Luftfilter=ingen garanti?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
mb

Luftfilter=ingen garanti?

Post by mb »

Hur gör man om man vill ha kvar garantin och ändå ha öppet luftfilter? Måste man köpa peugeots k&n kit för hutlösa 2218:-?

Hur gör ni som har annat filter ifall nåt skulle hända med bilen, skruvar ni av det och sätter dit orginalburk eller?
Jag är lite harig av mig och skulle gärna behålla garantin så länge som möjligt, i alla fall officiellt. Men det peugeot inte vet mår dom ju förstås inte dåligt av.

hur gör ni?
206gti -03
-RickAboutHill Racing-
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Jag kör med öppet filter och slänger i orginalfiltret när bilen ska in på service, eller då Peugeot ska titta på den av någon anledning...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
WoberT

Post by WoberT »

Fnatte wrote:Jag kör med öppet filter och slänger i orginalfiltret när bilen ska in på service, eller då Peugeot ska titta på den av någon anledning...

ofanken så garantin gäller inte annars alltså.. va i H-vete.. bahh ..
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Det är lite si och så med det, tror jag...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Pee AKA tjatte

Post by Pee AKA tjatte »

Fnatte wrote:Jag kör med öppet filter och slänger i orginalfiltret när bilen ska in på service, eller då Peugeot ska titta på den av någon anledning...

jag gör samma sak när min ska in.

om det händer något med motorn så KAN dom skylla på filtret, ja tar bort mitt iallafall tar ju bara 5 minuter
Uno Turbo
Mike

Post by Mike »

Jag gjorde garanti service på min med öppet filter (JR) och då tog dom och tvättade den, 140kr tog dom för tvättningen. :)
Stavfel? javisst, men jag bryr mig inte.
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Men om dom själva säljer öppet filter så måste dom ju oxå då godkänna det för bruk i peugeot bilar..
Låter riktigt konstigt tycker jag om dom tar bort garantin för delar som dom själv säljer och installerar... kollade på Realcar, dom tar ca: 2400:- för ett kit.. t.o.m. dyrare än peugeot..

*kitet som jag menar är ämnat för 206:an*
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

My Mama said I was special!
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Dock är det ju olika verkningsgrad på filtrena, ett utav Micros sportluftfilter släpper förmodligen igenom större partiklar än t ex BMC eller Pipercross.

KW Bruun har, förmodligen efter diverse sponsringsmiddagar från K&N, valt att gokänna K&N filter till bilarna som saluförs.

FR Autosport Sweden FTW
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Ok... Men K&N e väll inga dåliga filter? så om man bara håller sig till dom så borde ju garantin vara kvar?
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

My Mama said I was special!
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Nej absolut inte, K&N gör bra filter, men det finns andra filter på marknaden som är billigare och likvärdig prestanda.

Om man har K&N filter som man inte köpt via Peugeot vet jag inte hur dom reagerar, drar en parallell till sänkning. För vid sänkning ska verkstan skriva in i bilens datakatalog hos KW Bruun(tror jag att det är) att jobbet är gjort hos en auktoriserad märkesverkstad(ingen hemmapulare). Det KAN vara så, men jag vet inte alls, bara gissar här...

FR Autosport Sweden FTW
mb

Post by mb »

Ok. tack för alla svar...
jag tror jag åker iväg och köper ett BMC-filter imorgon. Finns på Uppsala avgasteknik så det är nära och bra. Om ni inte tycker att jag ska välja något annat märke??

Vet nån vad som ingår i ett JR open air kit...värmeavskiljare??det va ganska billigt ifall allt ingår!
206gti -03
-RickAboutHill Racing-
WoberT

Post by WoberT »

Fnatte wrote:Nej absolut inte, K&N gör bra filter, men det finns andra filter på marknaden som är billigare och likvärdig prestanda.

Om man har K&N filter som man inte köpt via Peugeot vet jag inte hur dom reagerar, drar en parallell till sänkning. För vid sänkning ska verkstan skriva in i bilens datakatalog hos KW Bruun(tror jag att det är) att jobbet är gjort hos en auktoriserad märkesverkstad(ingen hemmapulare). Det KAN vara så, men jag vet inte alls, bara gissar här...

jag citerar kal om det går bra för honom

"TJo. Så här är det! Garatin gäller även om du gör det själv.. om du gör det "ordentligt"...fast om du får obalans/vibrationer lr nått sånt efter att du satt i grejerna så gäller den inte...

Sänkningssatsen kostar 1900 om du bara köper fjädrarna...lämnar du in bilen så blir den sänkt för 3500.

Eftersom det är torsionsaxel bak så är det bara fjädrar fram som sänker 30 mm... men baken åker ändå ner 10 mm så det blir en jämn o snygg linje."

Kal jobbar som ni kanske vet på Appelskogs bil i Linköping.
Kör: Audi A4 1.8Tsq STCC-Edition
Medlem no. 754

Four rings to rule them all :D
607

luftfilter...

Post by 607 »

passar ett sportluftfilter från en 406kupé i en 607 ?
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Är det sexan i Coupén, och det är sportluftfilter till en 607 med sexa i så bör det funka, tror jag. Men jag är inte helt hundra, men motorerna borde ju vara samma.

FR Autosport Sweden FTW
Post Reply