lambdasond?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
ir0n

lambdasond?

Post by ir0n »

Nu har jag äntligen fått tummen ur och bytt min lambdasond. Problemet är att jag fortfarande inte är av med de gamla felkoderna (51 & 52). Jag funderar nu på om det kan var glapp i kablarna fram till lambdan. Mätte upp matningsspänningen på lambdan till 0,48 V. Ska den vara så låg?

Någon som har ett tips på vad det kan vara annars?

Bilen är en 205 GTI -90 (fyrtråds lambda)
//Andreas
Stig-Arne
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Stig-Arne »

Har du nollställt minnet i boxen efter bytet? dvs kopplat bort batteriet några minuter ?

Eller lyser motorlampan fortfarande?

205 / 309 / 406 / ZX

Man ska inte skaffa saker med handtag på - det drar bara med sig en massa arbete...
ir0n

Post by ir0n »

Ojvafortdetgick wrote:Har du nollställt minnet i boxen efter bytet? dvs kopplat bort batteriet några minuter ?

Eller lyser motorlampan fortfarande?

Yes, jag gjorde det....då var lampan borta ett tag, men sedan kom den igen. Grejjen är att jag har kört bilen upp till norge efter bytet och den drog då runt 0,9 L /milen. så ngt är ju fel

//Andreas
Bengt C

Post by Bengt C »

Om du är säker på att du mätt på matningen så ska det inte vara 0.48 V där.

Lambdasonden matas med drygt 12 V från bilens elsystem. Lambdasondens utsignal pendlar mellan <0.1 V och 3-4 V. Den låga spänningen indikerar mager bränsleblandning, den högre fet. Man måste mäta med ett högohmigt instrument. Alltså en modern digital voltmeter eller ett oscilloskop.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Bengt C wrote:Om du är säker på att du mätt på matningen så ska det inte vara 0.48 V där.

Lambdasonden matas med drygt 12 V från bilens elsystem. Lambdasondens utsignal pendlar mellan <0.1 V och 3-4 V. Den låga spänningen indikerar mager bränsleblandning, den högre fet. Man måste mäta med ett högohmigt instrument. Alltså en modern digital voltmeter eller ett oscilloskop.

Jovisst ska den ha 12v matning, till förvärmingen, inte i övrigt. Den genererar själv 0-1v genom den kemiska reaktionen. Den har alltså bara jord och en kabel till boxen som det knappt är märkbar ström till. På dessa bilar är det sond med 4 kablar, 2 är till förvärmingen och 2 till själva lambdan.

Edit: Utsignalen ska inte heller gå upp till 3-4v, inte på en "smalband" iaf.
Last edited by HellMek on Thu Oct 18, 2007 18:22, edited 1 time in total.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Och för att man ska kalla en sond "frisk" så ska den ha en frekvens på 1Hz vid 2500-3000 rpm.
Last edited by Richard Gustavsson on Thu Oct 18, 2007 18:39, edited 1 time in total.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

För att återgå till huvudfrågan.
Satte du dit en ny eller begagnad sond? Är du 110% säker på att du kopplat kablarna rätt? Kopplar man fel sabbar man sonden också tyvärr.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Stig-Arne
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Stig-Arne »

Tror att jag kör en favorit i repris, men det kanske går att få en del tips om lambda här http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

står även en del där om olika problem med avgasvärden

205 / 309 / 406 / ZX

Man ska inte skaffa saker med handtag på - det drar bara med sig en massa arbete...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ojvafortdetgick wrote:Tror att jag kör en favorit i repris, men det kanske går att få en del tips om lambda här http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

står även en del där om olika problem med avgasvärden

Mycket bra sida, är en av de sidor jag lärt mig mycket av inom ämnet :)
Bengt C

Post by Bengt C »

Förlåt, jag är ute och cyklar. Den typen av smalbandig lambdasond som sitter på vanliga personbilar pendlar i princip mellan 0 och 1 V. Lite exempel kan man finna t.ex. här.
ir0n

Post by ir0n »

TheDagger wrote:För att återgå till huvudfrågan.
Satte du dit en ny eller begagnad sond? Är du 110% säker på att du kopplat kablarna rätt? Kopplar man fel sabbar man sonden också tyvärr.

Jag satte dit en ny. Helt 100 på att jag kopplade rätt kan jag ju inte vara. Jag gjorde så att jag mätte upp den som var jord och den som det var spänning på. Sedan förstod jag som att det inte spelade ngn roll på de två andra vilka man kopplade ihop...var det fel tänkt?

Vad kan det annars vara som gör att K-lampan lyser å ger dessa koder? Bilen drar ju som sagt fortf sinnessjukt mkt!

//Andreas
Bengt C

Post by Bengt C »

Alla kablar måste vara rätt. Annars kommer det inte att funka. Det enda som kan vara lite myko i sammanhanget är att sonden har två jordledningar. Den ena jordar förvärmningen, den andra är signaljord. Man bör nog veta vilken som är vilken. Det är inte säkert att de är kopplade på samma sätt i sonden.

Ett exempel: På någon gammal Bosch sond jag sett (med två 2-poliga kontaktstycken) är bägge ledningarna för värmen vita. En av dessa är alltså jord. Signalen går i en svart kabel och signaljord är grå.
ir0n

Post by ir0n »

Bengt C wrote:Alla kablar måste vara rätt. Annars kommer det inte att funka. Det enda som kan vara lite myko i sammanhanget är att sonden har två jordledningar. Den ena jordar förvärmningen, den andra är signaljord. Man bör nog veta vilken som är vilken. Det är inte säkert att de är kopplade på samma sätt i sonden.

Ett exempel: På någon gammal Bosch sond jag sett (med två 2-poliga kontaktstycken) är bägge ledningarna för värmen vita. En av dessa är alltså jord. Signalen går i en svart kabel och signaljord är grå.

ajdå...då har jag säkert kopplat fel,f*n! ska testa att switcha de vita kablarna då. Har för mig att det var 2 vita,en svart å en brun eller ngt sånt. Har sonden pajjat nu tror du?

//Andreas
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Risken finns . Men jag hoppas att du har tur. Det kan man väl få ha någon gång.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Image

Originalsonderna har 2 vita till förvärmning och utbytessonderna har oftast 2 svarta, så det är inte svårt att göra fel.
Marcus

Post by Marcus »

Har ingen betydelse hur man vänder dom 2 vita till värmningen.

Men vänder man signaljord och signal till boxen fel blir det inte bra. Dock pajar inte sonden för det.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Bengt C

Post by Bengt C »

Jag blir lite osäker nu på det där jag skrev att en av de två ledningarna till förvärmningen är metalliskt förbunden till jord. Jag tror mig ha sett det på något schema någon gång. Eller om jag hjälpt någon kompis med sitt sprut eller något. Det kan ha varit en bredbandig sond...

Skit samma, jag knatade ut till bra-att-ha förrådet och där låg två nya lambdasonder och glänste. Bägge är av 3-tråds modell och de verkar alltså sakna signaljord. (Mätsignalen kommer ut med motorblocket som referenspotential.) På dessa sonder var det 3.5 ohm mellan de vita ledningarna och bägge uppvisade oändlig resistans mot givaren hölje. Alltså torde det inte spela någon roll hur uppvärmningen ansluts. Jag misstänker att det alltså är som Marcus säger, att polariteten på de två vita (eller två svarta) ledningarna till uppvärmningen inte spelar någon roll. Kolla tabellen från TheDagger och försök avgöra vilken färgkod din följer.

Det ska ligga några ohm mellan ledningarna för uppvärmningen. Dessa kanske sedan i sin tur uppvisar oändlig resistans mot höljet. Signalen uppvisar också oändlig resistans mot höljet, medan signaljorden torde uppvisa <1 ohm mot höljet.
ir0n

Post by ir0n »

Bengt C wrote:Jag blir lite osäker nu på det där jag skrev att en av de två ledningarna till förvärmningen är metalliskt förbunden till jord. Jag tror mig ha sett det på något schema någon gång. Eller om jag hjälpt någon kompis med sitt sprut eller något. Det kan ha varit en bredbandig sond...

Skit samma, jag knatade ut till bra-att-ha förrådet och där låg två nya lambdasonder och glänste. Bägge är av 3-tråds modell och de verkar alltså sakna signaljord. (Mätsignalen kommer ut med motorblocket som referenspotential.) På dessa sonder var det 3.5 ohm mellan de vita ledningarna och bägge uppvisade oändlig resistans mot givaren hölje. Alltså torde det inte spela någon roll hur uppvärmningen ansluts. Jag misstänker att det alltså är som Marcus säger, att polariteten på de två vita (eller två svarta) ledningarna till uppvärmningen inte spelar någon roll. Kolla tabellen från TheDagger och försök avgöra vilken färgkod din följer.

Det ska ligga några ohm mellan ledningarna för uppvärmningen. Dessa kanske sedan i sin tur uppvisar oändlig resistans mot höljet. Signalen uppvisar också oändlig resistans mot höljet, medan signaljorden torde uppvisa <1 ohm mot höljet.

Enligt listan så har jag en sond av typ 2 (biltema). Om det nu ær så att det inte spelar ngn roll åt vilket håll man vænder de svarta kablarna så vet jkag att jag kopplat rætt.

Finns det ngt annat vanligt fel det kan vara som gør att bilen drar mkt å ger felkod 51 & 52??

Det kænns ju ændå lite skumt før nu har jag testat med 2 sonder och det blir samma fel på bægge. Kan ju kanske var ngt med kablarna. Førsøkte følja kablarna och se vart de tar vægen. Vad jag såg så går alla in i styrboxen?? Lamdan blir alltså matat med strøm från boxen??

//Andreas
Bengt C

Post by Bengt C »

Jag skulle kollat utsignalen med oscilloskop, då vet man säkert om lambdasonden reglerar eller ej. Kanske har du kontaktproblem någon stans. Är i sådana fall inte första gången i världshistorien på en Peugeot.
m@s

Post by m@s »

TheDagger wrote:Image

Originalsonderna har 2 vita till förvärmning och utbytessonderna har oftast 2 svarta, så det är inte svårt att göra fel.

Tackar för denna info! :thumbright: Kom väl till nytta idag! :wink:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Post Reply