Oljetryck 309 Gti16

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
maximus

Oljetryck 309 Gti16

Post by maximus »

Tja. Har letat i hela forumet men inte riktigt hittat ett klart svar. Det jag hittat är att någon påstod att det generellt är lägre tryck i 309 gti:na. Hos mig ser det ut som följande.

varm motor ---> ~1,9 bar vid gaspådrag, lägre vid lägre varvtal och under 1 bar vid tomgång. Går inte över 2 bar vid gaspådrag.
Har precis bytt både olja och oljefilter.
Innan bytet var trycket ngt lägre.
Har olja upp till maxstrecket vid koll med varm motor.

Är detta ok?

Har precis skaffat min skruttibangabang (309Gti16) så jag har dålig koll.Mvh
/Calle
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det är på tok för dåligt tryck, men det är vanligt att mätarna visar rent åt skogen också så försäkra dig om det först.

Du ska ha 3,5 bar oljetryck vid lite gas över tomgång, 5-6 bar vid lite högre varv.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
SNILLET
Crew
Crew

Re: Oljetryck 309 Gti16

Post by SNILLET »

maximus wrote:
/Calle

Du har en klenod där, var snäll mot den :)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Joi

Post by Joi »

Har något högre tryck än dig på min gti16, men inte mycket. Tycker också det är jäkligt dåligt, men som dagger skrev, jag tror inte mätaren visar helt okej, men det vet man ju inte förens man har testat på annat vis.
Men hur? Köpa eftermarknads 52mm mätare och sätta dit eller finns de nåt smidigare sätt?

Snillet, har jag med en klenod? :D :wink: Jag och Calle ska bilda Norrköping 309gti16 klubben :wink: :lol:
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Joi wrote:Har något högre tryck än dig på min gti16, men inte mycket. Tycker också det är jäkligt dåligt, men som dagger skrev, jag tror inte mätaren visar helt okej, men det vet man ju inte förens man har testat på annat vis.
Men hur? Köpa eftermarknads 52mm mätare och sätta dit eller finns de nåt smidigare sätt?

Snillet, har jag med en klenod? :D :wink: Jag och Calle ska bilda Norrköping 309gti16 klubben :wink: :lol:

309gti16 är en klenod på många sätt, det har folk fattat i många andra länder men i Sverige samställs de med en vanlig golf gti typ :lol:

Var det inte så att biltemas oljetrycksgivare fungerar ihop med originalinstrumenteringen ?
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Joi wrote:men som dagger skrev, jag tror inte mätaren visar helt okej, men det vet man ju inte förens man har testat på annat vis.

Fel nummer 1 brukar vara kabelskon på givaren, så först byter man den och gör rent kontakten. Om detta är felet är mätaren oftast fladdrig.

Nummer 2 är givaren. En del säger att biltemas givare funkar, någon annan att den visar "tvärtom" och inte går ihop med original mätare. Själv har jag än sålänge levt på mina förråd av begagnade givare så jag har inte haft tillfälle att prova. Vore kul om nån pålitlig kunde bekräfta.

3: Intrumentet. Aldrig hört talas om faktiskt.

Så om man vill vara säker köper man en eftermarknadsgivare OCH mätare. Dock lite tråkigt när det finns en snygg mätare original i bilen.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

TheDagger wrote:
Nummer 2 är givaren. En del säger att biltemas givare funkar, någon annan att den visar "tvärtom" och inte går ihop med original mätare. Själv har jag än sålänge levt på mina förråd av begagnade givare så jag har inte haft tillfälle att prova. Vore kul om nån pålitlig kunde bekräfta.

Orginal givare fungerade inte med biltemas instrument iaf så givarna är antagligen olika, eller så var min orginal givare kass.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Tryckregulatorfjädern (eller vad den kan heta), är den nåt som kan strula?

Klart man ska utesluta mer sannolika fel först, men jag tänkte som nästa steg?
EN 14497
maximus

Post by maximus »

Men är det någon fara att köra runt med mitt tryck?
Måste man byta olja om man byter givare?
Någon som har Haynes för 309:an på pdf som vill dela med sig?

Såg faktiskt nyss att vid kall motor ligger oljenivån vid min-strecket så jag ska fylla på och se vad som händer. Men så lite påfyllning lär väl inte göra så mycket på trycket?
Har blivit med Peugeot 309 Gti16!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Pär H wrote:Tryckregulatorfjädern (eller vad den kan heta), är den nåt som kan strula?

Klart man ska utesluta mer sannolika fel först, men jag tänkte som nästa steg?

Det är ganska långsökt, men allt kan ju hända med bilar.
Om mätaren är ok och trycket dåligt med frisk olja skulle jag nog säga att motorn är slut i lagrena.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

maximus wrote:Men är det någon fara att köra runt med mitt tryck?
Måste man byta olja om man byter givare?
Någon som har Haynes för 309:an på pdf som vill dela med sig?

Såg faktiskt nyss att vid kall motor ligger oljenivån vid min-strecket så jag ska fylla på och se vad som händer. Men så lite påfyllning lär väl inte göra så mycket på trycket?

Ok jag vore du skulle jag köra försiktigt till du vet. Dvs inga höga varv eller så.

Mängden lär inte påverka trycket sålänge motorn inte är helt torr på olja.

När det gäller motorn han du använda haynes för 405 eller BX, och dom finns ute på nätet.
maximus

Post by maximus »

Hmm...
Ok, så vad tycker ni att jag ska göra? Har som sagt bytt olja + filter. Försöka få tag på en ny givare? Är det den som sitter bredvid oljetappen? Fanns det nytt att köpa eller var det begagnat som gällde?
Vad var det för lager TheDagger skrev om?
Mvh
/C
Joi

Post by Joi »

maximus wrote:Hmm...
Ok, så vad tycker ni att jag ska göra? Har som sagt bytt olja + filter. Försöka få tag på en ny givare? Är det den som sitter bredvid oljetappen? Fanns det nytt att köpa eller var det begagnat som gällde?
Vad var det för lager TheDagger skrev om?
Mvh
/C

En ny givare kostar 80:- på mekonomen så den är ju det första man ska byta kanske. Är ju inte så dyrt och du behöver inte tappa ut någon olja för att byta den.
Lagrena han pratade om är vev och ramlagrena, sitter längs med hela vevaxeln.
Den som sitter bredvid oljetappen (antar att du menar där man tömmer ut oljan) är oljetemp.
Oljetryck finns under insuget, en blå rund sak. Sitter nog mitt för cylinder 2 räknat från kamremmen sett.
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Joi

Post by Joi »

snillet wrote:309gti16 är en klenod på många sätt, det har folk fattat i många andra länder men i Sverige samställs de med en vanlig golf gti typ :lol:

Var det inte så att biltemas oljetrycksgivare fungerar ihop med originalinstrumenteringen ?

Finns det någon lista över 309 gti 16 om hur många som såldes i Sverige? Och hur många som finns kvar här nu osv?
Så som man har sett lista på forumet om 405 t16.
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
maximus

Post by maximus »

Joi. Är det alltså motsvarande orginalgivaren så det passar ihop? Vet du någon som använt den?
maximus

Post by maximus »

Kan man på nåt sätt märka om det är dåligt tryck? Motor går bra och inga missljud eller oren gång märks...
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

maximus wrote:Kan man på nåt sätt märka om det är dåligt tryck? Motor går bra och inga missljud eller oren gång märks...

En tanke om det är dåligt oljetryck i motorn är att smörjningen blir otillräcklig, vilket i sin tur borde leda till att motorn lätt går för varm.

Rätta mig om jag tänker tokigt :?
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: Oljetryck 309 Gti16

Post by el cacique »

maximus wrote:Tja. Har letat i hela forumet men inte riktigt hittat ett klart svar. Det jag hittat är att någon påstod att det generellt är lägre tryck i 309 gti:na. Hos mig ser det ut som följande.

varm motor ---> ~1,9 bar vid gaspådrag, lägre vid lägre varvtal och under 1 bar vid tomgång. Går inte över 2 bar vid gaspådrag.
Har precis bytt både olja och oljefilter.
Innan bytet var trycket ngt lägre.
Har olja upp till maxstrecket vid koll med varm motor.

Är detta ok?

/Calle

Enligt Haynes ska minimi-trycket ligga på 4,9 bar vid 4000rpm, jag misstänker att detta gäller vid varm motor.
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
maximus

Post by maximus »

hmm, det kankse stämmer men min temp.mätare funkar inte tror jag eftersom den aldrig stiger upp... :D
Går det köpa ny på typ mekonomen och är det lätt att byta?
Mvh
/Calle
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

maximus wrote:hmm, det kankse stämmer men min temp.mätare funkar inte tror jag eftersom den aldrig stiger upp... :D
Går det köpa ny på typ mekonomen och är det lätt att byta?
Mvh
/Calle

Vilken tempmätare är det som inte funkar? Oljetempen sitter på sumpen och vätsketempen typ vid termostaten. Irriterande att inte se temperaturerna. Kolla om det är kabelbrott eller glapp som är felet.

Annars går det ju att köpa ett nytt komplett instrumenthus på skroten, tämligen enkelt att byta. Men just till din bil lär det vara svårt att hitta "nytt" på skroten.

Vanligt GTI mätarhus funkar också, men hastighetsmätaren kommer att visa fel eftersom den endast är streckad till 230 kmh och din 250 kmh. Varvräknaren på din bil visar rött först vid 7200 rpm, 8 ventilaren strax efter 6000 rpm har jag för mig. Så laga om du kan!

Kylvätskan når arbetstemp. ca 90 grader efter 7-8 min. Oljan tar längre tid, kanske 15 min beroende på utetemp.

Varva inte innan motorn nå minst 70 grader oljetemp. Min olja brukar ligga runt 90 grader enligt mätaren vid normal körning. Kör man som en galning tror jag inte att jag vet någon övre gräns.

:D
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
Post Reply