KCR box. Hur funkar det?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
AdamL

KCR box. Hur funkar det?

Post by AdamL »

Ni som monterat det?

Märker man nåt?

Blir bilen verkligen snabbare? (ACC)
407 SW Hdi? Jag har en!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det gör dramatisk skillnad på en diesel.

Det som sker är att den ökar på soppa och laddtryck precis som ett chip.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
öhl-in

Post by öhl-in »

Men inte på SUG-Dieslar
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T

WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..:(
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

öhlin wrote:Men inte på SUG-Dieslar

Men det är turbo på hans bil i signaturen ;)
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
AdamL

Post by AdamL »

Det är turbo. Men jag ser den inte ;-)

Hörde att en KCR kan knäcka motor. Och ökar förbrukningen. Kan det stämma?
407 SW Hdi? Jag har en!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

AdamL wrote:Det är turbo. Men jag ser den inte ;-)

Hörde att en KCR kan knäcka motor. Och ökar förbrukningen. Kan det stämma?

Själv säger dom lägre förbrukning, men det beros ju på hur man kör. Om bilen blir roligare att köra kanske man gasar mer och då dricker den ju mer såklart.
Tror inte hållbarheten är nåt problem på din motor, det är ingen sketen underdimensionerad VW-motor.
Tror det är 20-30hk det gör på din motor, det är inte så dramatiskt.
AdamL

Post by AdamL »

Sketen VW motor???

Hehe. Är du Resist ;-)

Jag är pigg på denna men mycket osäker. Provkörde en D5.
Det är drag i den...
407 SW Hdi? Jag har en!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

AdamL wrote:Sketen VW motor???

Hehe. Är du Resist ;-)

Jag är pigg på denna men mycket osäker. Provkörde en D5.
Det är drag i den...

Nä, jag har bara väldigt mycket erfarenhet. Vet inte hur många rasade VW-dieslar jag reparerat eller bytt motor på, men särskilt tåliga är dom inte. Tittar du på insidan ska du se hur klent byggda dom är jämfört med Peugeots motorer. Vevstakar och vevaxelöverfall är riktigt klena. Sen är det ju inget ovanligt att remskivan släpper heller, sitter ju ingen kil där på VW, blir ganska dyra ras då.

Men eftersom VW har så gott rykte kan det inte betyda annat än att dom är duktiga på att dölja sina fel och brister.
Mozzarella

Post by Mozzarella »

TheDagger wrote:Nä, jag har bara väldigt mycket erfarenhet. Vet inte hur många rasade VW-dieslar jag reparerat eller bytt motor på, men särskilt tåliga är dom inte. Tittar du på insidan ska du se hur klent byggda dom är jämfört med Peugeots motorer. Vevstakar och vevaxelöverfall är riktigt klena. Sen är det ju inget ovanligt att remskivan släpper heller, sitter ju ingen kil där på VW, blir ganska dyra ras då.

Men eftersom VW har så gott rykte kan det inte betyda annat än att dom är duktiga på att dölja sina fel och brister.

:D

Konstigt att VW står så högt i kurs när de tydligen har rätt många brister och dåliga konstruktioner i sina bilar.. :?
Citroen Jumpy -98
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Mozzarella wrote:
TheDagger wrote:Nä, jag har bara väldigt mycket erfarenhet. Vet inte hur många rasade VW-dieslar jag reparerat eller bytt motor på, men särskilt tåliga är dom inte. Tittar du på insidan ska du se hur klent byggda dom är jämfört med Peugeots motorer. Vevstakar och vevaxelöverfall är riktigt klena. Sen är det ju inget ovanligt att remskivan släpper heller, sitter ju ingen kil där på VW, blir ganska dyra ras då.

:D

Konstigt att VW står så högt i kurs när de tydligen har rätt många brister och dåliga konstruktioner i sina bilar.. :?

Så är det. Man får inte alltid vad man betalar för.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

håller med. inte speciellt imponerad av det lilla jag skruvat med syrrans pole... riktigt skit är det. samma med deras nya skoda... men tyskarna verkar rätt duktiga på att ersätta sina kunder... gäller väl även merca som har problem med sin rost. sen är det välla nåt psykiskt också. folk tjabblar ju fortfarande om att peugeot rostar så förskräckligt när de kör runt i sina "rostfria" golfar... hmmm...
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

TheDagger wrote:Det gör dramatisk skillnad på en diesel.

Nä, ökar inte laddtrycket. Fungerar på så vis att man utnyttjar överskottsluften i en turbodiesel och schpritzsar in och matchar med mer soppa.

Påstås vara skonsamt för motorn. Vi har en KCR box i firmabilen, en Caddy 00:a. Kan intyga att skillnaden är enorm. Med ett K&N öppet filter visade sig att motorn t o m blev varvvilligare :D

Kan vidare intyga att kvalitén nog kan tyckas bristfällig mellan varven. Vi har haft skumma problem under de 4 åren vi haft bilen. Ett av dem är att det vid något tillfälle stått en vit rökpelare från instrumentkonsolen, ovan ratten. I början påverkade det inget, nu kan det hända att vindrutetorkarna går av sig själv.

Bilen självdör ibland, även innan vi satte i KCR:en. Ibland tappar den all kraft och blir helslö etc etc etc... Pallar inte beskriva allt.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
öhl-in

Post by öhl-in »

el cacique wrote:

Nä, ökar inte laddtrycket. Fungerar på så vis att man utnyttjar överskottsluften i en turbodiesel och schpritzsar in och matchar med mer soppa.

Påstås vara skonsamt för motorn. Vi har en KCR box i firmabilen, en Caddy 00:a. Kan intyga att skillnaden är enorm. Med ett K&N öppet filter visade sig att motorn t o m blev varvvilligare :D

Kan vidare intyga att kvalitén nog kan tyckas bristfällig mellan varven. Vi har haft skumma problem under de 4 åren vi haft bilen. Ett av dem är att det vid något tillfälle stått en vit rökpelare från instrumentkonsolen, ovan ratten. I början påverkade det inget, nu kan det hända att vindrutetorkarna går av sig själv.

Bilen självdör ibland, även innan vi satte i KCR:en. Ibland tappar den all kraft och blir helslö etc etc etc... Pallar inte beskriva allt.

Så konstigt EN VW CADDY o Allt :wink:
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T

WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..:(
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

el cacique wrote:

Ok, trodde faktiskt dom ökade laddet eftersom det oftast är elektroniskt styrt på modernare bilar.

På min gamla förkammardiesel ökar faktiskt laddet av sig själv när man ökar soppan, ganska praktiskt :)
Benjamin

Post by Benjamin »

Det mesta chippning på dieslar förlänger insprutningstiden.
Det vill säga att förbränningen håller på en längre stund.

Chippar stora dieslar på exempelvis maskiner bör serviceverkstaden förkorta serviceintervallerna då oljan åldras fortare pga förbränning som slår mot cylinderväggarna vilket det inte gör vid normal drift.

En kompis till mig har en Seat Toledo TDi med kcr-box.
Den svartryker rätt rejält och turbon lägger av ibland så han får stänga av motorn under färd och sen starta den igen för att turbon ska funka igen.

Matchar man kcr-boxen med att samtidigt montera spridare som fetar på mer brukar det bli lite bättre skjuts.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Zkronk

Post by Zkronk »

beror inte den svarta röken på för mycket bränsle?
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

Benjamin wrote:Det mesta chippning på dieslar förlänger insprutningstiden.
Det vill säga att förbränningen håller på en längre stund.

Chippar stora dieslar på exempelvis maskiner bör serviceverkstaden förkorta serviceintervallerna då oljan åldras fortare pga förbränning som slår mot cylinderväggarna vilket det inte gör vid normal drift.

En kompis till mig har en Seat Toledo TDi med kcr-box.
Den svartryker rätt rejält och turbon lägger av ibland så han får stänga av motorn under färd och sen starta den igen för att turbon ska funka igen.

Matchar man kcr-boxen med att samtidigt montera spridare som fetar på mer brukar det bli lite bättre skjuts.

Det där "jävla pissfelet" med turbon händer VAG bilar oavsett KCR eller inte verkar det som. T e x vår Caddy. Det är ett synnerligen irriterande fel och för vår del händer det endast på landsväg/motorväg, men aldrig i stadstrafik.

Har inte satt mig in i funtionen för den här bilen, men misstänker att wastegaten är elektroniskt styrd via ecu:n och att felet ligger där typ??? Luktar ofta avgaser i bilen när man startar den, oavsett om man kör Webasto eller inte. Kunde tänka mig att det var hål på grenröret av den anledningen och att det samtidigt påverkade den "elektroniska?" wastegaten???

Man hör dock inga missljud från grenröret och jag kan iaf inte ockulärt se att det skulle läcka.

:D :( :o 8) :? :shock: :o :P :evil: :twisted: :roll: :wink: :idea: :?: :?: :?: :?: :?: Man bli ju lite galen va!!!
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
RealElwood

Post by RealElwood »

Åker en del i Citroen Jumpy med KCR's motsvarighet från Holland, det ger bra skjuts, det finns en potentiometer på boxen i 10 numrerade steg, den står på 5:an, skruvar man upp den till 10:an blir det knas, bilen går som ett skollat ollon ett tag, sen lyser motorlampan, ställer man ner den igen så är det bra när man startar om.

Det jag vet är att KCR på BMW är ingen höjdare, den sprutar bara in mer bränsle utan att höja laddtrycket. Det verkar vara krångligt med piggyback system på BMW. Då får man inte bättre ekonomi, inte sämre heller så länge man inte gasar för mycket.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote:
På min gamla förkammardiesel ökar faktiskt laddet av sig själv när man ökar soppan, ganska praktiskt :)

Känns ju ganska självklart iofsig då mer soppa faktiskt innebär större avgasvolym. Frugan och svärfar kan intyga att VW dieslarna inte är de bästa, hon har kört närmare 40000mil i en passat -98 TDi som taxi och svärfar kör åtskilliga hundra mil per vecka i Caravelle taxi. Inga katastrofmaskiner men definitivt inte driftsäkra med ett och annat dyrt haveri här å där.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Stephan

Post by Stephan »

På jobbet provade vi ett antal KCR-boxar på tyngre fordon med diesel och turbo, det var ett form av blindtest där förarna inte visste vilka fordon som hade boxar eller ej.

Syftet med detta var att minska bränsleförbrukningen.

Det hela följdes upp ganska vetenskapligt mot en referensgrupp med likadana fordon i samma trafik och under samma tidsperiod.

Resultatet blev tyvärr nedslående, ingat mätbar minskning av förbrukningen över huvud taget, dock blev de KCR-utrustade fordonen piggare, men det var tyvärr inte målet...
Post Reply