Jag ska byta bakaxel på min Peugeot 605 och det rostiga aset som syns på bilderna här är den "nya" bakaxeln. Den är, tro det eller ej, mycket bättre än min gamla. Den gamla har rostat inifrån ramens lådsektioner så att man kan köra in en skruvmejsel överallt runt gummibussningarna och ena fästet för krängningshämaren har brutit upp ett hål i ramen så att det hänger löst. Vidare är bromsoken på den "nya" i betydligt bättre skick än mina gamla. Nu håller jag på att fixa lite fräschare bromsrör, slangar, wires m.m. innan bytet ska ske. Två frågor:
1) Jag tror jag har läget någorlunda under kontroll men undrar om det är något speciellt man ska se upp med när man gör detta? Något som är knepigare än man tror och som bör hanteras på ett speciellt sätt. Tips helt enkelt!
2) Ena monteringsskruven mot karossen har ärgat fast i gummibussningens alu-nav (se bild) och går inte att få loss. Det går att snurra hela bussningen, men det går vansinnigt trögt. Kommer jag att hitta muttrar på andra sidan karossplåten eller sitter bakaxeln i gängade fästen som sitter fast i karossen? Muttrar är att föredra, annars är jag lite rädd att "slita ut" gummibussningen om jag ska snurra den kanske 30 varv för att dra bulten i karossfästet.