vanligt med kamremsbrott på RC?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Lopex

vanligt med kamremsbrott på RC?

Post by Lopex »

har någon hört nåt om det innan?

kom åkandes idag på huddingevägen o helt plötsligt dog motorn... soppapumpen går, alla el funkar startmoorn vrider runt, men inget liv i den.

bilen bärgades till verkstan o där konstaterades att den inte hade någon kompression. efter att kamremskåpan plockats ner så såg man att remmen hade gått av i många delar.

på en bil som inte är 4år ens o som rullat 5800mil.
så det skall väl täckas av peugeots motorgaranti?

de började anmärka på att jag hade ett öppet luftfilter, men både verkstan och kw bruun har tidigare sagt att motorgarantin inte påverkas av att man byter till öppet filter. mitt öppna bmc filter lär kanppast vara orsaken till kamremsbrottet :D

men är jag den första som råkar ut för detta på RC/gti eller finns det tidigare dokumenterade fall på forumet?
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Det är ju 6000mils service, så det kan mycket väl vara så att kamremmen gått snett pga trasig spännare eller något. Det gör mycket.

Var det länge sedan du köpte bilen? Vet inte hur det ligger till med garanti, vad säger försäkringsbolaget?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Lopex

Post by Lopex »

enligt peugeot skall den bytas var 4:e år eller var 8000mil.

bilen var precis inne för 6000mila servicen för kasnke 200mil sen.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

4 år / 12000 mil är det som gäller som intervall på din kamrem.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Nik

Post by Nik »

Jag bytte min rem vid prick 4 år (och 6350 mil) och den var ganska slapp. Antingen hade remmen sträckt sig eller så hade spännaren tappat sin spänning.
Mao, inte omöjligt att det är hårdare slitage än förväntat på delarna...
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Lopex

Post by Lopex »

o bilen är nu 3 år och 9 månader.. altså inom peugeots rekomendationer.

då borde de ta det på peugeots motorgaranti.

någon som vet ifall man har rätt till lånebil under tiden? då jag antar att de inte byter motor/topp på par timmar bara.
Luuk

Post by Luuk »

Richard Gustavsson wrote:4 år / 12000 mil är det som gäller som intervall på din kamrem.

Är det inte 6000 på kamremmen på RC:n??

Nu blev jag lite nojjig... min har precis passerat 4 år och gått precis 5000 mil....

Ringde peugeot och kollade... 2600:- skall dem ha för rem med spännrullar och vattenpump... bara att bita i det sura och pröjsa då...

tur att man kan göra arbetet själv... annars springer det iväg...
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Kickboxer

Post by Kickboxer »

Luuk wrote:
Richard Gustavsson wrote:4 år / 12000 mil är det som gäller som intervall på din kamrem.

Nu blev jag lite nojjig... min har precis passerat 4 år och gått precis 5000 mil....

Ringde peugeot och kollade... 2600:- skall dem ha för rem med spännrullar och vattenpump... bara att bita i det sura och pröjsa då...

2600 :o Har du kollat med Mekonomen? Jag betalade 1600:- för kamrem+spännare, vattenpump och termostat till min 605:a.
Peugeot 605 2.0i
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Kickboxer wrote:
Luuk wrote:

2600 :o Har du kollat med Mekonomen? Jag betalade 1600:- för kamrem+spännare, vattenpump och termostat till min 605:a.

www.autofrance.se, han är i stort sett alltid billigast, även med frakten inräknad.
Luuk

Post by Luuk »

Kickboxer wrote:
Luuk wrote:

Nej har inte kollat med mekonomen... kommer inte göra det... skulle aldrig komma tanken att sätta i billigare piratdelar av sämre kvalité i en så ny bil... ok en bil som har en 10 15 år på nacken men inte en bil som är knappt 4 år... (Jag skulle för övrigt aldrig heller köpa en bil som det sitter sådana prylar i)

Kolla bara skillnaden på ett pirat oljefilter och orginal....

Nä hellre hostar jag upp en 1000:lapp mer....
Svart 206 RC -04 Såld!
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Luuk wrote:Nej har inte kollat med mekonomen... kommer inte göra det... skulle aldrig komma tanken att sätta i billigare piratdelar av sämre kvalité i en så ny bil... ok en bil som har en 10 15 år på nacken men inte en bil som är knappt 4 år... (Jag skulle för övrigt aldrig heller köpa en bil som det sitter sådana prylar i)

Hahaha, det var det roligaste jag läst på länge... :lol:
Kickboxer

Post by Kickboxer »

Luuk wrote:
Kickboxer wrote:
Luuk wrote:

Nej har inte kollat med mekonomen... kommer inte göra det... skulle aldrig komma tanken att sätta i billigare piratdelar av sämre kvalité i en så ny bil... ok en bil som har en 10 15 år på nacken men inte en bil som är knappt 4 år... (Jag skulle för övrigt aldrig heller köpa en bil som det sitter sådana prylar i)

Är det inte biltema som är skit så är det mekonomen. Tror du att mekonomen har egna fabriker för sina prylar? aja, vill du betala 1000 kr mer så är det upp till dig. Jag ville bara ge ett bra tips. :(
Peugeot 605 2.0i
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Kickboxer wrote:Är det inte biltema som är skit så är det mekonomen. Tror du att mekonomen har egna fabriker för sina prylar? aja, vill du betala 1000 kr mer så är det upp till dig. Jag ville bara ge ett bra tips. :(

Tydligen så finns det fortfarande bilintresserade som inte har så stor koll när det gäller "originaldelar". Synd. :? Det finns som sagt pengar att spara.
Nik

Post by Nik »

Sundin wrote:
Kickboxer wrote:Är det inte biltema som är skit så är det mekonomen. Tror du att mekonomen har egna fabriker för sina prylar? aja, vill du betala 1000 kr mer så är det upp till dig. Jag ville bara ge ett bra tips. :(

Tydligen så finns det fortfarande bilintresserade som inte har så stor koll när det gäller "originaldelar". Synd. :? Det finns som sagt pengar att spara.

Dock har han rätt i det han säger om oljefilter!
Det är klara kvalitetsskillnader på vissa delar mellan olika tillverkare, det svåra är att veta när det är så och när det inte är så.
En kamrem är kanske en sådan sak som en del tycker inte vågar chansa på...
Benjamin

Post by Benjamin »

Vid två tillfällen har jag höjt på ögonbrynen när jag öppnat en kartong "piratdelar".

Den ena gången var när jag från autofrance köpt en kamremssats (QH eller HQ hette märket) och det låg en rem av märket Dayco i lådan.
"Kan dayco göra kamremmar?" tänkte jag misstänksamt för mig själv.

När jag senare såg att det faktiskt satt en rem av märket dayco på motorn (bytt hos peugeot enligt kvitto) fick jag ju faktiskt erkänna att kan peugeot lita på dayco kan jag göra det.

Andra tillfället var vid ett kamremsbyte på en kompis Golf IV gti för bara någon vecka sedan.

Kamremssats inköpt på mekonomen.
Spännrullens lager var av märket NTN.

"Ajajaj.....NTN-crap." tänkte jag men vid bortmontering av originaldelar från fabrik fick jag se att spännrullen faktiskt hade ett NTN-lager.

Återigen: Kan VAG lita på NTN, kan också jag göra det.

Däremot har jag en inbyggd spärr vad det gäller motordelar som det står biltema på. Det har man ju hört att det kan vara både andra och tredje-sorteringen från fabrikerna.

En viss hälsosam skepsis tycker jag att man kan kosta på sig.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Nik wrote:
Sundin wrote:

Det är klara kvalitetsskillnader på vissa delar mellan olika tillverkare, det svåra är att veta när det är så och när det inte är så.

Visst, men det gäller att inte blanda äpplen med päron. Köper du ett biltemafilter där det står biltema på både kartong och filter har man ju inte en aning om vad man fått. Köper du ett Mahle, Purflux mfl så vet du att det är av originalkvalitet.
Jag vet att jag kanske är partisk, men jag vill inget annat än att räta ut frågetecken och berätta vad som gäller. Som vi diskuterat tidigare finns det inget som heter originaldelar, däremot delar av originalkvalitet. Dessa får du om du så handlar av Mekonomen, Meca eller Autoexperten mfl. MED samma, eller tom längre, garantier som hos respektive bilmärke.
dado

Post by dado »

Luuk wrote:

Bytte kamrem hos Autopunkten för nån vecka sedan på min 307 2,0l. Kalaset gick på 3.900:- . Sjukt biligt :D , så om du absolut inte vill göra det själv kan det vara ett alternativ.
Vive la république!
Luuk

Post by Luuk »

Sundin wrote:
Nik wrote:
Sundin wrote:

Visst, men det gäller att inte blanda äpplen med päron. Köper du ett biltemafilter där det står biltema på både kartong och filter har man ju inte en aning om vad man fått. Köper du ett Mahle, Purflux mfl så vet du att det är av originalkvalitet.
Jag vet att jag kanske är partisk, men jag vill inget annat än att räta ut frågetecken och berätta vad som gäller. Som vi diskuterat tidigare finns det inget som heter originaldelar, däremot delar av originalkvalitet. Dessa får du om du så handlar av Mekonomen, Meca eller Autoexperten mfl. MED samma, eller tom längre, garantier som hos respektive bilmärke.

Jo nu när man läser vad jag skrev så kan det lätt misstolkas... det jag egentligen menar är att jag hellre pröjsar en 1000 lapp mer och VET att det inte är något som kan ha sämre kvalitét än orginal som sitter på bilen när det ändå är en så viktig del som en kamrem och tillhörande delar...

Jag vet mycket väl att det mesta som man kan köpa på mekonomen håller i princip samma kvalitét som orginal delar... Men det finns fortfarande prylar som inte håller samma standard typ vissa oljefilter...

Och i detta fallet väljer jag hellre det säkra före det osäkra och kör på peugeots orginaldelar....

Sen om det gäller förslagsvis torkarblad, glödlampor och annat krafs, då är det ju bara dumt att pröjsa det dubbla priset för något det råkar stå peugeot på...

Förstår ni hur jag menar?? Måste ändå hålla med om att det ligger något i det...

BTW svar till Kickboxer: Nej jag är inte helt dum i huvet om du trodde det... men när det gäller fabriker så har dem ofta lite blandat resultat på deras slutprodukter så kallad andra och tredje sortering..... dessa går till billigare märken och första sorteringen till dyrare...

Klart bevisat flera gånger om, samma sak när du köper en tv... även där finns det blandade resultat... och i biltemas fall så köper dem ofta in (säger inte alltid) men ofta in andra och tredje sortering... och det vet både du och jag att biltemas prylar inte alltid håller samma standard som dyrare prylar du köper i andra butiker....
Svart 206 RC -04 Såld!
Lopex

Post by Lopex »

då va man på verkstan o kollade på stackaren..

stod där i hallen i ett hörn med motorn nerplockad..

kamremmen hade tydligen kuggat, de visste itne varför dock. insugssidan verkar ha klarat sig rätt bra även fast man såg spår i kolvarna från ventilerna.. avgassidan är helt kaputt..

peugeot godkände reparationen som garantigrej iaf, så det är bra. dock försöker de få mig att betala för kamremmen pga att den ändå skulle bytas snart. men det tänker jag inte ta.

de hade också letat på skrotarna efter motorer sa de men kunde inte hitta några.. men inte f*n vill jag ha en motor som gått längre än min iaf...
om de itne kunde hitta nån maskin så skulle det komma en ny från frankrike.. men vette f*n hur lång tid det kan ta?

hur lång tid är det rimligt att man skall vänta? borde man inte få nån lånebil från de så länge på deras bekostnad?
någon som vet vad som gäller?
Nik

Post by Nik »

Lopex wrote:kamremmen hade tydligen kuggat

Slapp rem :roll:
Post Reply