Sundin wrote:Nik wrote:Sundin wrote:Kickboxer wrote:Är det inte biltema som är skit så är det mekonomen. Tror du att mekonomen har egna fabriker för sina prylar? aja, vill du betala 1000 kr mer så är det upp till dig. Jag ville bara ge ett bra tips.

Tydligen så finns det fortfarande bilintresserade som inte har så stor koll när det gäller "originaldelar". Synd.

Det finns som sagt pengar att spara.
Dock har han rätt i det han säger om oljefilter!
Det är klara kvalitetsskillnader på vissa delar mellan olika tillverkare, det svåra är att veta när det är så och när det inte är så.
En kamrem är kanske en sådan sak som en del tycker inte vågar chansa på...
Visst, men det gäller att inte blanda äpplen med päron. Köper du ett biltemafilter där det står biltema på både kartong och filter har man ju inte en aning om vad man fått. Köper du ett Mahle, Purflux mfl så vet du att det är av originalkvalitet.
Jag vet att jag kanske är partisk, men jag vill inget annat än att räta ut frågetecken och berätta vad som gäller. Som vi diskuterat tidigare finns det inget som heter originaldelar, däremot delar av originalkvalitet. Dessa får du om du så handlar av Mekonomen, Meca eller Autoexperten mfl. MED samma, eller tom längre, garantier som hos respektive bilmärke.
Jo nu när man läser vad jag skrev så kan det lätt misstolkas... det jag egentligen menar är att jag hellre pröjsar en 1000 lapp mer och VET att det inte är något som kan ha sämre kvalitét än orginal som sitter på bilen när det ändå är en så viktig del som en kamrem och tillhörande delar...
Jag vet mycket väl att det mesta som man kan köpa på mekonomen håller i princip samma kvalitét som orginal delar... Men det finns fortfarande prylar som inte håller samma standard typ vissa oljefilter...
Och i detta fallet väljer jag hellre det säkra före det osäkra och kör på peugeots orginaldelar....
Sen om det gäller förslagsvis torkarblad, glödlampor och annat krafs, då är det ju bara dumt att pröjsa det dubbla priset för något det råkar stå peugeot på...
Förstår ni hur jag menar?? Måste ändå hålla med om att det ligger något i det...
BTW svar till Kickboxer: Nej jag är inte helt dum i huvet om du trodde det... men när det gäller fabriker så har dem ofta lite blandat resultat på deras slutprodukter så kallad andra och tredje sortering..... dessa går till billigare märken och första sorteringen till dyrare...
Klart bevisat flera gånger om, samma sak när du köper en tv... även där finns det blandade resultat... och i biltemas fall så köper dem ofta in (säger inte alltid) men ofta in andra och tredje sortering... och det vet både du och jag att biltemas prylar inte alltid håller samma standard som dyrare prylar du köper i andra butiker....