hvordan turbokonvertere mi16 motor billigst och enklest..

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
turboperik

hvordan turbokonvertere mi16 motor billigst och enklest..

Post by turboperik »

tjena!
Min polare och jag skal PRØVE å turbokonvertere våre mi16 motorer billig och lurer på om noen har noen pointers å gi oss før vi begynner.... planen var å ta kolvene fran en 86 1,6 gti (77mm) och byte ut med mi16 sine (83mm).... da vil kompressjonen synke fra 10,4:1 til ??????? (non som vet?) sen så skal vi svetse et turbo-grenrør och sette dit en saab 900/9000 turbo (billig och tilgjengelig) :wink:

Er det non som har erfaring eller tips på hva som vi burde gjøre? :D
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

1,6 och 1,9 har samma borrning, 83mm. Folk brukar använda kolvar från 1,9 GTi 8v (JAZ) men man få ta av lite på dom så inte ventilerna slår i.

Orden "turbokonvertering" "billigt" och "enkelt" fungerar inte så bra i en och samma mening :roll:
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
turboperik

Post by turboperik »

Er det ingen andra kolver vi kan bruke da..? jag prøver å få kompressionen under 8,7:1
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

turboperik wrote:Er det ingen andra kolver vi kan bruke da..? jag prøver å få kompressionen under 8,7:1

Det kan du nog få om du tar JAZ-kolvarna och svarvar av lite. Finns lite tjockare toppackning med.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
turboperik

Post by turboperik »

Hmm jag skal prøva det! men vil ikke det bli en slags vridning av kamakslene hvis jeg setter på tjokkare pakning? (kan selfølgelig sette dit/lage variable kamdrev men..)
eller vil beltestrammeren eliminere ut det?

hilen per erik
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

turboperik wrote:Hmm jag skal prøva det! men vil ikke det bli en slags vridning av kamakslene hvis jeg setter på tjokkare pakning? (kan selfølgelig sette dit/lage variable kamdrev men..)
eller vil beltestrammeren eliminere ut det?

hilen per erik

Om man är petig kan man ju köra med ställbart drev.
turboperik

Post by turboperik »

ok... så det gjør ikke så stor forskjeld med andre ord...
jeg er lite ukjend med det svenske bil språket så jeg må spørre... hva og hvordan er det man svarver av lite på rådene?
:roll:
Tox

Post by Tox »

Hmmm .... om jag inte minns riktigt fel så fick jag det till att det blev 8,3:1 i kompa förhållande med jaz kolvar utan svarvning av dom i xu9j4.
Justerbara kamdrev behöver du inte ... varför skulle du det??? Du har spännrullar på bäggesidor om toppen så planingen eller höjning av toppen (tjockarpackning) på en 9j4 spelar ingen roll så länge du vill åka med orginal inställning av kammarna.
Om det är dyrt eller inte med en turbokonvertering ska jag inte bedömma men ganska enkelt på en 9j4a iaf ... rätt kompa beroende på drivmedel och mer soppa är det som egentligen behövs ... tändning fungerar som den är.
Rosefors mf alla bilar över 13 sec på 402m klassas som A eller EPA traktorer och ska ha en röd varnings triangel där bak så man hinner väja eller bromsa om den befinner sig på allmän väg :lol:
turboperik

Post by turboperik »

sweet! thanks..
Erre rekti a mei å bare eta denna her eller!

Peugeot 405 19 GTI (Bruksis)
Peugeot 205 MI16 4x4 (Projektbil)
Post Reply