monteringstips av vinge

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
peugeotjim

monteringstips av vinge

Post by peugeotjim »

Hej,
Jag undrar om någon vet något bra sätt att montera en vinge så det blir rakt och fint.
Man vill ju inte borra fel på bakluckan. Det är fyra hål, 2 på varje "fot".
Bilen är en 206cc -02

MVH Jim
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Att tänka på kan vara att du förlorar på bilens värde när du borrar och moddar/stylar bilen.

Det beror på hur din vinge är utformad. Jag skulle använda någt bra klister som inte förstörde lacken osv.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
lillaE

Post by lillaE »

ultraflex är ett limm jag använt och det sitter som f*n!
lillaE

www.getawayhlm.com
Sammy

Post by Sammy »

Borra inte i bakluckor, speciellt inte på cabbens :evil:

fönsterlim!
9-3 AERO Maptun Steg 2
peugeotjim

Post by peugeotjim »

är ni säkra på att jag inte ska borra då? för på min förra bil (opel calibra) så limmade jag med PL400 och den lossnade, så jag blev tvungen att skruva fast den.
detta är inte en överdriven vinge, den är låg så om den skulle säljas om några år så tror jag att den inte skulle vara något problem för nästa ägare.
Alternativt finns ju att man då tar bort vingen och sätter dit 4 "plastploppar" i hålen.
om jag borrar så kommer jag lägga tecktyl i borrhålen för att undvika rost.
för om jag skulle vilja ta bort vingen om den är limmat så kommer det ju vara kvar massa fult lim som jag inte får bort.
så var det på calibran, PL400 satt som sten på bakluckan, men lossnade på vingen.

Så isåfall finns det något lim som kommer att hålla kvar vingen på bakluckan, när man kör, när man cabbar av, när man slänger igen bakluckan osv. det känns mer stabilt med 4 skruvar, men om det verkligen finns ett bra lim som också går att ta bort om man vill ta bort vingen så är ju det de bästa alternativet.

tack för svaren

MVH Jim

EDIT: ultraflex och fönsterlim som ni sa, är de lim som går att få bort från bakluckan utan problem? vilket av dem är bäst?
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

peugeotjim wrote:EDIT: ultraflex och fönsterlim som ni sa, är de lim som går att få bort från bakluckan utan problem? vilket av dem är bäst?

Jag skulle helt klart limma. Blir det fult när man tar bort det så kan man slipa och lacka det. Inga problem.

Borrar du hål måste man svetsa, spackla å ja.... hela faderuttan.

Limma är mitt tips. Gissa hur min bil (matran) är ihopsatt :wink:
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
lillaE

Post by lillaE »

det lilla lim som syntes på bilen efter att vingen var monterad kunde jag ganska enkelt pilla bort, då det är en massa som blir seg och flexibel, så att stötar tas upp av limmet. Dvs vingen sitter inte "fixerad" på bilen utan har lite möjlighet att flexa vid hårdare stötar etc..Vågar dock inte svara på hur det är om man tar bort vingen, men jag tror inte det skulle vara något problem.

ultraflex är det jag använt..finns ävet något som heter bondiflex eller liknande som är samma sak... notera "flex" som gemensam nämnare, dvs att det inte blir hårt som superlim eller liknande, utan mer som en fasthållande fogmassa...

finns i närmsta bygg/järnaffär

BORRA INTE om du inte har en originalvinge eller liknande som senare kan täcka hålen du gjort..
lillaE

www.getawayhlm.com
peugeotjim

Post by peugeotjim »

ok, jag ska kolla runt på limmen,

tack

MVH Jim
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

peugeotjim wrote:ok, jag ska kolla runt på limmen,

tack

MVH Jim

Det finns nu mera VÄLDIGT bra dubbelhäftande tejp. Det fäster ofta väldigt bra vid application under rätt temperatur och kliniska omständigheter.

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Jaaacob wrote:
peugeotjim wrote:ok, jag ska kolla runt på limmen,

tack

MVH Jim

Det finns nu mera VÄLDIGT bra dubbelhäftande tejp. Det fäster ofta väldigt bra vid application under rätt temperatur och kliniska omständigheter.

3M VHB i olika varianter verkar spännande. :)
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Sketas

Post by Sketas »

Jag brukar använda mig av Terosons Kraftlim när jag monterar vingar på nya bilar. Funkar kanon
Peterson

Post by Peterson »

Ok, jag försöker med att återanvända topics :)

Den tidigare ägaren lät montera en vinge på bakluckan. Antar att det är ett originaltillbehör.
Hur som helst. Den är skruvad med 2 skruv på var sida. En gummipackning/-bricka sitter emellan vinge o lucka. Vingen rör på sig en del när man stänger luckan. Den tidigare ägaren gjorde ett, i efterhand korkat, försök att minska rörelserna och drog åt skruvarna. Följden av detta är att lacken släppt kring fästena c:a 4cm2/sida. Jag utgår från att det är åtdragningen av skruvarna som gjort det. Han har nämligen bara dragit åt en (bakre) skruv/sida, och det är kring den det släppt.

Nu tänkte jag låta lackera detta. Måste ju givetvis då ta bort vingen.
Men för att inte samma fenomen ska hända igen, så hoppas jag att det går att sätta dit den på ett bättre sätt. Hur?
Stora brickor alt. plattjärn på insidan av luckan? Kan inte det buckla plåten vid rörelser? Har iofs inte kollat så noga hur det sitter idag. :oops:
Även limma isf gummipackningen? Vilket lim? Köps var?

Helst skulle jag kanske vilja få bort den, men det känns som ett för stort jobb att lägga igen hålen.

Återkommer med bilder lite senare.

Tack på förhand.
406 Coupé V6 -04. Köpt 25 April -08. Returnerad 26 september. :(
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Lite olika bilder på vinge, skador o lucka hade hjälpt. Svårt att fatta hur du menar annars. Jag hade nog limmat och skruvat. Varför ska vingen röra sej? Kan det hjälpa med gigantiska brickor som avlastar? Jag kan göra till dej, om de vi har på jobbet inte räcker. Kan posta i ett kuvert.

Kanske jag kan hjälpa dej med lacken med. Kan svetsa förstärkning och lacka luckan. Det e svårt att fatta. Du får gärna adda mej på msn.
Last edited by Peter Igelhammar on Sun May 18, 2008 13:50, edited 1 time in total.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Wurt's limma täta funkar också jättebra att sätta fast vingar med.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Patson

Post by Patson »

Så fort man borrar ett hål, har man ett problem som måste avhjälpas, VATTEN! Vatten tar sig in överallt och rostskyddet lär inte täcka egenmonterade prylar..

Ska ha en vinge på nya 207SW`n är min tanke... och jag vill / vågar inte borra i en sprajlans ny bil.
Peterson

Post by Peterson »

Ok, har undersökt lite närmre. Brickor eller annan förstärkning är bara att glömma.
Har tagit bilder jag ska försöka länka.
Tror nån träskalle har tabbat sig vid montering, och borrat fel.
Sketas

Post by Sketas »

Patson wrote:Så fort man borrar ett hål, har man ett problem som måste avhjälpas, VATTEN! Vatten tar sig in överallt och rostskyddet lär inte täcka egenmonterade prylar..

Ska ha en vinge på nya 207SW`n är min tanke... och jag vill / vågar inte borra i en sprajlans ny bil.

Nej rostskyddsgarantin gäller inte när man själv börjar borra hål i bilen så det är ju inte ens att tänka på när man ska ha dit en vinge. Limma den eller låt bli att sätta dit den. På min bil där det sitter en originalmonterad vinge upptäckte jag att den satt med både något lim-aktigt och en skruv på var sida. Till följd av detta hade det börjat rosta. Likaså fanns det inga hål med skruvstycken till nr.plåten baktill så någon hade efterborrat 2 hål. Behöver jag nämna att det hade rostat endel där också?
Peterson

Post by Peterson »

Skulle nog vilja ta bort den, och lägga igen hålen. Tror aldrig det kan bli bra nog. Men vi får se. Tänkte lägga upp bilder på mitt utrymme på comhem, men det strular givetvis.
Peterson

Post by Peterson »

Prövar att lägga upp lite bilder. Ignorera förekomsten av pollen :)
Vad göra???

Image
Image
Image
Image
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

klämmer in en liten fråga angående lim..

vad rekommenderar ni att ja använder till o fästa GTImärket på bakskärmen?
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
Post Reply