motorknack.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Johannes.G

motorknack.

Post by Johannes.G »

Tjenare..
Jag har en 306 gti-99.
för ett tag sen fick jag läck på toppen, så jag fick den planad ock provtryckt hos motorrenovering. Sen bytte jag samtidigt kamrem med löprulle spännrulle och vattenpump.

Nu kommer vi till problemet. efter att detta var gjort så upplever jag att det har börjat knacka mer i motorn. Vad kan det vara... Jag var inne på om man skulle justera om kamhjulen, så man får en riktig finfin inställning. Kan en lite felinställd kam göra att den knackar?

Den knackade lite innan också, men inte alls så mkt. Någon som har en förklaring??

//Johannes
"mmhhum..this is a tasty burger!!"
F.D. kinderbesen
206 RC-04
Såld306 gti-99
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

motorknack e svårbedömt utan att höra det....
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Johannes.G

Post by Johannes.G »

Ja det kanske kan va så.
Det e väl snarare ett tickande kanske man kan säga. Men kan det ha något att göra med att kamarna inte är optimalt inställda?

Jag hörde att när det är hydraliska ventillyftar så skall inte inställning på kamen göra någom skillnad i det fallet, men jag vet inte om det stämmer...

Är tacksam för funderingar...
/joahnnes
F.D. kinderbesen
206 RC-04
Såld306 gti-99
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Dåligt inställda ventiler?
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Har du ställbara kamdrev? Annars går det inte att sätta kammarna mer än på ett sätt.
Eftersom du har hydrauliska ventiltryckare är det säkert därifrån ljudet kommer. Dom är väldigt känsliga för vilken olja man kör på. Man kan hälla i en vätska som åtgärdar det, den heter Wynn´s hydraulic valve lifter treatment.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: motorknack.

Post by el cacique »

Johannes.G wrote:Tjenare..
Jag har en 306 gti-99.
för ett tag sen fick jag läck på toppen, så jag fick den planad ock provtryckt hos motorrenovering. Sen bytte jag samtidigt kamrem med löprulle spännrulle och vattenpump.

Nu kommer vi till problemet. efter att detta var gjort så upplever jag att det har börjat knacka mer i motorn. Vad kan det vara... Jag var inne på om man skulle justera om kamhjulen, så man får en riktig finfin inställning. Kan en lite felinställd kam göra att den knackar?

Den knackade lite innan också, men inte alls så mkt. Någon som har en förklaring??

//Johannes

Hur går motorn? Typ jämnt och bra drag i den, bra kräma? Eller går den lika illa som den väsnas?

Om kamdrev etc skulle vara felställ torde den gå lite risigt.

Har du gjort nått annat med motorn tidigare? Trim? Exempelvis större spridare kan ticka på rätt friskt. Som Daggern sa kan du ju testa Wynn´s sörja, verkar funka faktiskt. Hällde det i en Mi16 spis och fick tyst. Knastrandet återkom dock efter 1 1/2 år, men då hällde jag i en till och vips borta igen.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

Som Daggern sa kan du ju testa Wynn´s sörja, verkar funka faktiskt. Hällde det i en Mi16 spis och fick tyst. Knastrandet återkom dock efter 1 1/2 år, men då hällde jag i en till och vips borta igen.

Har hört talas om den mirakel smörjan men hur går man tillväga när man häller i det ? bara o hälla i motorn med oljan som e i?

Likaså var finns detta mirakel medel? :)
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
Johannes.G

Post by Johannes.G »

Jag provade nådon sådan smörja, men det va nog STP oil treatment. Utan resultat...E det någon skillnad på dom?

Den går lika bra som innan, jag känner ingen skillnad iaf.

Ja det är ställbara kamdrev, och när jag ställde in dom kan det ha blivit någon 10dels mm fel kanske. men trodde inte att det skulle göra någon skillnad.
Last edited by Johannes.G on Tue Sep 04, 2007 22:07, edited 1 time in total.
F.D. kinderbesen
206 RC-04
Såld306 gti-99
Nik

Post by Nik »

Johannes.G wrote:Jag provade nådon sådan smörja, men det va nog STP oil treatment utan resultat...E det någon skillnad på dom?

Ja det är ställbara kamdrev, och när jag ställde in dom kan det ha blivit någon 10dels mm fel kanske. men trodde inte att det skulle göra någon skillnad.

Det gör ingen större skillnad. Troligtvis inbillar du dig bara!
Lyssnar man nog så hör man tickande ljud från spridare/ventiler på alla XU-motorer och det är helt normalt.
Sannolikt lyssnar du mycket mer noga nu efter arbetet och har helt enkelt bara blivit nojig...
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Johannes.G

Post by Johannes.G »

Nik wrote:
Johannes.G wrote:Jag provade nådon sådan smörja, men det va nog STP oil treatment utan resultat...E det någon skillnad på dom?

Det gör ingen större skillnad. Troligtvis inbillar du dig bara!
Lyssnar man nog så hör man tickande ljud från spridare/ventiler på alla XU-motorer och det är helt normalt.
Sannolikt lyssnar du mycket mer noga nu efter arbetet och har helt enkelt bara blivit nojig...

NJaa... på den pungten är jag fast bestämd på att det låter mycket mer nu än innan...det hörs jätteväl när man kör intill en vägg eller räcke med en ruta nere... Såfarligt har det inte varit innan!
F.D. kinderbesen
206 RC-04
Såld306 gti-99
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Johannes.G wrote:Jag provade nådon sådan smörja, men det va nog STP oil treatment. Utan resultat...E det någon skillnad på dom?

Du menar inte sånadär originaldrev som ser ut som ställbara?
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

205GTI-88 wrote:
Som Daggern sa kan du ju testa Wynn´s sörja, verkar funka faktiskt. Hällde det i en Mi16 spis och fick tyst. Knastrandet återkom dock efter 1 1/2 år, men då hällde jag i en till och vips borta igen.

Har hört talas om den mirakel smörjan men hur går man tillväga när man häller i det ? bara o hälla i motorn med oljan som e i?

Tänk på att Wynn´s Hydralic endast är till för att rensa de trånga och känsliga gångarna till lyftarna i motorer med hydraliska ventillyftare. Mi16 motorn är en sånn bla. Har för mig att 8 ventliaren har ställbara med vipparmar? Där gör isf smörjan ingen nytta. Man ska alltså inte förväxla smörjan med någon form av oljeadditiv såsom STP m.fl etc m.m.

För övrigt går det att köpa en hel del av Wynn´s produkter på Mekonomen, Meca och troligen även på Micro.

Här kan man läsa mer: http://www.wynnsbutiken.com/Shop/Index.php
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

el cacique wrote:
205GTI-88 wrote:

Tänk på att Wynn´s Hydralic endast är till för att rensa de trånga och känsliga gångarna till lyftarna i motorer med hydraliska ventillyftare. Mi16 motorn är en sånn bla. Har för mig att 8 ventliaren har ställbara med vipparmar? Där gör isf smörjan ingen nytta. Man ska alltså inte förväxla smörjan med någon form av oljeadditiv såsom STP m.fl etc m.m.

För övrigt går det att köpa en hel del av Wynn´s produkter på Mekonomen, Meca och troligen även på Micro.

8v har inte vippor, men vanliga tryckare med shims.

Du glömde AD-center ;)
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

TheDagger wrote:
el cacique wrote:
205GTI-88 wrote:

Du glömde AD-center ;)

Hehe, sant, vipparmar är nock vanligast i kombination med underliggande kam och stötstänger :oops:
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

el cacique wrote:
TheDagger wrote:
el cacique wrote:
205GTI-88 wrote:

Du glömde AD-center ;)

Hehe, sant, vipparmar är nock vanligast i kombination med underliggande kam och stötstänger :oops:

Nejdå, vipparmar är jättevanligt med överliggande kam.

Det kan ta ett antal mil för lyftarna att lufta ur sig riktigt ordentligt om de varit tömda också, på vissa bilar går det jättefort å på andra tar det en evighet, verkar höra till enskilda exemplars personlighet det där :)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

uppar denna gammla tråd då jag köpt bilen det handlar om ;)

Ticket/knacket verkar fortfarande finnas kvar.. provade o slå på en burk wynns och lät stå på tomgång i ca 15minuter.. sen körde jag en runda på ca 10 minuter, kom hem och låter fortfarande likadant.. har hört att är där skit i en tryckare så kan det ta upp till ca 30-45 minuter innan de lossnar så får väl se hur de låter imorgon när ja kommer hem från jobb..

Vad kan det annars vara? Någon sa att det kunde vara en ventil som blivit lite sne, ytterst lite. Troligt?

Vad kan det annars vara? Har lyssnat på spridarna också, tycker att en av dom gör ifrån sig ett extra hårt knack. kan det vara den som spelar ett spratt?
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
snusmummriken

Post by snusmummriken »

jag har hört att fordverkstäderna häller i ramlösa istäle för nå sånt där olje grejs... (vanligt att deras tryckara hänger sig) men de e iofs när tryckarna hängt sig.. men kanske värt ett försök ? :)

INGA garantier lämmnas
406 -00 (silverpilen) vinterbil
205 CTI -88 sommarbil
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Jönsson wrote:Vad kan det annars vara? Någon sa att det kunde vara en ventil som blivit lite sne, ytterst lite. Troligt?

Vad kan det annars vara? Har lyssnat på spridarna också, tycker att en av dom gör ifrån sig ett extra hårt knack. kan det vara den som spelar ett spratt?

Nån sne ventil är det inte.
Är kammarna inspekterade? Annars är det på sin plats, nedslitna nockar knackar.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Okej så det finns ingen större risk att det är ventil som är kass då?

Men är det troligt att nockarna på kammarna är såpass slitna att det tickar på en motor som gått 12k mil?
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Jönsson wrote:Okej så det finns ingen större risk att det är ventil som är kass då?

Men är det troligt att nockarna på kammarna är såpass slitna att det tickar på en motor som gått 12k mil?

Det är ju inte ovanligt att det blir missar i härdningen av kamaxlar. Så omöjligt är det ju inte.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Post Reply