Topphastighet!!!
freddan, visste itne att man kunde blanda sådär
ska nog prova på den blandningen också..
edit: går det att slänga i 1lit 5W-50 helsyntet till 4lit 10w 40 halvsyntet?
står om den helsyntetiska oljan; att det skal lvara bra till gamla motorer som behöver lite tjockare olja, motorer som körs hårt o så.. och att den kan blandas med motsvarande oljor..
vilka oljor är motsvarande, kvalitén på helsynteten är SG medans på halvsynteten är den SJ.
kan jag blande ihop de? någon som vet innan jag ev skickar motorn till skroten?
ska nog prova på den blandningen också..
edit: går det att slänga i 1lit 5W-50 helsyntet till 4lit 10w 40 halvsyntet?
står om den helsyntetiska oljan; att det skal lvara bra till gamla motorer som behöver lite tjockare olja, motorer som körs hårt o så.. och att den kan blandas med motsvarande oljor..
vilka oljor är motsvarande, kvalitén på helsynteten är SG medans på halvsynteten är den SJ.
kan jag blande ihop de? någon som vet innan jag ev skickar motorn till skroten?
Hmm, de två talen i t.ex. 10W40 anger oljans viskositet kall respektive varm. Alltså är en 5W50-olja tjockare när den är varm än en 10W40-olja.
Och i så fall verkar det väldigt märkligt att en gammal skitolja med lägre viskositet vid höga temperaturer skulle bygga upp högre tryck än en nyare, bättre olja. Riktigt svart gammal olja brukar ju vara som vatten när man tappar ur den.
Och i så fall verkar det väldigt märkligt att en gammal skitolja med lägre viskositet vid höga temperaturer skulle bygga upp högre tryck än en nyare, bättre olja. Riktigt svart gammal olja brukar ju vara som vatten när man tappar ur den.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Leibel wrote:dutten kolla bränsletrycket!
som ja sagt tidigare så kan det svikta lite =/
nålen ska visa lite över tre kilo och laddtrycket bör inte gå över 0.5bar för att vara på den säkra sidan
ska kolla det nästa gång jag kör. lätt att glömma....
men måste byta koppling och värmepaket nu! ska lämna in den på Peugeot i Bettna i slutet av september...
205 Mi16 såld
---------------------------------
Bättre med rödljus framför än blåljus bakom.
---------------------------------
Bättre med rödljus framför än blåljus bakom.
- SpeedAbuser
Testade att toppa min 1,6'a (helt original -87a) idag och kom upp i 190km/h efter en stund på motorvägen...då låg jag en bra bit in på rött. Efter 170 börjar det dock gå ganska segt.
Känns dock som att det verkar vara ganska bra notering med tanke på vad ni andra som skrivit i tråden har för hastigheter.
Känns dock som att det verkar vara ganska bra notering med tanke på vad ni andra som skrivit i tråden har för hastigheter.
- Stefan Eriksson