Batteristrul FORTFARANDE
Batteristrul FORTFARANDE
Mitt batteri verkar ladda ur sig eller börjar bli dåligt. Hur gör man för att kolla så generatorn laddar ordentligt? Om man mäter syrehalten, mäter man enbart laddningen eller skicket på batteriet också?
Bilen startar efter att jag har kört med den. Men batteriet har varit helt slut nu 2ggr efter att jag inte ha kört med bilen på 2-3dagar.
Har nyligen kopplat in slutsteg och baslåda men det lyser inte så jag antar att det inte slukar batteri.
Bilen startar efter att jag har kört med den. Men batteriet har varit helt slut nu 2ggr efter att jag inte ha kört med bilen på 2-3dagar.
Har nyligen kopplat in slutsteg och baslåda men det lyser inte så jag antar att det inte slukar batteri.
Last edited by Apollo on Tue Apr 15, 2008 19:55, edited 1 time in total.
Peugeot 308
Den ska väl ladda ca 14 volt.
E vattnet under nivå för mycket så kan batteriet ta stryk.
Har de sjunkit så att ålattan syns så e den delen av plattan dö.
E vattnet under nivå för mycket så kan batteriet ta stryk.
Har de sjunkit så att ålattan syns så e den delen av plattan dö.
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03
Mellan plus o mins på batteriet har jag 13.7v när motorn är igång och 12.7v när motorn är avstängd.
Mäter jag mellan batteriminus och jordkabel har jag 0 ampere så den verkar inte dra tjuvström. Ändå laddas batteriet ur.
Bilen går starta efter jag kört med den. Men inte efter några dagar.
Mellan plus o mins på batteriet har jag 13.7v när motorn är igång och 12.7v när motorn är avstängd.
Mäter jag mellan batteriminus och jordkabel har jag 0 ampere så den verkar inte dra tjuvström. Ändå laddas batteriet ur.
Bilen går starta efter jag kört med den. Men inte efter några dagar.
Peugeot 308
Jag antar här att du har koll på batteriets vätskenivå så att det inte är "torrt".
Detta är ett utmärkt sätt att konstatera att generatorn fungerar som den ska.
Vad använde du för mätområde när du mätte detta? Du kan inte konstatera "läckström" med t.ex. 10 A området på ett vanligt instrument. Ett område med högre känslighet behövs. Larm och liknande brukar endast dra några tiotals milliampere.
Jag mäter emellanåt upp batterier med ett riktigt urladdningsrpov för att konstatera vilken kapacitet de har. Nya batteriet har alltid angiven kapacitet eller något mer. Junkbatterier som man får för 100-200 kr på skroten kan ha mer än halva angiven kapacitet, om man har tur. En gång hade jag problem med batteriet på tjejens Saab 900. Bilen startade på sommaren men på vintern (alltså nollgradigt) var det svårigheter. Jag mätte upp batteried och det hade endast 4 Ah i kapacitet (nytt = 55 Ah). Man kan alltså åka runt med ett batteri som är fullständigt urkass utan att man riktigt förstår att så är fallet utifrån bilens startbeteende.
Jag tror att ditt batteri är kass. Gör så att du kollar vad du får för batterispänning när startmotorn går. Om den dyker under ca 10 V är batteriet säkert dåligt.
Apollo wrote:Mellan plus o mins på batteriet har jag 13.7v när motorn är igång och 12.7v när motorn är avstängd.
Detta är ett utmärkt sätt att konstatera att generatorn fungerar som den ska.
Apollo wrote:Mäter jag mellan batteriminus och jordkabel har jag 0 ampere så den verkar inte dra tjuvström. Ändå laddas batteriet ur.
Vad använde du för mätområde när du mätte detta? Du kan inte konstatera "läckström" med t.ex. 10 A området på ett vanligt instrument. Ett område med högre känslighet behövs. Larm och liknande brukar endast dra några tiotals milliampere.
Jag mäter emellanåt upp batterier med ett riktigt urladdningsrpov för att konstatera vilken kapacitet de har. Nya batteriet har alltid angiven kapacitet eller något mer. Junkbatterier som man får för 100-200 kr på skroten kan ha mer än halva angiven kapacitet, om man har tur. En gång hade jag problem med batteriet på tjejens Saab 900. Bilen startade på sommaren men på vintern (alltså nollgradigt) var det svårigheter. Jag mätte upp batteried och det hade endast 4 Ah i kapacitet (nytt = 55 Ah). Man kan alltså åka runt med ett batteri som är fullständigt urkass utan att man riktigt förstår att så är fallet utifrån bilens startbeteende.
Jag tror att ditt batteri är kass. Gör så att du kollar vad du får för batterispänning när startmotorn går. Om den dyker under ca 10 V är batteriet säkert dåligt.
Apollo wrote:Det är vatten i batteriet...
Vi ska kanske säga att det är "vätska" i batteriet i stället.
Apollo wrote:...när jag startar bilen så visar det på ca 10.2V. Är det dåligt då?
Säker kan man ju inte vara, men jag tycker varken generator eller batteri verkar felaktigt efter vad du beskrivit. 10.2 V när startmotorn går är inte särskilt lågt.
Du får nog kolla över din stereoinstallation om problemen kom efter den. Man kan också tänka sig en dörrkontakt i cupé eller bagagerum som strular och tänder belysningen ibland. När du kollade läckström kanske den släkte.
Om du lämnar bilen 2-3 dagar emellanåt så prova att ta bort ena batterianslutningen och låt bilen stå. Kolla spänningen när du går därifrån (bör vara ca 12.5 V) Sedan är det bara komma tillbaka efter 2-3 dagar, kolla spänningen (bör vara >12 V) samt prova att starta. Om bilen då startar är batteriet ok och bilen drar tjuvström. Om bilen inte startar har ju batteriet dött på egen hand och är alltså kass.
Fortfarande händer det att batteriet är urladdat
Nu har jag kontrollmätt allting. Batteriet visar på ca 12v när bilen står stilla. På tomgång visar det 13.8V. När jag mäter ampere så visar den på 0.07 när den står stilla. Rycker jag säkring 7 så går den ner till 0.00. Alltså är det klockan och bilstereon som drar 0.07. Men så lite kan väl inte ladda ur batteriet?
Kan tilläggas att det var minusgrader i fre-lör och bilen startade inte igårkväll. Är det det nya batteriet som är kasst? Nytt o nytt..haft det 3-4månader nu.
Idag gick det inte att rulla igång den heller. Men med startkablar hoppar den igång. Måste batteriet vara lite laddat för det ska gå rulla igång den? Har fungerat innan.
Vad sjutton är felet?
Nu har jag kontrollmätt allting. Batteriet visar på ca 12v när bilen står stilla. På tomgång visar det 13.8V. När jag mäter ampere så visar den på 0.07 när den står stilla. Rycker jag säkring 7 så går den ner till 0.00. Alltså är det klockan och bilstereon som drar 0.07. Men så lite kan väl inte ladda ur batteriet?
Kan tilläggas att det var minusgrader i fre-lör och bilen startade inte igårkväll. Är det det nya batteriet som är kasst? Nytt o nytt..haft det 3-4månader nu.
Idag gick det inte att rulla igång den heller. Men med startkablar hoppar den igång. Måste batteriet vara lite laddat för det ska gå rulla igång den? Har fungerat innan.
Vad sjutton är felet?
Peugeot 308
Bilstereon kanske drar 0.07 A ibland, t.ex. när du tittar på. Sedan när du tittar bort kanske den drar 2 A, bara för att jävlas. Koppla ur steroen helt och hållet (eller dra säkring 7 om du är lite lat) under några nätter och se om problemet försvinner.
Kör du med det nya batteriet eller har du satt tillbaka det gamla?
Kan du se lampan i baggaget för att konstarera att den verkligen stänger av sig varje gång du stänger? Kanske är det strul med kontakten så att den ibland förblir tänd?
Kör du med det nya batteriet eller har du satt tillbaka det gamla?
Kan du se lampan i baggaget för att konstarera att den verkligen stänger av sig varje gång du stänger? Kanske är det strul med kontakten så att den ibland förblir tänd?
- Ingemar406
Jag hade samma problem i vintras som visade sig bero på batteriet. Jag fick veta att ett friskt fulladdat batteri ska ha 12,6V. Ett batteri som fulladdat ger 12,4V har tappat 30% av sin effekt. Mitt hade 12,2. Nytt batteri och sen var problemet väck.
Förr hade jag en Peugeot med turbo, nu har jag en Ford som suger.