Som ett flipperspel

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Stephan

Som ett flipperspel

Post by Stephan »

Jahaja, för första gången under mitt mer än 30-åriga liv som bilägare,
kan jag inte använda eller ens starta min bil.

Här har jag en bil(min första Peugeot!) som fått totalfnatt!

Batterierna är förmodligen helt tömda och bilen lever om som det värsta flipperspel, reläer klickar, vindrutetorkarna går mm trots att nyckeln är urplockad, inget fungerar, går inte att starta...

Bilen parkerades för 4 dagar sedan, och var då fullt fungerande.

Har ringt Peugeot Assistance, trodde aldrig jag skulle behöva utnyttja den möjligheten på en bil som är mindre än 2 år gammal och rullat 3.500 mil...

Förtroendet för Peugeot har just fått sej en rejäl knäck, törs man verkligen använda en såpass opålitlig bil för längre utflykter i mer obebodda trakter?

Återkommer när det hänt nåt mer, är just nu strandsatt pga. Peugeot.
Stephan

Post by Stephan »

Så, nu har Assistance varit och kopplat en startkabel, bilens beteende berodde på tomt batteri :?

Frågan kvarstår dock, hur batteriet kunde tömmas på fyra dagar i en orörd och låst bil, nån som har några idéer?
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Har du bytat stereo eller lagt till något annat elektriskt?
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Kyla kan knäcka ett batteri, men det låter som om du har nått som käkar ström jävlar. Eller ett överslag, sk kortslutning ev. Har du drag, kolla i uttaget efter is o snö.

Bilarna kan få flipp när de försöker startas med lite spänning o lampor mm kan stå o lysa utan nyckel. Samma med våra renaultbussar på jobbet tex, när nån lämnat innerbelysningen på över helgen. Då när man försöker starta löser larmet ut i hallen o bussen tutar som f*n...
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Stephan wrote:Så, nu har Assistance varit och kopplat en startkabel, bilens beteende berodde på tomt batteri :?

Frågan kvarstår dock, hur batteriet kunde tömmas på fyra dagar i en orörd och låst bil, nån som har några idéer?

Hur gammalt är batteriet och hur är det använt?
Alla batterier som är över 5 år riskerar att ta slut när som helst. Lite olika stor risk beroende på användningssätt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by HellMek »

Claes B wrote:
Stephan wrote:Så, nu har Assistance varit och kopplat en startkabel, bilens beteende berodde på tomt batteri :?

Hur gammalt är batteriet och hur är det använt?
Alla batterier som är över 5 år riskerar att ta slut när som helst. Lite olika stor risk beroende på användningssätt.

Bilen är ju bara 2 år gammal så batteriet borde inte vara äldre :wink:
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Stephan

Post by Stephan »

Som Dagger noterade - bilen har inte fyllt 2 år än.

Ingen dragkrok.

Fick en sub med tillhörande förstärkare installerad av Backes Ljudbygg(som ska vara väldigt välrenommerade) för för två månader sedan, kan det vara subens förstärkare som tömmer batteriet...det var heldött, tom panelens klocka var nollställd.

Körde 2 timmar på motorvägen, nu verkar allt friskt igen, men förtroendet för bilen är fortfarande inte på topp, mycket var dock förlåtet när man fick njuta av 607:ans tysta flyt i 130 på motorvägen. 8)
Bengt C

Post by Bengt C »

Stephan wrote:Frågan kvarstår dock, hur batteriet kunde tömmas på fyra dagar i en orörd och låst bil, nån som har några idéer?

Jag har förutom min Peugeot 605 SV 3.0 -90 även en BMW 730 -92 och jag måste säga att jag finner BMW:n vara en betydligt bättre bil. Men just detta, att bilen laddar ur batteriet på nolltid, verkar vara ett väldigt vanligt problem när det gäller BMW. I somras stod BMW:n länge och efter 3 veckor gick den inte att starta. Nu över julen drog bilen slut batteriet på bara 5 dagar. Batteriet är 10 mån gammalt! Det finns många frågor kring detta på BMW-forumet. Så om du vill ha en mer pålitlig bil med avseende på detta, funkar det inte att byta till BMW. Däremot är elsystemet som sådant, alltså när bilen är igång, betydligt bättre på BMW än Peugeot.

Problemet hänger ihop med att det finns en massa datorer och annan elektronik i bilen som kan dra ström eftersom systemen inte stängs av ordentligt då man drar ut nyckeln. Då kan t.ex. krypströmmar pga fukt i kontakter förstärkas flera hundra gånger och dra upp bilens förbrukning åtskilligt (som ett exempel). I vissa fall uppstår problemet, som Alex påpekar, pga. eftermonterad utrustning som telefon, radio, larm m.m.

Sedan kan man ju tänka sig att du helt enkelt haft otur och fått ett värdelöst batteri. Första kontrollen blir alltså att kontrollera batteriet. Ladda t.ex. upp det fullt och belasta med en vanlig H1-lampa eller liknande. Om den t.ex. drar 4 A (mät) och batteriet har kapaciteten 75 Ah så ska batteriet kunna få lampan att lysa i mer än 10 timmar. Hade batteriet varit helt nytt skulle de lyst i drygt 15 timmar, men räkna inte med det, när batteriet är 2 år gammalt.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Du skall inte rata märken hit och dit på grund av vad du råkar ut för. Där emot kan du kanske se olika kvalité vid bilar emellan som ovan skriver.

Kan hända att ditt batteri gått sönder. Det har jag vart med om på en ganska ny bil jag med. Detta fall Opel.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Backes är ju duktiga, men det KAN ju vara så att de har råkat koppla fel. Även om det är föga troligt. Jag skulle prova byta batteri som första åtgärd. Om bilen inte är två år gammal så försök att få det på garantin :)

Edit: Om du på något sätt kan se att steget är på, tex genom en diod, och den fortfarande är tänd efter att du slagit av tändningen är steget på hela tiden och tömmer ditt batteri. Men vänta upp till två minuter efter du slagit av tändningen för det kan ta nån minut innan all el stängs av.
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Supra

Re: Som ett flipperspel

Post by Supra »

Stephan wrote:Jahaja, för första gången under mitt mer än 30-åriga liv som bilägare,

Batterierna är förmodligen helt tömda och bilen lever om som det värsta flipperspel, reläer klickar, vindrutetorkarna går mm trots att nyckeln är urplockad, inget fungerar, går inte att starta...

Har ringt Peugeot Assistance, trodde aldrig jag skulle behöva utnyttja den möjligheten på en bil som är mindre än 2 år gammal och rullat 3.500 mil...

Förtroendet för Peugeot har just fått sej en rejäl knäck, törs man verkligen använda en såpass opålitlig bil för längre utflykter i mer obebodda trakter?

Tycker inte att de är nödvändigt att hoppa på och peka ut Peugeot som en skit bil..Alla andra skräp märken som volvo, nissan, toyota, och alla andra märken kan väl lika gärna börja uppföra sig konstigt..Tycker inte att de är nåt just specifikt med peugeots bilar..
om Peugeot nu e så kass varför köper du en sån bil då? :evil:
MVH//Henrik || 405 T16
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Supra wrote:
Stephan wrote:Jahaja, för första gången under mitt mer än 30-åriga liv som bilägare,

Tycker inte att de är nödvändigt att hoppa på och peka ut Peugeot som en skit bil..Alla andra skräp märken som volvo, nissan, toyota, och alla andra märken kan väl lika gärna börja uppföra sig konstigt..Tycker inte att de är nåt just specifikt med peugeots bilar..

Jag tycker iofs att man har rätt att bli missnöjd oavsett vilket bilmärke man kör när man har en såpass ny bil och den dummar sig på det viset. Men visst, alla bilar kan man ju ha otur med, nu råkade det bara bli en Peugeot. Sen så är väl inte kritiken såååå hård?
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Supra wrote:

:lol: Du glömde nämna:

Audi :evil: :evil:
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Supra

Post by Supra »

okejrå, e väl lite grinig kanske.. flåt :(
MVH//Henrik || 405 T16
Stephan

Post by Stephan »

Audi(3 st.) är jag klar med för resten av livet...

Kvalitetskänslan var utmärkt, den verkliga kvaliteten något helt annat, den enda japanen hittills var precis tvärtom, litet plastig och småskramlig från start, men ingenting gick sänder eller slets mätbart på tre år i Stockholmstrafik.

Detta är ju trots allt ett Peugeot-forum, så varför inte ventilera sina känslor när man råkat ut för något :roll: detta är ju inte det enda felet som bilen varit behäftad med under året, och garantitidens slut närmar sej med oroväckande hastighet...

Nåväl, kollade på slutsteget i morse innan bilen startades, ingen lampa lyste och det var helt kallt, så det verkade i alla fall inte vara påslaget.

Bilen har ju Power-saving funktion, som borde säkerställt att batteriet inte tömdes, men det fungerade ju tydligen inte, bilen tömde sig själv på slutet mha. vindrutetorkare och klickande reläer trots avslagen tändning.

Felet kan ju ligga utanför ordinarie elkrets och då faller misstankarna på slutsteget igen, enda skillnaden mot vanligt var att själva subben var urplockad, plus och minus på högtalarkablarna var ordentligt separerade.

Fortsättning följer, laddar batteriet med laddare och låter Lejonet vila några dagar så får vi se vad som händer.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Stephan wrote:
Fortsättning följer, laddar batteriet med laddare och låter Lejonet vila några dagar så får vi se vad som händer.

Händer det igen kan du ju koppla bort slutsteget helt för att utesluta det :)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TAXI 406

Post by TAXI 406 »

peugeot e bra bilar..åkte med min ner till kroatien 8 gånger utan ett enda problem :D
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Mät upp slutsteget skulle jag börja med, en amperemeter och kolla både remote och huvudströmen, båda ska vara noll när bilen är avstängd.

Bilens strömspararfunktion ska man inte lita på när det är extern utrustning.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
607-VIK

Post by 607-VIK »

Mycket märkligt att du inte kunde starta bilen då (va jag vet) alla 607ór har ett backup batteri gömt i bagaget, som ska starta upp bilen ifall ordinarie batteri kollapsar.

och även om det batteriet skulle vara slut så har det kommit e varning i god tid att (service-batteriet har låg spänning)

När bilen var "död" provade du att vrida startnyckeln ytterligare ett hack? för då kliver backuppen in och startar bilen åt dig. har bilen väl startat så laddas det ordinare batteriet upp.
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
Stephan

Post by Stephan »

Tack för tipset, men min har faktiskt bara ett batteri, dom hade tydligen rationaliserat bort det främre batteriet på dom senaste årsmodellerna,
där är bara ett tomt fack numera, man kanke skulle ställa dit ett batteri som reserv :roll:

Dubbla batterier hade ju känts bättre just nu...
Post Reply