Har upptäckt att min bil dricker lite olja hela tiden Sen upplever jag ibland när jag gasar att det känns som bilen hackar lite.
Kan det ha något samband eller några andra funderingar?
Börjar bli lite saker på min bil nu, hoppas inte det blir mycket strul.
Hade sett fram emot ett bekymmersfritt ägande...
Stevo wrote:Har upptäckt att min bil dricker lite olja hela tiden Sen upplever jag ibland när jag gasar att det känns som bilen hackar lite. Kan det ha något samband eller några andra funderingar?
Om den surplar medans den dricker så är det helt i sin ordning att den hackar till ibland .
Skoj åt sidan: hur mycket olja drar den?
När hackar den? När motorn är kall, när motorn är varm, när det är kallt ute, varmt ute, när det regnar, efter biltvätten...?
Hur mycket hackar den? Är det lite så är det helt ok, datorn som styr boxen ändrar styrningen beroende på varvtal och belastning och då kan det kännas som att den hackar till.
Upplever det mest när den är kall och ja det är väldigt lite den hackar så har funderat på om det bara är själva motorstyrningen som gör att jag upplever det så.
Sen hur mycket olja den dricker har jag inte kunnat räkna ut helt å hållet än men kan på ett ungefär säga att under en resa på 160-170 mil så drack den från max till min på oljestickan.
Stevo wrote:Upplever det mest när den är kall och ja det är väldigt lite den hackar så har funderat på om det bara är själva motorstyrningen som gör att jag upplever det så.
Om hackningar är svaga så är det normalt.
Sen hur mycket olja den dricker har jag inte kunnat räkna ut helt å hållet än men kan på ett ungefär säga att under en resa på 160-170 mil så drack den från max till min på oljestickan.
Displayen i bilen kan luras. Håll koll på oljenivån med stickan ett tag. Om oljan fortfarande försvinner i den omfattning som du nämnt kan du börja söka efter orsaken.
Lyfter den här igen då jag har lite lite statistik.
Vid 114527 km fyllde jag på 1 liter olja, gick upp till max på stickan då.
Vid 118910 km var det nere på mininivå, fyllde på 1 liter, varpå det gick upp till halvfullt på stickan.
Tolkar det som att den dricker mer än 1 liter på ca 450 mil, är det verkligen normalt på en såpass ny bil?
Stevo wrote:Lyfter den här igen då jag har lite lite statistik. Vid 114527 km fyllde jag på 1 liter olja, gick upp till max på stickan då. Vid 118910 km var det nere på mininivå, fyllde på 1 liter, varpå det gick upp till halvfullt på stickan. Tolkar det som att den dricker mer än 1 liter på ca 450 mil, är det verkligen normalt på en såpass ny bil?
Ja, enligt tillverkaren är det väldigt lite.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tyvärr synes det vara så att ju nyare bil du har desto mer olja förväntas den dra. Fråga dem med nyare Audi/VW/Skoda/Seat.......
För mig är det normalt att en bil INTE drar någon olja. Min 205:a drog under sina 15 första år inte en enda droppe mellan oljebytena var 1000:de mil. Köpte ny 207:a för ett år sedan har redan fyllt ca 3 dl olja på 1000 mil. Bedrövligt tycker jag.
Min far har kört BMW sedan 1980 och har bara avverkat tre stycken sedan dess. Sista bilen en 318i från 1989 med ca 20.000 mil på mätaren drar fortfarande inte en enda droppe olja mellan oljebytena.
Tror att mycket handlar om att serviceintervallerna förlängs till 3000 mil/vart andra år för att det ska låta bra för konsumenten. Samtidigt görs inte dagens bilar för att leva någon längre tid. Man förväntas byta vart andra/vart tredje år. Ni läste kanske artikeln i DN motor. För att sammanfatta den "Ju nyare bil desto sämre kvalitet".
Stevo wrote:Har upptäckt att min bil dricker lite olja hela tiden Sen upplever jag ibland när jag gasar att det känns som bilen hackar lite. Kan det ha något samband eller några andra funderingar?
Börjar bli lite saker på min bil nu, hoppas inte det blir mycket strul. Hade sett fram emot ett bekymmersfritt ägande...
Tror du råka ut för samma som mig..
Kolla kammen eller ventil spelet.
Min gick bra och sen hacka för att sedan bli orklös samtidigt som det blev en omvänd oljekälla. ( den drack)
// mrzalt
Volvo 740 (Big time Tutuppgradera)
Renault Traffic (godkänd skräphögl)
Puggen wrote:Tyvärr synes det vara så att ju nyare bil du har desto mer olja förväntas den dra. Fråga dem med nyare Audi/VW/Skoda/Seat.......
För mig är det normalt att en bil INTE drar någon olja. Min 205:a drog under sina 15 första år inte en enda droppe mellan oljebytena var 1000:de mil. Köpte ny 207:a för ett år sedan har redan fyllt ca 3 dl olja på 1000 mil. Bedrövligt tycker jag.
Min far har kört BMW sedan 1980 och har bara avverkat tre stycken sedan dess. Sista bilen en 318i från 1989 med ca 20.000 mil på mätaren drar fortfarande inte en enda droppe olja mellan oljebytena.
Tror att mycket handlar om att serviceintervallerna förlängs till 3000 mil/vart andra år för att det ska låta bra för konsumenten. Samtidigt görs inte dagens bilar för att leva någon längre tid. Man förväntas byta vart andra/vart tredje år. Ni läste kanske artikeln i DN motor. För att sammanfatta den "Ju nyare bil desto sämre kvalitet".
Försvinner inget på stickan så är det nog så att oljan späs med bränsle istället. Är det bättre?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Puggen wrote:Tyvärr synes det vara så att ju nyare bil du har desto mer olja förväntas den dra. Fråga dem med nyare Audi/VW/Skoda/Seat.......
Försvinner inget på stickan så är det nog så att oljan späs med bränsle istället. Är det bättre?
Precis. Helt omöjligt att en motor inte drar nån olja alls.
Och att bilar från 80-talet var bättre än dagens köper jag inte heller. Möjligen kan några grejer småkrångla, men bilar har blivit mycket mera tekniskt avancerade. Ekonomer har gjort genombrott och styr och ställer lite väääääl mycket, och då blir kvalitén lidande.