Claes B wrote:Det kan ju iofs. hända, men då ser du inte det på slitagevarnaren ändå. Det är nåt annat fel i det fallet.
Fast om belägget slits ner till botten och det blir metall mot metall så lär ju bromskraften bli urkass och vid en paniksituation så lär ju bromssträckan bli...det var så jag menade.
Du lär höra när det går metall mot metall och jag har aldrig varit med om att beläggen försvinner på samtliga klossar på en gång. Det brukar vara en som ger sig först. Då låter det förjäkligt och du vill nog inte ens köra bilen. Tar man det dessutom i tid så kanske man kan klara sig från ett skivbyte. Håller just nu på med ett experiment på min dotters Toyota. Den hade börjat låta illa. Jag tog bort beläggen och ser en ca 2mm bred remsa där det har gått metall mot metall. Monterade nya klossar på den andra sidan och satte dom gamla minst slitna där det hade skrapat i. Ska ta isär igen efter helgerna och se hur det ser ut, har det polerat till sig igen så sätter jag nya belägg där. Om inte så byter jag även skiva.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Andreas Bystedt wrote:Nu har lampan tagit semester och slutat lysa, så jag tror fortfarande på saltet som boven i dramat... Har inte kört bilen sedan förra veckan.
Fast idag lade ABS av för att senare fungera..ja se franska bilar
Kan ju vara för att det numera har blivit torrare luft !
Min lampa blinkar ibland när jag bromsar hårt speciellt i nerförsbacke.
lampan i min bil tänds när jag bromsar, eller rättare sagt glöder lite. trodde först att det var nåt jordfel eller liknande tills jag läste vad det var för lampa.
ska den lysa skarpt eller blir det bara lite glöd, är det så fiffigt att den lyser skarpare ju mer slitet det blir (nja, kan det väl inte vara)??
Gurraj wrote:lampan i min bil tänds när jag bromsar, eller rättare sagt glöder lite. trodde först att det var nåt jordfel eller liknande tills jag läste vad det var för lampa. ska den lysa skarpt eller blir det bara lite glöd, är det så fiffigt att den lyser skarpare ju mer slitet det blir (nja, kan det väl inte vara)??
Läs ovanstående !
Det är vädret, tydligen vanligt fel på peugeot bilarna.
Den kan med andra ord säga att du borde spola underredet Min sa så till mig här om dagen och i med att den också klara sig UA på besiktningen så fick den en fin tvätt. Och nu har det slutat Men det lär komma igen.
Du kan ju gå ut och se hur mycket det är kvar på beläggen.
Tycker du ska köra vidare ifall du har belägg kvar .
Andreas Bystedt wrote:Nu har lampan tagit semester och slutat lysa, så jag tror fortfarande på saltet som boven i dramat... Har inte kört bilen sedan förra veckan.
Fast idag lade ABS av för att senare fungera..ja se franska bilar
Om det är så att bromsarna är dåliga så pma, kanske jag kan hjälpa dig... det blir nog billigare att byta hos mig än någon verkstad iaf
Vi får väl se om de bara var skräp.. De där bromsklossvarnarkablarna kan lossna, de brukar inte sitta så bra i beläggen.
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...