fråga om 205s växellåda

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Tricid

fråga om 205s växellåda

Post by Tricid »

tjena

ny här=) jag ska nog köpa en liten 205:a vet inte vilken årsmodell tidigt 90 eller sent 80....en fråga om växellådan då! när man växlar från 1:an eller 3:an till 2:an så slår det till lite i lådan, är detta något vanligt problem som bara finns där eller är det något man bör reagera starkt på? det är inga problem att få in växlarna eller så men det slår som sagt å sånt är jag inte van vid så därav min fråga

tacksam för svar!!!

mvh emanuel
Emanuel Larsson

Honda Integra Type-R JDM spec
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: fråga om 205s växellåda

Post by el cacique »

Tricid wrote:tjena

ny här=) jag ska nog köpa en liten 205:a vet inte vilken årsmodell tidigt 90 eller sent 80....en fråga om växellådan då! när man växlar från 1:an eller 3:an till 2:an så slår det till lite i lådan, är detta något vanligt problem som bara finns där eller är det något man bör reagera starkt på? det är inga problem att få in växlarna eller så men det slår som sagt å sånt är jag inte van vid så därav min fråga

tacksam för svar!!!

mvh emanuel

Hej Emanuell!

Nummer ett vill jag säga att du köper något från -89 och framåt pga av rostskyddet. Man började nämligen galva -89.

Vad gäller vxl-lådan kan det där vara lite klurigt att svara på. Jag är inne på min fjärde GTI nu och alla bilarna kan nog upplevas som om de slår lite i 2:an, men även trean. Det kan liksom klonka till lite. Har dock inga problem med att få i växlarna, lådan liksom kräver ny växel och suger i den utan att trilskas.

Vxl-lådorna kan upplevas som något sladdriga för den ovane, eller rättare sagt oinvigde, men när man blir kompis med den växlar den som aldrig förr.

Har du testat mer än en kärra och haft samma upplevelse?
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Tricid

Post by Tricid »

okej då vet jag det med=) orka inte kolla upp vv.se en gång till. den är nästan rostfri faktiskt ser jävligt nice ut på det sättet även inuti är den riktigt fräsch!

ett "klonkande" ljud är precis så man kan beskriva det. Men det du säger är att det egentligen inte är så farligt med det? på de bilar du haft innan är det inte lådan som pajat därav att du inte har kvar dem hoppas jag på då=)

det är den enda 205:a jag kört å lådan är nog bland de sladdrigaste jag kört är van vid integrans goa låda:) men de är bara en vinterbil från å till jobbet så det spelar inte mig någon roll!
Emanuel Larsson

el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

Tricid wrote:okej då vet jag det med=) orka inte kolla upp vv.se en gång till. den är nästan rostfri faktiskt ser jävligt nice ut på det sättet även inuti är den riktigt fräsch!

ett "klonkande" ljud är precis så man kan beskriva det. Men det du säger är att det egentligen inte är så farligt med det? på de bilar du haft innan är det inte lådan som pajat därav att du inte har kvar dem hoppas jag på då=)

det är den enda 205:a jag kört å lådan är nog bland de sladdrigaste jag kört är van vid integrans goa låda:) men de är bara en vinterbil från å till jobbet så det spelar inte mig någon roll!

Växellådsras har jag aldrig varit med om, är nog synnerligen ovanligt. Samma lådor sitter även i Peugeot 405 och Citroen BX som är betydligt tyngre bilar att dra på samt att vissa maskiner har mer hästar att ta hand om med.

Ett tips om du orkar sen är att lyfta bilen och byta vxllådsolja på den. Har gjort det på samtliga av mina och det har gjort susen.

Lycka till med köpet!

Vad blir det för en tll sist!?
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Stig-Arne
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Stig-Arne »

Modell-info och köpguide finns här http://www.peugeot-sport-club.com/kopguider/

Och som alltid : kolla bakaxeln så den fjädrar !!!!

205 / 309 / 406 / ZX

Man ska inte skaffa saker med handtag på - det drar bara med sig en massa arbete...
Tricid

Post by Tricid »

tack för de snabba svaren! jag köper den så nu har jag satt mig i det franska träsket(inget man är stolt över) men bilen ser fräsch ut går jämn å fint och till ett bra pris så jag klagar inte.

jag ska byta ut framdäcken 13" har jag för mig det sitter på...vilket bultmönster har bilen?

det är en color line för övrigt

emanuel
Emanuel Larsson

Stig-Arne
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Stig-Arne »

Bultcirkel 4*108, ET28, centrumhål 65.1

205 / 309 / 406 / ZX

Man ska inte skaffa saker med handtag på - det drar bara med sig en massa arbete...
Tricid

Post by Tricid »

fasen va nice!!! tackar tackar
Emanuel Larsson

R.O.B.

Post by R.O.B. »

kan fixa full uppsättning fälgar/däck om du vill... syrran har sommar o vinterdäck.

colorline har välla 1.4? ganska lätt att skruva med. svågern lyckades döda en sån låda... den är inte gjord för rallykörning kan jag säga. när vi skulle byta drivaxel ramla kulor och pinnar från lager ut. annars var den inte speciellt jobbig. generatorn sitter dumt till nära grenrör... tror inte 205 har samma problem som citroen BX som verkar ha mer problem att få in kalluft genom grillen. kolla oxo att bulten till downpipen (avgasdelen som går från grenrör till katalysator) sitter i blocket under motorn... annars finns det en risk att det spricker vid grenröret (råkat ut för det på min cittra).
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Tricid

Post by Tricid »

H-vete här går de undan=) kan hända att det är en 1.4 inte en aning...får kolla upp det med regnummret=) trimma nedu de är inte aktuellt de ställer bara till det å kostar cash sånna pengar går till min älskade honda ist :P om jag orkar ska jag kolla upp det du skrev, tack för även detta!!!

emanuel
Emanuel Larsson

Post Reply