Helt orkeslös!!!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
M.Forsén

Post by M.Forsén »

nokis wrote:
snillet wrote:OM jag var som dig skulle jag berätta var jag bor och be om hjälp :|

Jao kanske men jag har tom lämnat ut telenr så det e ju redan gjort, men uddevalla i vartfall... men som sagt fortfarande inget svar på frågan...

Bränslepumpen, lättast att få ur service luckan eller sänka tanken...

Pumpen lyfter du ut genom luckan under sätet,men spruta på rostlösning på skruvarna ett par dagar innan (små 7 eller 8 mm skruvar som lätt går av)
Slangklämmorna nyper du av o köper nya.

Image
205 GTI-86 som blöder i toppen
nokis

Post by nokis »

Bränsletrycket var bara på 2 bar, det käns ju lite lågt?
Får väl göra rent och se om det blir bättre...

Tack för bilden, hann dock redan lossa allt innan jag hann se det, som tur va gick inget av.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Är bränsletrycket bara 2 bar när bilen står STILL ....då vill jag inte tänka på vad som händer när du gasar :shock:.

Se om du inte kan göra en liten kringelikrok med slang så du kan läsa av trycket under belastning.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
nokis

Post by nokis »

Har just nu tyvärr ingen bakaxel :/ men en kringelikrokslang har jag ;)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

nokis wrote:Har just nu tyvärr ingen bakaxel :/ men en kringelikrokslang har jag ;)

Du får la köra halkbanevarianten :lol:
Hans Hellström

nokis

Post by nokis »

snillet wrote:
nokis wrote:Har just nu tyvärr ingen bakaxel :/ men en kringelikrokslang har jag ;)

Hehe näää men funderar på att dunka på den utan krängningshämmare bara för att se om den rullar bättre eller sämmre...

Hade varit skönt att ha ett problem ur världen...

trycket ligger nu på ca 2,5 bar stillastående men gasar man till häftigt så fladrar nålen lite både upp och ner men jag vet inte hur den är med en frisk pump, bytte även lite slangar och tätade oljelocket ordentligt så det verkar bättre nu...'

När jag drar ur vakumslangen till btr en så blir motorn knäpp men bränsletrycket ändras dock inget, sätter jag bara fingret för slangen så den blir tät så går den precis som innan... ska det vara så? Tycker att trycket borde ändras när vakumslangen är borta??? Eller?
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

nokis wrote:
snillet wrote:

Hehe näää men funderar på att dunka på den utan krängningshämmare bara för att se om den rullar bättre eller sämmre...

trycket ligger nu på ca 2,5 bar stillastående men gasar man till häftigt så fladrar nålen lite både upp och ner men jag vet inte hur den är med en frisk pump, bytte även lite slangar och tätade oljelocket ordentligt så det verkar bättre nu...'

När jag drar ur vakumslangen till btr en så blir motorn knäpp men bränsletrycket ändras dock inget, sätter jag bara fingret för slangen så den blir tät så går den precis som innan... ska det vara så? Tycker att trycket borde ändras när vakumslangen är borta??? Eller?

Det skall vara så.

Det som är intressant är att se om trycket sjunker när du gasar lite under belastning. Fladdra lite kan det göra utan att det är något fel. Sjunker trycket kraftigt under belastning ,byt pump...
Hans Hellström

Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

håll oss uppdaterade. DU, det kaninte vara täppt luft va? Ur funkar det med LMM i detta läget?
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
nokis

Post by nokis »

snillet wrote:
nokis wrote:
snillet wrote:

Det skall vara så.

Det som är intressant är att se om trycket sjunker när du gasar lite under belastning. Fladdra lite kan det göra utan att det är något fel. Sjunker trycket kraftigt under belastning ,byt pump...

Ok, hur e det med BTR vakumslangen då?

När jag drar ur den ur btren och täpper hålet på vakumslangen så borde väl btren påverkas? eller?

dessutom kan jag om jag inte misslyckats helt klämma åt returen till slangen utan att trycket ökar vilket verkar konstigt !?!?!
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

nokis wrote:

När jag drar ur den ur btren och täpper hålet på vakumslangen så borde väl btren påverkas? eller?

dessutom kan jag om jag inte misslyckats helt klämma åt returen till slangen utan att trycket ökar vilket verkar konstigt !?!?!

Men en vanlig (läs utan turbo, med turbo skall trycket öka MINST linjärt med överladdningen) motor är det i princip bara mellan tomgång och allt annat än tomgång som du ser en stor skillnad på trycket efter btr:en när slangen till insuget är ansluten.

Med den pumptypen som sitter i en GTI så skall du få upp trycket en BRA bit om du lyckas knipa åt returslangen ja....
Hans Hellström

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

snillet wrote:
nokis wrote:

Men en vanlig (läs utan turbo, med turbo skall trycket öka MINST linjärt med överladdningen) motor är det i princip bara mellan tomgång och allt annat än tomgång som du ser en stor skillnad på trycket efter btr:en när slangen till insuget är ansluten.

Med den pumptypen som sitter i en GTI så skall du få upp trycket en BRA bit om du lyckas knipa åt returslangen ja....

Klantade mig lite en gång med dubbla BTR och fick 8bar bränsletryck, så nog kan pumparna leverera när dom är friska. Hade en taskig pump på min BX som sjönk till under 1bar efter 5 minuters gång, då började bilen gå riktigt illa.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
mrzalt

Re: Helt orkeslös!!!

Post by mrzalt »

nokis wrote:Hej!

Köpte en Peugeot 205 1.9GTI -89 av en kompis då han gåt bet på den.

Den har inget ork!

Känns som om den har ca 70 hk när man kör den, den går helt rent men utan kraft!

Vi har kollat komp, (gav mellan 130-140 psi), tändstift, kablar, rotor, tändsystem, mm mm, någon som har något bra förslag?

mvh Markus

Hittat någon lösning? tror ja har samma problem men ska försöka felsöka på att kamremmen står fel imorrn
Volvo 740 (Big time Tutuppgradera)
Renault Traffic (godkänd skräphögl)
nokis

Post by nokis »

jodå. var bränslepumpen som var kass, gav ganska precis 3 bar på tomgång men så fort vi belastade något så skönk den till ca 1,5 bar

mrzalt wrote:
nokis wrote:Hej!

Köpte en Peugeot 205 1.9GTI -89 av en kompis då han gåt bet på den.

Den har inget ork!

Känns som om den har ca 70 hk när man kör den, den går helt rent men utan kraft!

Vi har kollat komp, (gav mellan 130-140 psi), tändstift, kablar, rotor, tändsystem, mm mm, någon som har något bra förslag?

mvh Markus

Hittat någon lösning? tror ja har samma problem men ska försöka felsöka på att kamremmen står fel imorrn
Vistacruiser

Helt orkeslös!!!

Post by Vistacruiser »

Tyckte väl att jag kände igen mrzalt
Vilken tråd ska jag nu bevaka? :?

Det här är spännande jag hade nästan gett upp kamremspåret när nokis skrev att det var kollat den 1 augusti.

Vad jag lärt mig är att inställningshålen ser väldigt olika ut på remskivan till vevaxeln beroende på modell och årsmodell.
Kamaxelinställningen stämmer alltid på det jag läst (hålet cirka kl 8).
Vevaxelhålet bör vara klockan 11, men svårigheten kan ibland vara att välja vilket av hålen i remskivan som gäller.
Dessutom - om du har en vad-dom-nu-heter balanshjul/gummitrissa på vevaxeln, så kan den ha glidit runt sin egen axel. Då stämmer inte inställningshålet längre
Vistacruiser

Post by Vistacruiser »

Hur gick det där till?
Min åtta i inlägget ovanför blev en smiley med solglasögon.
Men det ska vara klockan åtta. (Snett ned till vänster alltså)
André V

Post by André V »

Vistacruiser wrote:Hur gick det där till?
Min åtta i inlägget ovanför blev en smiley med solglasögon.
Men det ska vara klockan åtta. (Snett ned till vänster alltså)

8 och ) direkt efter är teckenkombinationen för solglasögonsmileyn. Slå ett mellanslag efter åttan, så slipper du smileyn.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
mrzalt

Post by mrzalt »

Vistacruiser wrote:Tyckte väl att jag kände igen mrzalt
Vilken tråd ska jag nu bevaka? :?

Det här är spännande jag hade nästan gett upp kamremspåret när nokis skrev att det var kollat den 1 augusti.

Vad jag lärt mig är att inställningshålen ser väldigt olika ut på remskivan till vevaxeln beroende på modell och årsmodell.
Kamaxelinställningen stämmer alltid på det jag läst (hålet cirka kl 8).
Vevaxelhålet bör vara klockan 11, men svårigheten kan ibland vara att välja vilket av hålen i remskivan som gäller.
Dessutom - om du har en vad-dom-nu-heter balanshjul/gummitrissa på vevaxeln, så kan den ha glidit runt sin egen axel. Då stämmer inte inställningshålet längre

Om den nu har glidit runt sin egna axel hur gör man då?
Kan man kolla på kolvarna samt kammen på något sätt?
Volvo 740 (Big time Tutuppgradera)
Renault Traffic (godkänd skräphögl)
Vistacruiser

Helt orkeslös!!!

Post by Vistacruiser »

Jag är inte hundra % säker på hur det ser ut på just din motor, men för min XU7J (1,8 8v), så finns det ett tips på sidan:
http://www.peugeotlogic.com/workshop/ws ... camtim.htm

Annars borde det ju funka för dig att testa med att lyfta över remmen ett hack, eller två, åt varje håll och provköra.
(Veva runt motorn för hand först, minst två varv för att vara helt säker på att inte ventiler och kolvar slår i varandra. Plocka bort tändstiften, så känns det tydligare. Sedan kan man provstarta)
Det är inte så jobbigt. Det besvärligaste tyckte jag var att spänna remmen rätt. Kåpor och generatorrem kan du montera sedan när allt funkar.

Åsså kom jag på vad gummitrissan kallas: Svängningsdämpare.
Termostathus i plast! Ty fusan. Fast dom är ju rätt billiga :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

205 Gti har inget gummi i remskivan, det är solitt stål.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Razzamatazz

Post by Razzamatazz »

nokis wrote:jodå. var bränslepumpen som var kass, gav ganska precis 3 bar på tomgång men så fort vi belastade något så skönk den till ca 1,5 bar

Går den schysst nu då? Jag har misstänkt ett tag att jag kan ha samma problem
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=55038 men jag kan inte mäta bränsletrycket själv (och närmaste pålitliga mek 10 mil bort). Om någon av de mekar jag anlitat dessutom har ställt tändningen åt helsefyr är det väl inte konstigt att min Peg beter sig illa.

Vad tror ni: är det en rimlig utgångspunkt?
Jag är så himla kär i min bil!
Peg 205 GTI 1.6 -87
Post Reply