spindelled
spindelled
tjenare idag har ja försökt mig på att byta spindelleden på min mi16 men dra åt H-vete va den satt fick ingen kraft på golvet så ja rev ner hela fjäderbenet och tänkte att de är ju inga probs att lossa den på bänken
men får f*n inte loss skiten har en bamse och ja menar bamse rör tång men orkar inte rubba skiten. har inte tillgång till gassvets så om ni har nått annat tips hade de vart underbart
men får f*n inte loss skiten har en bamse och ja menar bamse rör tång men orkar inte rubba skiten. har inte tillgång till gassvets så om ni har nått annat tips hade de vart underbart
Peugeot 405 Mi16
Re: spindelled
Toad wrote:tjenare idag har ja försökt mig på att byta spindelleden på min mi16 men dra åt H-vete va den satt fick ingen kraft på golvet så ja rev ner hela fjäderbenet och tänkte att de är ju inga probs att lossa den på bänken
Gå å köp en gasbrännare på okq8 om du inte få loss genom wd40...
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
-
snusmummriken
jag har stått på alla 4 o gråtit:P sparkat sönder halva frontspoilern men den har inte släppt föär de.... prova värma med en gasolbrännare men de hjälpte inte värmde den svin varm sen chocka skiten med nån frost smörjning men hjälpte inte:S:S...
ska försöka ragga tag i en gassvets är nog enda sättet va f*n gör ja annars köper ett beggad fjäderben ingen som har ett med en fräsh spindelled och styrstag de rök i stridens hetta
ska försöka ragga tag i en gassvets är nog enda sättet va f*n gör ja annars köper ett beggad fjäderben ingen som har ett med en fräsh spindelled och styrstag de rök i stridens hetta
Peugeot 405 Mi16
Jag gjorde som så att jag tog bort kulan och plasten i leden så att bara metall höljet var kvar sedan svetsade jag två strängar med "pinnsvetsen" runt "inne i leden". Uppe och nere. Väntar en stund så att de svalnar och svetsen drar ihop sej och metallen, sedan testar.
Och går inte detta så svetar jag dit en stor mutter eller bultskalle på toppen av de som är kvar av spindelleden för att pröva med mutterknackare eller bara vanlig nyckel o förlängare...
OBS hoppas du inte glömt kanterna som är ned vikta som lås....
Och går inte detta så svetar jag dit en stor mutter eller bultskalle på toppen av de som är kvar av spindelleden för att pröva med mutterknackare eller bara vanlig nyckel o förlängare...
OBS hoppas du inte glömt kanterna som är ned vikta som lås....
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Spindeln satt fast! FAST med stora bokstäver!!!
Värmde m gas så det glödde men icke.
Fick ta ner spindeln men spindelleden satt FAST!
Ut m kula o skit.
Gas o rörtång! Satt FAST!
Kapmaskin det enda raka. En skåra och sedan massor m rostlösare/smörjning. Rörtång m rör som hävarm. Det tjöt av bara f*n, precis som Mr dagger beskrev en gång, Lossnade.
Monterade på nya leden o lade en svets i skåran.
Nästa gång, vid byte på vänstra sidan så blir det även en ny spindel.
Tror nog att det underlättar för nerverna men inte för plånboken.
Värmde m gas så det glödde men icke.
Fick ta ner spindeln men spindelleden satt FAST!
Ut m kula o skit.
Gas o rörtång! Satt FAST!
Kapmaskin det enda raka. En skåra och sedan massor m rostlösare/smörjning. Rörtång m rör som hävarm. Det tjöt av bara f*n, precis som Mr dagger beskrev en gång, Lossnade.
Monterade på nya leden o lade en svets i skåran.
Nästa gång, vid byte på vänstra sidan så blir det även en ny spindel.
Tror nog att det underlättar för nerverna men inte för plånboken.
Captain Klutz
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
men ja fick ett schysst förslag att bränns fast kulleden med svetsen o svetsa dit en mutter och köra med knacken funkar inte de så få¨r ja värma den illröd och köra med knacken funkar inte de skrotar ja bilen:P
ska bara ha den som vinter bil men har blivit såååå mycke mer jobb med den än ja trodde när ja köpte den:S...
ska bara ha den som vinter bil men har blivit såååå mycke mer jobb med den än ja trodde när ja köpte den:S...
Peugeot 405 Mi16
Toad wrote:men ja fick ett schysst förslag att bränns fast kulleden med svetsen o svetsa dit en mutter och köra med knacken funkar inte de så få¨r ja värma den illröd och köra med knacken funkar inte de skrotar ja bilen:P
Jag svetsade på en stor mutter, typ 36mm. Sen hade jag ett rör på 1,5 meter eller nåt för att lossa den. Mutterknackaren pallade inte.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja med lite mer eller mindre grovt våld så ska det väl gå att få bort den där. Inget att fundera på att skrota bilen för iaf. En gassvets brukar kunna göra underverk.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Mice Elf wrote:Visst sitter spindelleden i spindeln på 405? Antar att det är den modellen som gäller?
Ur med kula och plast, sen sticksåg på den ikrympta delen. Ingen stor sak om man råkar rispa fallet lite. Lite våld kombinerat med Biltemas snabbrostlösare efter det så kanske?
Du är nog inte riktigt med på konstruktionen. Den är gängad i, och man får inget vidare grepp på det lilla där är att ta i. Det går inte att såga ut dom med sticksåg. Det är lika på BX, 405, Xm och 605.
jag gjorde mig ett verktyg med 4 klackar som greppar i skårorna i spindelleden. mutterknackare på verktyget. värmde med gassvets tills det glödde.o sen fullt ös på mutterknackaren. då lossna det.
pajade en mindre mutterknackare på detta.. :p den sprack
Ja juste., om du ska värma nånstanns så värm runt spindelleden så det runtom expanderar o inte kulleden..
pajade en mindre mutterknackare på detta.. :p den sprack
Ja juste., om du ska värma nånstanns så värm runt spindelleden så det runtom expanderar o inte kulleden..
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
XzTrAz wrote:jag gjorde mig ett verktyg med 4 klackar som greppar i skårorna i spindelleden.
Så ser originalverktyget ut, finns att köpa
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
fick loss den idag sjukt grym känsla men jävlar va vi fick bränna på med gassvetsen och sen en lastbils mutterknack
men de är tight f*tt alltså får f*n hamra in den nya sitter tajt som f*n i gängorna vet inte om de beror på att vi värmde den så varm lr om de ska va så. skit samma ja tänker då f*n alldrig mer byta den:P
fick loss den idag sjukt grym känsla men jävlar va vi fick bränna på med gassvetsen och sen en lastbils mutterknack
men de är tight f*tt alltså får f*n hamra in den nya sitter tajt som f*n i gängorna vet inte om de beror på att vi värmde den så varm lr om de ska va så. skit samma ja tänker då f*n alldrig mer byta den:P
Peugeot 405 Mi16
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Toad wrote:JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
När man skruvar in den nya så får man ha på rikligt m smörjmedel. Skruvade min ut o in sen tog jag MIG:en o svetsade igen skåran.
Den får jag ALDRIG mera bort.
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
men nu har ja ytterligare ett problem.. drivaxeln hoppade bort i all hast när ja ryckte o slet så alla rullpinnar rammla ur knutkorset finns de knutkors att köpa kolla på mekonomen men dom skulle ju ha typ 1000kr för en drivknut finns ju inte en möjloghet att de korset kostar 1000kr
Peugeot 405 Mi16