På min 605 var liknande problem runt 23 000 mil. Det hjälpte att ibland knacka på generator med yxa men till slut bytte jag generator (utbyte hos mekonomen).
Det var ganska lustigt att beskåda då jag tog fram yxa och oppnade motorhuv att få generator igång.
Bilen dog - generatorproblem?
Re: batteriet?
Kirken wrote:Vart hittar man billigast möjliga generator?
tänkte ev köpa en på skroten? bra ide?
Ja. Ännu bättre att kolla upp den invändigt innan montering och ev renovera ringar och kol om de är dåliga. Försökt hitta en från en bil som inte gått så långt, kanske 10.000 mil.
Bengt C wrote:Kirken wrote:Vart hittar man billigast möjliga generator?
Ja. Ännu bättre att kolla upp den invändigt innan montering och ev renovera ringar och kol om de är dåliga. Försökt hitta en från en bil som inte gått så långt, kanske 10.000 mil.
låter som en bra ide..
det står en 4 dörras 205:a xs eller nått liknande
passar de generatroena i min bil?
eller spelar det någon roll?
Mvh Chrille
- el cacique
- Klubbmedlem

Kirken wrote:Bengt C wrote:Kirken wrote:Vart hittar man billigast möjliga generator?
låter som en bra ide..
det står en 4 dörras 205:a xs eller nått liknande
passar de generatroena i min bil?
eller spelar det någon roll?
Hmm, har för mig att Daggern sa att de flesta generatorerna passar kors och tvärs mellan Peugeotbilarna i de flesta fall. Hänger dock troligen på remskivan 3 ribbors kontra 4 ribbors. Remskivan på min BX 16v motor är en 4 ribbare, och jag fick tag i en generator med 4 ribbors remskiva. Men det borde funka om generatorn har 3 ribbor och du sätter en 3 ribborsrem på.
Du ser hur som helst ganska tydligt om generatorn passar eller inte, den har ett "dubbelgrepp" upptill liksom.
Kolla på etiketten på generatorn vad den laddar, den du ska byta till alltså. Bör vara på åtminstone 55 amp, tror de flesta är det men är inte säker.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Claes B wrote:Måste nog vara från en bil med XU-motor för att det ska passa kors och tvärs. Så en från en 205 XS med TU-motor passar nog inte, framförallt så laddar en sån nog lite väl lite strömmässigt.
Helt riktigt. Sen är det nog samma med TU, alla alla TU-generatorer passar på alla storlekar av TU-motorer
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.