Jag har bytt bakaxel på min 205 GTI 90 idag och när ja skulle lufta bromsarna så får jag inte fram nån bromsvätska till oket vänster bak, får fram vätska i alla andra ok.
Hela systemet tömdes när jag tog bort den gamla axeln.
Är det reduceringsventilen?
Kan den sluta funka bara för att man tömmer systemet?
Vad kan det annars vara?
HJÄLP...
Bromsluftningsproblem 205.
Bromsslangen kan ha svällt på insidan så att det är stopp i den händer inte allt för ofta men det händer. Kan ju vara reduseringen också naturligtvis. Hur vet du om den fungerade innan?
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Försök pressa in kolven ända i botten så att all luft bakom kolven tvingas upp i behållaren. Jag vet inte vad du har för handbroms, men om den kniper runt skivorna (som på SAAB) behöver man justera handbromsmekanismen så att kolven kan gå ända tillbaks.
Om inte detta hjälper skull jag nog försöka skaffa ett sådant där lock med slang till bromsvätskebehållaren så att du kan trycksätta systemet en aning. Kanske har du redan testat med en dylik? Jag har läst att sådana är avsevärt effektivare avluftare, än när man bara använder jordgravitationen för att driva vätskan ner i oken.
Om inte detta hjälper skull jag nog försöka skaffa ett sådant där lock med slang till bromsvätskebehållaren så att du kan trycksätta systemet en aning. Kanske har du redan testat med en dylik? Jag har läst att sådana är avsevärt effektivare avluftare, än när man bara använder jordgravitationen för att driva vätskan ner i oken.