Motorlampan tändes Mi16

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Supra wrote:hehe jaha de kanske är därför jag aldrig har fått till det:P
ja de va väl nån som hade gjort en egen avläsare här har jag för mig:) tro du hade en oxå va?:)

Ja jag har byggt en sån.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Supra

Post by Supra »

hehe ok:) nice:)
MVH//Henrik || 405 T16
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

XzTrAz wrote:hör du nå läckor på avgassystemet nu då?
Nej. Avgassystemet är helt nytt och en ny kona är svetsad från katten. Inga sprickor i grenröret och ingenting hörs mer än vanligt :? När jag fick konan ditsvetsad bad jag dem byta packning mellan grenröret och katten till orginal som jag hade med mig, innehållandes nya pinnbultar med fjäder. De bytade packningen men dock inte till den jag hade med mig utan deras egen och återanvände bultarna, men det ser ut att sitta bra och jag kan inte se att det pyser ut något därifrån.
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
maccan

hjälp

Post by maccan »

läste igenom denna tråd och jag tror att jag har samma problem som er.. jag är inte spec kunnig inom mekområdet men försöker så gott jag kan :p, nu till frågan, " STOP " lampan lyser i skarpa vänstersvängar?! Det började häromdagen helt plötslig och har aldrig hållt på såhär tidigare..bilen är en 205 gti -92 , någon som vet vad jag ska göra för att få det att sluta ?;/... eftersom det händer i bara vänstersvängar..så lär det vara något glapp..men vart ? MVH marcus :)
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: hjälp

Post by Alex »

maccan wrote:läste igenom denna tråd och jag tror att jag har samma problem som er.. jag är inte spec kunnig inom mekområdet men försöker så gott jag kan :p, nu till frågan, " STOP " lampan lyser i skarpa vänstersvängar?! Det började häromdagen helt plötslig och har aldrig hållt på såhär tidigare..bilen är en 205 gti -92 , någon som vet vad jag ska göra för att få det att sluta ?;/... eftersom det händer i bara vänstersvängar..så lär det vara något glapp..men vart ? MVH marcus :)

Skulle snarare gissa att du har för lite olja i motorn. Fyll på och kolla om det händer igen :)
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
maccan

Re: hjälp

Post by maccan »

Alex wrote:
maccan wrote:läste igenom denna tråd och jag tror att jag har samma problem som er.. jag är inte spec kunnig inom mekområdet men försöker så gott jag kan :p, nu till frågan, " STOP " lampan lyser i skarpa vänstersvängar?! Det började häromdagen helt plötslig och har aldrig hållt på såhär tidigare..bilen är en 205 gti -92 , någon som vet vad jag ska göra för att få det att sluta ?;/... eftersom det händer i bara vänstersvängar..så lär det vara något glapp..men vart ? MVH marcus :)

Skulle snarare gissa att du har för lite olja i motorn. Fyll på och kolla om det händer igen :)

jaha du ser :roll: , tack så mkt ! ska prova det idag :) hjälper det inte återkommer jag, men TACK ! :wink:
Supra

Post by Supra »

kan nästan säga med säkerhet att de är för lite olja..sådär gjorde min Mi16 oxå när jag svängde skarpt höger eller vänster..fyllde på och då vart de bra:)
MVH//Henrik || 405 T16
Din_Mentor

Post by Din_Mentor »

har också detta problem med k-lampan, men det händer i 99% av fallen enbart när motorn inte är riktigt varm än och man kör i ca 100, kan bero på att metallen expanderar när den blir varm och nånstanns läcker då inte avgaserna ut längre?
maeth

Post by maeth »

ja jag har märkt att den inte tänds när motorn har blivit varm :/ så jag vänog med att byta den packningen ;)
maccan

hjälp igen ;D

Post by maccan »

såhär är det... första gången med peugeot nu..har tidigare kört fååård,golf... men just nu 205gti som sagt..lampan lyser än pga av att jag inte ens hittar oljestickan ! jag har sökt..sökt..sökt.. kollade i haynes katalogen som följde med.. inget verkar stämma där i :oops: , och när jag ändå håller på..hittar inte heller oljepåfyllningen :oops: , detta är både pinsamt och skrattretande att fråga...vart sitter oljestickan/oljepåfyllningen?.. om du snäll själ kan lägga upp en bild med en röd rund ring som visar exakt vart den sitter så vore det snällt.. tack på förhand :D
maccan

update

Post by maccan »

lyckades hitta oljestickan :D , nu är det bara påfyllningen kvar... fast den lär ju ni veta vart den finns ?
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: update

Post by Morbidio »

maccan wrote:lyckades hitta oljestickan :D , nu är det bara påfyllningen kvar... fast den lär ju ni veta vart den finns ?

Det svarta locket precis ovanför spjället, ska sitta skruvad på insugets högra sida (förarsidan).
MiCCe

Post by MiCCe »

asså e de bara jag som e dum som inte fattar hur man läser av felkoderna eller?
405 Mi16 LeMans -95 (SÅLD)
http://www.garaget.org/?car=41966
Kör numera Saab Turbo.
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

MiCCe wrote:asså e de bara jag som e dum som inte fattar hur man läser av felkoderna eller?

då är vi faktist två. Har testat flera gånger men aldrig fått det att fungera. :/
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
maccan

Post by maccan »

Morbidio wrote:
maccan wrote:lyckades hitta oljestickan :D , nu är det bara påfyllningen kvar... fast den lär ju ni veta vart den finns ?

Det svarta locket precis ovanför spjället, ska sitta skruvad på insugets högra sida (förarsidan).

haha tackar, jag hittade.. :roll: , det var inte som på andra bilar det där inte :p, men nu lyser inte lampan nå mera , Hallelujah ! tack :D
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

maccan wrote:
Morbidio wrote:

haha tackar, jag hittade.. :roll: , det var inte som på andra bilar det där inte :p, men nu lyser inte lampan nå mera , Hallelujah ! tack :D

Jodå det är det, finns ju tom på min rangerover och vag ;)
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
maccan

Post by maccan »

Jaaacob wrote:
maccan wrote:
Morbidio wrote:

Jodå det är det, finns ju tom på min rangerover och vag ;)

haha du vinner väl då ;].,, när man fixar ett problem...dyker nästa upp istället... :(
Post Reply