus fel på startmotorn när när det belastas. kolla reläna vid tändspolen längst upp till höger framifrån sett.
Tänkte bara meddela att det enda klick som hörs är när lysena går på/slås av. Annars är det helt tyst. Vilket relä styr startmotorn?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Landberg wrote:hadde liknade fel på min då hängde soliniden(felstavat??) på sidan av startmotorn... skruvade dit den... då va problemet löst
kolla upp det
Asså, jag hittar f*n inte startmotorn. Ska sitta under insuget har jag hört. Sen hjälper det väl om man vet hur den ser ut också Nån som har bild? Det är en -89a vi snackar om.
Den är i prinscip rund med en mindre rund burk på sidan "solenoiden" Följ + kabeln fråm batteriet så landar du på startmotorsolenoiden. på den ska det även sitta en mindre kabel som vid vrid på tändningsnyckeln gör att solenoiden slår till och startmorotn börjar snurra. Hur svårt kan det vara på en skala? = Ganska basic stuff. Mao skruva inte i en bil om ni inte har ett hum om hur saker och ting hänger ihop. Det finns verkstäder för sånt. Nu fick jag det sagt och skaffade mig säkert några ovänner på köpet. Men what the fuck.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Clarre wrote:Den är i prinscip rund med en mindre rund burk på sidan "solenoiden" Följ + kabeln fråm batteriet så landar du på startmotorsolenoiden. på den ska det även sitta en mindre kabel som vid vrid på tändningsnyckeln gör att solenoiden slår till och startmorotn börjar snurra. Hur svårt kan det vara på en skala? = Ganska basic stuff. Mao skruva inte i en bil om ni inte har ett hum om hur saker och ting hänger ihop. Det finns verkstäder för sånt. Nu fick jag det sagt och skaffade mig säkert några ovänner på köpet. Men what the fuck.
Du var ju på humör iaf.
1. "Hur svårt ka det vara på en skala?"- Säg mig hur f*n jag ska veta när jag är nyböjare och knappt kan basic?
2. "skruva inte i en bil om ni inte har ett hum om hur saker och ting hänger ihop" - När f*n ska man lära sig då hade du tänkt? Tycker du att jag ska läsa böcker? Jag har på bara tre veckor lärt mig mer än vad jag någonsin trodde jag skulle lära mig om bilar. Och jag lär mig genom att kika och greja. Om jag sen ställer ett flertal frågor i forumet här för att lära mig. Vad spelar det för roll? Strunta i och svara om du tycker att det är så jäkla jobbigt.
Jobbigt är det inte. Böcker är aldrig fel Haynes lämnar väl en del övrigt att önska men kan vara bra till mycket. Så en Haynes bok till den bil man har är inte alls fel om det nu finns någon. Ursäkta som jag skrev i allmånt men jag är väl inte på mitt bästa humör idag. Men det går över det lovar jag. Lycka till med att få ordning på bilen och med att lära dig mer om den.
And BTW: du fick ju ett tips följ + kabeln så landar du ju på sttartmotorn, visserlige solenoiden men den sitter ju fast på startmotorn.
Mvh
//Clarre
Last edited by R-Gubbe on Fri Aug 24, 2007 0:13, edited 1 time in total.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Clarre wrote:Jobbigt är det inte. Böcker är aldrig fel Haynes lämnar väl en del övrigt att önska men kan vara bra till mycket. Så en Haynes bok till den bil man har är inte alls fel om det nu finns någon. Ursäkta som jag skrev i allmånt men jag är väl inte på mitt bästa humör idag. Men det går över det lovar jag. Lycka till med att få ordning på bilen och med att lära dig mer om den.
Nu var det ju inte min mening att vara elak på något sätt det ligger inte i min natur. Jag börjar redan efter att ha varit inne på detta eminenta forum känna mig och må mycket bättre så all lycka i fortsättningen.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Clarre wrote:Den är i prinscip rund med en mindre rund burk på sidan "solenoiden" Följ + kabeln fråm batteriet så landar du på startmotorsolenoiden.
Är solenoiden lika står som en pet-flaskekork ungefär? Btw så går inte den ena av mina kablar från minuspolen på batteriet till startmotorn. Den går till sidan av motorn, typ rakt under LMM.
Clarre wrote:Den är i prinscip rund med en mindre rund burk på sidan "solenoiden" Följ + kabeln fråm batteriet så landar du på startmotorsolenoiden.
Är solenoiden lika står som en pet-flaskekork ungefär? Btw så går inte den ena av mina kablar från minuspolen på batteriet till startmotorn. Den går till sidan av motorn, typ rakt under LMM.
kan vara batteriet som har en dödcell dvs den leverar 12volt men inte rätt ampere..
Dvs mät på batteriet när du har tändningen på / av samt när du försöker starta den.
Volvo 740 (Big time Tutuppgradera)
Renault Traffic (godkänd skräphögl)