Motorbyte 205 (Nu har jag och pappa kört fast)
Motorbyte 205 (Nu har jag och pappa kört fast)
Pappa skrev lite som han ville jag skulle fråga här, vi håller som sagt på att
fixa till en peugeot byta motor etc..
Hjälp, nu har vi kört fast.
Mekaniskt gick motorbytet bra. Fick tyvär byta ner från en 1,9 GTI till 1,6 GTI. Efter bytet startade den vid två tillfällen.
Ganska omgående konstaterade vi att databoxen passade inte, så vi satte dit databoxen som tillhörde motorn (1CT61 Motor,ska vara 1,6 GTI) som är monterad i bilen nu.
Komm fram till ganska omgående att det måste vara insprutningsmunstyckena som inte öppnar. Bränslepumpen surrar. Det finns tryck fram till munstyckena. Gnista verkar OK och tändföljden likaså.
Motorn som var kass och vi plockade ut var 1,9 motor.
Kabelhärvan som är i bilen nu skiljer på lambdakontakterna. Dom användes inte i databoxen för 1,6 motorn.
ÖDP givare saknas, men den fanns inte med i 1,9 motorn och inte heller i 1,6 motorn.
Efter mycket schemaläsning och mätande och jämförande av scheman hit och dit så har vi fastnat nu, kommer inte vidare.
Är det nån som har förslag på vad man ska kolla?
Från boxens kontakt 9 och 12 som är till munstyckena kommer inget. Är osäker på vad det ska vara egentligen. 12 V eller annat. Kan man mäta motstånd över munstyckena för att konstatera om dom är OK?
mvh oskar
fixa till en peugeot byta motor etc..
Hjälp, nu har vi kört fast.
Mekaniskt gick motorbytet bra. Fick tyvär byta ner från en 1,9 GTI till 1,6 GTI. Efter bytet startade den vid två tillfällen.
Ganska omgående konstaterade vi att databoxen passade inte, så vi satte dit databoxen som tillhörde motorn (1CT61 Motor,ska vara 1,6 GTI) som är monterad i bilen nu.
Komm fram till ganska omgående att det måste vara insprutningsmunstyckena som inte öppnar. Bränslepumpen surrar. Det finns tryck fram till munstyckena. Gnista verkar OK och tändföljden likaså.
Motorn som var kass och vi plockade ut var 1,9 motor.
Kabelhärvan som är i bilen nu skiljer på lambdakontakterna. Dom användes inte i databoxen för 1,6 motorn.
ÖDP givare saknas, men den fanns inte med i 1,9 motorn och inte heller i 1,6 motorn.
Efter mycket schemaläsning och mätande och jämförande av scheman hit och dit så har vi fastnat nu, kommer inte vidare.
Är det nån som har förslag på vad man ska kolla?
Från boxens kontakt 9 och 12 som är till munstyckena kommer inget. Är osäker på vad det ska vara egentligen. 12 V eller annat. Kan man mäta motstånd över munstyckena för att konstatera om dom är OK?
mvh oskar
Du måste väl ha ödp såvida du inte har något annat som säger till om när gnistan ska slå till?
Verkar förvirrande detta...
Verkar förvirrande detta...
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Vad är det för årsmodell på bilen?
Kör nu med hallgivare istället för ödp:n eller vad kör ni med? Utan nån form av triggning kommer ni aldrig få spridarna att öppna.
Kör nu med hallgivare istället för ödp:n eller vad kör ni med? Utan nån form av triggning kommer ni aldrig få spridarna att öppna.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Hej, kanske låter förvirrande men..
Vi har flyttat över en 1.6 liters motor från en -87 till en
205 gti som det var en 1.9 liters motor i.. Saken är
att denna 1.9 liters motor tidigare var en 1.6 liters motor..
Så motorn i den är också bytt.. Dock var det ingen motorbeteckning på
1.9 liters motorn men enligt han som haft den ska det vara det..
ozzeman wrote:Hej, kanske låter förvirrande men..
UJ då går nog inte att lösa på nätet.. bor ni inte i närheten av någon Pugg duktig??
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T
WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T
WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..
Uhm, bilen har alltså haft 1.6 motor från början, någon har bytt till en 1.9 och nu skickar ni i en 1.6 igen ?
Årsmodellerna på de olika grejerna har stor betydelse som nämts ovan....försök bena ut dem.
Har original 1.6:an ersatts med en XU9J1(står det DFZ på skylten vid kamremskåpan), eller en XU9JAZ ? (står det DKZ på skylten).
Enorm skillnad, är det det förra så skall det gå att lösa smidigt, men är det det senare så blir det mer jobb.
Men, är det det senare så stoppa i spridarna med insug å alltihop från 1.9:an på 1.6:an och använd hela kablaget+styrbox från 1.9:an så bör det fungera ok.
Årsmodellerna på de olika grejerna har stor betydelse som nämts ovan....försök bena ut dem.
Har original 1.6:an ersatts med en XU9J1(står det DFZ på skylten vid kamremskåpan), eller en XU9JAZ ? (står det DKZ på skylten).
Enorm skillnad, är det det förra så skall det gå att lösa smidigt, men är det det senare så blir det mer jobb.
Men, är det det senare så stoppa i spridarna med insug å alltihop från 1.9:an på 1.6:an och använd hela kablaget+styrbox från 1.9:an så bör det fungera ok.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Motor som plockades ur:
1,9 motorn som satt i hade Jetronic (märkt 280000343). Ingen ÖDP givare var inkopplat. Det satt hallgivare i fördelardosan. Fanns ingen motorplåt på så man kunde se exakt vilken motor det är.
Motor som är i nu:
1,6 motorn (1CT61) som vi monterade i hade också Jetronic (märkt 280000333), ingen ÖDP och hallgivare i fördelaren.
Det mesta som tillhörde 1,6 motorn är överflyttat. Det som är kvar är tändmodulen, men dom verkar likadana, det är samma märkning på dom.
Ska kolla hallgivaren i helgen. Nån som vet vad det ska vara för värde ut från hallgivaren?
Ska kolla även gnistan. Har gjort det, men ska göra det igen för säkerhets skull.
Är det nån som känner till nån duktig Peggare i närheten av Jämshög-Blekinge? Är givetvis beredd att betala en peng.
zlattan wrote:Hallgivare OK, pump OK, bränsle kommer till motor.
Bytt till ny fördelare, rotor, nya tändkablar, tändmodul. Bytt en del av slangar som såg dåliga ut.
Fick igång motorn, dock så stannar den om man släpper gasen. Drar bra annars. Provat med två styrboxar, beter sig likadant.
Tips nån.
Är det inte spjälllägesgivaren som är dum, finns en microbrytare där som kanske kan bråka. Kolla den svarte dosan vid spjället. ska väl finna sånna på 1,6an med.
Peugeot Sport Club | CREW
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
zlattan wrote:Hallgivare OK, pump OK, bränsle kommer till motor.
Bytt till ny fördelare, rotor, nya tändkablar, tändmodul. Bytt en del av slangar som såg dåliga ut.
Fick igång motorn, dock så stannar den om man släpper gasen. Drar bra annars. Provat med två styrboxar, beter sig likadant.
Tips nån.
För att göra en lång historia kort. Motor går bra nu. Det sista återstående delen var att det ska vara två skruvar som håller fast oljepåfyllningsgrunkan. Den ena, närmast toppen saknades, till följd att tjuvluft sögs in.
Nu är det bara uppsnyggningen av kabelhärvan, återmonteringen av resten som är kvar, en baggis.
Tack för tips, frammförallt så har jag lärt mig en hel delgenom att läsa gamla inlägg och tips. Nu har jag en hel del att sälja av från den endra bilen.
Re: Motorbyte 205 (Nu har jag och pappa kört fast)
SLUT, BILEN KLAR
zlattan wrote:zlattan wrote:Hallgivare OK, pump OK, bränsle kommer till motor.
Tips nån.
För att göra en lång historia kort. Motor går bra nu. Det sista återstående delen var att det ska vara två skruvar som håller fast oljepåfyllningsgrunkan. Den ena, närmast toppen saknades, till följd att tjuvluft sögs in.
Nu är det bara uppsnyggningen av kabelhärvan, återmonteringen av resten som är kvar, en baggis.
Tack för tips, frammförallt så har jag lärt mig en hel delgenom att läsa gamla inlägg och tips. Nu har jag en hel del att sälja av från den endra bilen.
Vad var problemet då? Vad gjorde att den började gå igen?
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Vad var problemet då? Vad gjorde att den började gå igen?[/quote]
Ingen aning. Gjorde (byte)så mycket på slutet så jag vet inte. Byte tändkablar, spole, fördelare, rotor, några dåliga vakuumslangar, gick igenom massor med reläer, kontakter. Sen gick den igång. Lite småfix kvar. Den går i alla fall. Av två bilar bidde det en. För att ha vågat mig på det för första gången får man vara nöjd. Tack för hjälpen här på forumet.
Ingen aning. Gjorde (byte)så mycket på slutet så jag vet inte. Byte tändkablar, spole, fördelare, rotor, några dåliga vakuumslangar, gick igenom massor med reläer, kontakter. Sen gick den igång. Lite småfix kvar. Den går i alla fall. Av två bilar bidde det en. För att ha vågat mig på det för första gången får man vara nöjd. Tack för hjälpen här på forumet.