Uppgradering av stereo 406 Kombi

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Falk

Uppgradering av stereo 406 Kombi

Post by Falk »

Ljudet i originalanläggningen är rätt ok, dock lite tamt. Det första man kommer att tänka på är väl kanske att byta ut originalhögtalarna, framför allt i dörrsidorna och D-stolpen. Någon med erfarenhet från området kanske kan hjälpa mig:

1) Är det svårt att ta bort original elementen? Måste man t.ex ta bort hela inredningen på dörrsidan respektive dörrstolpen för att komma åt?
2) Vad sitter det för original element i bilen?
3) Sitter det något delningsfilter mellan elementen i dörrarna och diskanterna på instrumentpanelen?
4) Peugeot säljer Pioneer-högtalare som skall passa "bolt-on". Är det ett bra och prisvärt alternativ?

Andra tips på förbättringar mottages tacksamt.

/Johan
406 V6 Sport -01
807 -06
Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

Ang. produkterna, kolla vår sponsor Hazard Audio...*tips*
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
406chris

Post by 406chris »

På fråga 1 svarar jag:det är inte svårt det räcker att ta bort gallren framför högtalarna i dörrarna och Dstolpen tar du bort den plast bit som sitter framför högtalarna...
Fråga 2:i min satt det Philips i dörrarna och var tomt men framdraget i D stolpen men det var på en 98 så det kan ju skilja
Guest

Post by Guest »

Ska du även byta kablaget till högtalarna? Detta projekt är riktigt jobbigt. Kablarna i dörren är inget problem, det är när de ska in i bilen som det jobbiga börjar. Bakom damasken som kablarna sitter i (som syns när dörren är öppen), sitter en kontakt med ett hål för varje kabel. Några hål i denna kontakt är tomma, där ska kablarna in. Är det riktigt grova kablar får man ta fram en liten rundfil och med hjälp av den göra hålen större. Sen är det bara att lirka och svära :wink:
Prylgalen

Post by Prylgalen »

1. Svårt att få bort original = nej
2. Det biligaste möjliga som peugeot fick tag på ..
3.enda filtret e en kondensator som sitter på diskanten..
4. piooneer e en upgradering från original .. men pioneer har alldrig gjort några riktigt bra högtalare .. e däremot väldigt duktiga på stereoapparater och nav ..
bra högtalare finns det gott om .. gå in på närmaste affär å fråga om råd..
några bra RF ,Mb quart , dls , dyn audio .. mm .. men egentligen får du vad du pröjsar för .. Billigt = bättre än original .. Dyrare= bra, dyrt = bättre .. sen skadar alldrig en liten sublåda..
Ps: glömm det där med att byta kablar, mycket jobb + muycket som kan gå fel + enormt liten ljudskillnad ..

Hoppas att det löser sig för dig ..
Falk

Vi får väl se...

Post by Falk »

...vad det blir för nåt. Som vanligt får man väl vad man betalar för... Fick ur samtliga element i alla fall, inklusive diskanten i instrument panelen. Lätt som en plätt som du sa. Tackar!

Det som är bra med Pioneer (kanske även andra märken?) är att de har modellanpassade prylar som "bara" skall vara att skruva dit, tom diskanten med sin något märkliga fattning. Jag vägrar hålla på att borra och såga i eländet.

I'll be back,
Johan
406 V6 Sport -01
807 -06
Garvis

Post by Garvis »

Du ska inte behöva såga i eländet. Finns ganska gott om plats för diskanterna. Jag limmade diskanthållaren mot gallret när jag bytte högtalare. Funkar kanon.
/ Staffan Halth, PSCoS-member nr: 633
Körde VIT 406 -97
Kör M5 Touring
Bilder finns här
Snake

Post by Snake »

Som en riktigt novis på området vill jag göra det så enkelt som möjligt. Jag har nu bytt ut framsystemet i min 406 kombi -01 och har använt mig av orginalkablarna. Jag har delningsfilter med i mitt högtalarkit men vet f*n inte var jag ska slänga in det. Får inte färgerna på kablarna från stereon och kablarna in i högtalarna att stämma!

1. Kan jag använda mig av orginalkablar och bara hysta in ett nytt delningsfilter nånstans?

2. Grå och lila kablar in till dörrhögtalarna, vilken är plus o minus? Jag chansade på att lila var plus. Samma sak med röd och vit till diskanten, jag gissade på röd=plus.

3. Sitter det alltså inget delningsfilter orginalmonterat? Gissade på det eftersom färgerna på kablarna inte stämmer från stereon och vid högtalarna.
olsén
Crew
Crew

Post by olsén »

snake>> du är medveten om att du har öppnat en 4 år gammal tråd eller?

bara kollar :lol:
Äger:
*406 SS -02 "Lady"

I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi

Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

olsén wrote:snake>> du är medveten om att du har öppnat en 4 år gammal tråd eller?

bara kollar :lol:
406:orna har väl å andra sidan inte ändrat sig på fyra år? Föredömligt att bygga vidare på en gammal tråd isf att skita i att söka och bara starta en ny. :thumbup:
EN 14497
olsén
Crew
Crew

Post by olsén »

sant :oops:

och nej pär, du har rätt, bilarna har inte ändrat på sig allt för mkt. samt att 406:an börjar komma ner i pris så man (LÄS: vanliga knegare) har råd att införskaffa och personifiera dem...
Äger:
*406 SS -02 "Lady"

I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi

Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
Post Reply