Claes B. Ok, jag kanske kunde formulerat mig bättre... 5W40 är i alla fall en bra olja och 5W50 är det något mysko med vid hård körning/höga temperaturer. Bägge är ju dock fortfarande API SL-klassade, vilket som sagt är flera klasser bättre än det som finns i lågprisvaruhusen. Vilken olja man sedan väljer är väl upp till var och en? Med Biltema kan man ju göra två extra byten jämfört med de dyraste och i det läget tror jag faktiskt det är bättre med Biltema. 499kr/10l för bägge sorterna.
snillet. Ja, jag har samma erfarenhet som du av Biltema 5W50.
Nik. Hmm, nu blev det jobbigt för mig! Olika och välmotiverade åsikter om ullets vara eller icke vara. Jag får se hur rent jag kan få ullen och i vilket skick den är, blir det bra låter jag den sitta kvar.
Nik wrote:Hrmm, ta inte bort stålullen. Det är ett flamskydd mot baktändningar!
Och du vet många som råkat ut för stora explosioner med ullen borta ?
Jag berättar bara vad syftet är med stålullen. Det är upp till var och en att värdera hur stor risken är att motorn börjar brinna.
Det är väl lite synd att inte upplysa om den fakta som finns!?
Mycket vanligare orsaker till bränder i våra Peugeoter är såklart läckande soppaslangar och tattarmässigt inkopplad elektronik men man bör nog inte nonchalera riskerna för den sakens skull.
Ett exempel på hur nasty det blir med en liten brand i motorutrymmet:
http://forum.205gtidrivers.com/index.ph ... aught+fire
Det blev som så att jag slängde ullen. Den var i dåligt skick och jag vill inte riskera att något av metall trillar ner i tråget.
Utan att överdriva har jag fått väck över 1dl majonäs. Imorgon blir det ihopmontering.
Ett tips! Tejpa ihop den långa slangen ner till tråget vid en industridammsugare (som tål vatten/fukt) så sköter den jobbet med att suga ut allt klet.
Jag tror att en bidragande orsak är att oljepåfyllningen sitter separat
och blir inte varm på samma sätt som de flesta andra motorer. All fukt som förångas i motorn kondenseras i burken. Jag har haft samma fenomen på motorcyklar med torrsumpsmörjning. Det tar ganska lång tid av hög värme för att koka ur vattnet ur emulsionen som bildas och den värmen tror jag inte finns i oljepåfyllningsburken.
ehhh, can I have your stuff??
mbha wrote:Det tar ganska lång tid av hög värme för att koka ur vattnet ur emulsionen som bildas och den värmen tror jag inte finns i oljepåfyllningsburken.
Kör man som en JAZ ska köras... våldsamt med andra ord, så försvinner kondens förhållandevis snabbt !
Inte för att det håller i längden men vilken gti gör det?
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
maeth wrote:låter trovärdigt men vad ska man göra åt det?
Betrakta det som en spekulation men icke desto mindre så tror jag att det är så. Det man kan göra är att försöka hålla undan det värsta genom att rengöra då och då. Långkörningar och helst när det är varmt ute brukar också hjälpa. Alltså, rent generellt!!
Jag har ingen erfarenhet av dom här bilarna...
ehhh, can I have your stuff??
Jag tycker det verkar som Peugeots kylsystem är lite överdimensionerade för våra breddgrader och dessutom verkar de inte vara så bra på att upprätthålla konstant temperatur i motorn. Antagligen är vissa delar av motorn för kalla på vintern. Jag föreställer mig att det är vettigt att på gammaldags vis lägga igen lite av fronten unfer vintermånaderna. Har ofta tänkt att jag borde tillverka någon invändig skärm eller liknande för vinterbruk, men det har aldrig blivit av.
ja det verkar som de bilarna är till för varmare klimat... fick kapa av sönderrostade rör till styrservooljan som går in under bilen och tillbaka (tydligen för att kyla vätskan sa dom på peugeot), helt onödiga i vårt klimat
Jaaacob wrote:Inte för att det håller i längden men vilken gti gör det?
Tjae de flesta 205 GTIer har hållt för den behandlingen i 20 år varav de sista 10 i många fall snålt med servicar och oljebyten.
Och alla snackar en massa om hur överlägsen tysk kvalitet är...
Zkronk wrote:Var in till Citroën-handlaren idag och hörde mig för på den där värmetråden man kan köpa, 503:- skulle han ha för den och leveranstid på 1 - 2 veckor
Ska skicka ett mail till han på Autofrance och höra om han har något bättre bud.
Tack Zkronk, men det var ju ett j-kla pris för lite tråd!
Bengt C. Jag ska nog göra ett försök att täppa till fronten. Det kanske borde vara vettigt att ta loss röret mellan front och luftburk också? Brölar väl friskt men hellre det än majonäs!
Tjae de flesta 205 GTIer har hållt för den behandlingen i 20 år varav de sista 10 i många fall snålt med servicar och oljebyten. Och alla snackar en massa om hur överlägsen tysk kvalitet är...
Det är faktiskt väldigt bra reputation, håller jag med om. Oftast beror majonäs på att det antigen är kondens, slang som knipit ihop eller toplockspackning som gått.
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
TimMi16 wrote:Hitta en 20 årig tysk bil utan rost (gäller ej audi)!
Kan man inte totalt köra bort majonäsen genom att köra bilen som f*n ett tag ?
Bästa är att rengöra, byta olja. Inte bra med fukt i oljan
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Tjae de flesta 205 GTIer har hållt för den behandlingen i 20 år varav de sista 10 i många fall snålt med servicar och oljebyten. Och alla snackar en massa om hur överlägsen tysk kvalitet är...
Låt oss inte börja prata om det där med kvalitetsupplevselse , har själv kört mycket tyskt och kan intyga att det inte är roligt att öppna den gedigna dörren, kliva ur sitt sköna skinnsäte för att behöva kolla vart f-n kylvattnet tog vägen på BMW:n.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
DaF1e wrote:Tack Zkronk, men det var ju ett j-kla pris för lite tråd!
Jo, minst sagt!
Fick svar från Benny på Autofrance, men det var inget han kunde få tag på.. Blir väl att höra med Peugeot om vad dom har för prislapp på den, verkar ju konstigt att den blivit så dyr på sistonde när dom skrev att den kostade 300:- i en av dom gamla trådarna här på forumet.
Eller helt enkelt fixa fram något eget, måste ju finnas "värmetrådar" färdiga att köpa som man kan använda till lite vad som helst tycker jag. Effekten på den borde ligga på max 60W, läste att originaltråden skulle avsäkras med 5A säkring.
Finns eller rättare sagt fanns trådar man kunde köpa och linda på MC handtag. Det borde det ju kunna gå att göra något av. den ska ju inte bli glödhet för det är ju inte så nyttigt bara hålla tempen uppe så det inte blir kondens.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.