Spindelled som vägrar lossna!?!?!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
607-VIK

Spindelled som vägrar lossna!?!?!

Post by 607-VIK »

Hej

Spindelleden känns helt omöjlig att rubba, rör sig inte det minsta, trots "jätte" rörtång och två man som tar i med all kraft.

finns det några tips??

Peugeot 607
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Bra verktyg :D

Image

och en BRA mutterdragare eller en stor ringnyckel m förlängare.
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
607-VIK

Post by 607-VIK »

Peugeot_605 wrote:Bra verktyg :D

Image

och en BRA mutterdragare eller en stor ringnyckel m förlängare.

Jo om man visste från böjan att den satt så In i H****** hårt :D så skulle man göra allt för att få tag på den hylsan men nu skulle det inte ens gå med den, då leden är söndervriden med all kraft den utsats för.

Men har idag inhandlat 1m rörtång av USA-modell som verkar vara betydligt bättre än våran svenska standard på rörtång.

Sedan en Gasbrännare som värmer 1350°C

Och ett power Grip verktyg som greppar mer ju mer man skulle slinta (Av stor modell)

Skulle den inte lossna med några av de här alternativen så vetefan vad man gör :evil: :D
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
Bengt C

Post by Bengt C »

Jag har också haft problem här. Första gången blev det helt bizzart och hjulspindeln hamnade till sist i fräsen och jag fräste ut resterna av spindelleden. Andra gången använde jag mycket riktigt en amerikansk rörtång och en meter stålrör. Då kunde jag byta utan att riva hela hjulupphängningen.

Ett tips: När du väl fått bort spindelleden och kanske värmt och haft dig, kommer du med stor sannolikhet finna att den nya leden är trög att få på också. Gör då så att du smörjer gängan med ventilslippasta och roterar spindelleden flera gånger (använd helst den gamla) tills den går betydligt lättare. Tag sedan ut och tvätta gängan ren, fetta in och dra fast på vanligt sätt. Denna lilla åtgärd gör att nästa byte går betydligt, enormt mycket lättare. Har man värmt på spindelns så har gängan en tendens att krympa och skära annars.
Toad

Post by Toad »

jag gjorde som så att ja svetsa fast leden i skålen sen svetsa ja på en hylsa på leden värmde med gassvets sen med bamse mutterknack då lossa den.. tror nte de räcker med en gasol brännare men du kan ju alltid prova
Peugeot 405 Mi16
607-VIK

Post by 607-VIK »

Ska uppdatera lite info.

Har inte fått loss spindelleden än trots avmontering av spindeln.

Har satt fast spindeln i skruvstäd och tagit 1m rörtång med 2m förlängare (tot 3m) och jag + en polare har hängt på verktyget men det ända som höll på att hända var att hela bänken var nära att spricka sönder ( började knaka om hela bänkskivan så de var bara att ge upp :evil: :D , tidigare skruvstäd sprack sönder i godset av all hävkraft så spindeln sitter med en jävla kraft helt omöjlig att få loss.

så det blir att köpa en ny spindel, alt på skroten om man hittar nån schysst.
för de går verkligen inte att få loss den gamla.

Hade aldrig kunna tro att en led kunde sitta så fruktansvärt hårt :shock:
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
Bengt C

Post by Bengt C »

Nä, det är helt ofattbart. Jag har tidigare köpt två spindlar för att jag behövt nya lager (600 kr/st på skroten). När jag senare skulle byta en spindelled, kände jag på de gamla spindlarna som ligger här i förrådet. Jag fick bort bägge spindellederna med bara lätta knack i kransen med hammare och drivdorn. Ena spindelleden hade bara gått 6000 mil, så jag tyckte det var toppen (snål som man är). När jag skulle göra samma sak med spindelleden som satt på bilen, hamnade den till slut i fräsen. Jag kapade bort allt som stack ut av spindelleden och fräste ett spår genom den del av leden som satt kvar i spindeln. Sedan knackade jag bara de två halvorna innåt.
Post Reply