Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Flödesmässigt är det knappast någon skillnad. Ytan på ett koniskt filter är större än på ett cylinderformat med samma längd och basomkrets. Det är ju alltid bra. Dessutom kan ett koniskt filter vara lättare att få plats med.
Bra märken är sådana du har hört talas om. Green, JR, KN bla.
Jag har ett beg pipercross-skumfilter av modell svinstort att sälja, det blir dock bökigt att montera så det inte suger varmluft då det enda stället det får plats på utan modifikation är där gamla luftburken sitter.
Nu förutsätter jag att du liksom mig har en 205GTI.
zilog wrote:Jag har ett beg pipercross-skumfilter av modell svinstort att sälja, det blir dock bökigt att montera så det inte suger varmluft då det enda stället det får plats på utan modifikation är där gamla luftburken sitter.
Nu förutsätter jag att du liksom mig har en 205GTI.
Apollo: ungefär så där ser det ut på min bil, fast mer åt höger =)
Oroar mig lite för att filtret inte får någon luft eftersom lampan är ivägen. Såg att Green säljer "air inlet vents" som leder luften till filtret med slang, undrar om det är värt det ;p
Erva wrote:Apollo: ungefär så där ser det ut på min bil, fast mer åt höger =)
Oroar mig lite för att filtret inte får någon luft eftersom lampan är ivägen. Såg att Green säljer "air inlet vents" som leder luften till filtret med slang, undrar om det är värt det ;p
Du behöver inte oroa dig. Det finns gott om spel.
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Sundin wrote:Flödesmässigt är det knappast någon skillnad. Ytan på ett koniskt filter är större än på ett cylinderformat med samma längd och basomkrets. Det är ju alltid bra. Dessutom kan ett koniskt filter vara lättare att få plats med.
Näpp, ytan blir mindre på en konisk...
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Sundin wrote:Flödesmässigt är det knappast någon skillnad. Ytan på ett koniskt filter är större än på ett cylinderformat med samma längd och basomkrets. Det är ju alltid bra. Dessutom kan ett koniskt filter vara lättare att få plats med.
Men större på ett dubbelkonat..?
Kör: Audi A4 Avant S-Line -07
405 mi16 och 205 Gti is no more Min gamla 405a 309 Gti16 = Såld
Sedan är frågan hur stort motståndet egentligen är, jag har ett ganska litet KN filter men ser ingen tryckfallskillnad mellan 3500 och 7000rpm, så jag tror att till en 1.9:a är ett reguljärt filter helt ok, behöver inte vara bamsestort.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Givetvis tänkte jag på ett dubbelkonat filter...
Tack! Jag plockade fram matematisk uppslagsbok ifall jag skulle vara tvungen att bevisa.. Dubbelkonat? Hur ser ett sånt ut?
/Arne Lindgren
Arne Lindgren wrote:Tack! Jag plockade fram matematisk uppslagsbok ifall jag skulle vara tvungen att bevisa.. Dubbelkonat? Hur ser ett sånt ut?
Tippar på att det ser ut som ett "M" i genomskärning.
Ja de kan man säga.
Nu har du lärt dig något nytt Arne
Oki.. KN-filtret vi hade på Lionne var bara en kon, och jag läser för lite blingkataloger. Tack, man lär sig nåt nytt varje dag.. *ändrar i min signatur*
/Arne Lindgren
Apollo wrote:Och till en vanlig fråga! Blir det sämre effekt med ett öppet filter ovanför grenröret på en 205 gti? Eller ska man sätta det bakom lyktorna?
Sätt den helst bakom lyktan då det kan bli väldigt varmt ovanför grenröret.