Genomskinliga plastskivor!
Genomskinliga plastskivor!
Vart kan jag köpa genomskinliga plast delar?
Jag hade tänkt bygga en liten låda till mitt luftinsugssystem.
Hört att plexi är dyrt och för tungt.
Någon som har någon idè?
Jag hade tänkt bygga en liten låda till mitt luftinsugssystem.
Hört att plexi är dyrt och för tungt.
Någon som har någon idè?
Din kontaktat inom ALLT med svets och gas!
svetsmaskinservice.se
svetsmastaren.se
prosvets.se
Kör
306 XSI Kombi
Kört
405 2.0 mi16
205 gti lemans aka skrot edition
605 Sri
svetsmaskinservice.se
svetsmastaren.se
prosvets.se
Kör
306 XSI Kombi
Kört
405 2.0 mi16
205 gti lemans aka skrot edition
605 Sri
Beror ju på.... det finns ju olika tjocklekar på plexi... självklart blir ju tjockare oxå tyngre... Lexan kanske går att använda annars men det är väl i princip samma sak....
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
- Eric Josefsson
Hos din glasmästare bör det finnas både akryl PMMA (Polymetylmetakrylat) (Plexi=varumärke) och polykarbonat PC (Lexan=varumärke).
PMMA är lite mindre slagtåligt än PC, så det kan bli sprickor och dessutom tål det inte värme lika bra, max långvarig temperatur är 80grader.
PC är mer slagsegt och tål 120grader långvarigt, båda tål bensin lika bra/dåligt. Resistansen mot motorolja borde också vara likvärdig.
PC gillar inte varmt vatten heller iofs.
Själv skulle jag inte använda plast öht.
PMMA är lite mindre slagtåligt än PC, så det kan bli sprickor och dessutom tål det inte värme lika bra, max långvarig temperatur är 80grader.
PC är mer slagsegt och tål 120grader långvarigt, båda tål bensin lika bra/dåligt. Resistansen mot motorolja borde också vara likvärdig.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
///Mi16
Eric Josefsson wrote:Hos din glasmästare bör det finnas både akryl PMMA (Polymetylmetakrylat) (Plexi=varumärke) och polykarbonat PC (Lexan=varumärke).
Har sagt det till honom, får se ifall han ändrar sig
Kan även säga att hans så kallade luftintagsbygge blev jävligt bra!
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Nissan Skyline R33 GTST 4Door
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Eric Josefsson wrote:Hos din glasmästare bör det finnas både akryl PMMA (Polymetylmetakrylat) (Plexi=varumärke) och polykarbonat PC (Lexan=varumärke).
PPMA... Kul att få mera info, jag har alltid kallat det för akryl (och hävdat att Plexiglas är ett varumärke, kul att inte vara ensam om den hang-up-en..)
Engelsmännen kallar det Perspex.. ett varumärke från Perstorp, ett svenskt företag, men vi kallar det Plexiglas, ett varumärke för tyska Bonoplex.
PPMA får inte användas till bilrutor eftersom det bildar splitter.. ta och bryt av en gammal plastlinjal utan att den vassa mittenbiten far iväg så förstår ni varför.
Ett annat varumärke för PC är Makrolon.
Sen har ClasOlsson billiga skivor av PVC.. Eric, du verkar insatt, vad är det bra och dåligt till. VI hade det ett tag som stenskottsskydd på Lionnes strålkastare.. inget krav på ljusbild i dimma så reptåligheten var inte en issue.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
- Eric Josefsson
Sliced wrote:PVC
Ganska mjuk plast, blir spröd vid kyla, kan brytas ner mikrobiologiskt (miljövänligt
(Egentligen kan jag inte så mycket, men vi har börjat konstruera mycket i plast och har en del plastkataloger på jobbet)
///Mi16
///Mi16
vetefan om det finns någon genomskinlig plast som tål olja väl. varken plexi, polykarbonat eller pvc är särskillt kemikalietåliga. pvc ska väl vara lite bättre iofs har jag fått för mig.
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag undrar varför våra gamla reg-skyltar i plast slutade tillverkas, de som var helt i plast med blank yta... de e livsfarliga, knäck en sån och försök undvika splitter, jag misstänker PPMA i dem.
Vad tänkte de?
Vad tänkte de?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
- Eric Josefsson
XzTrAz wrote:vetefan om det finns någon genomskinlig plast som tål olja väl. varken plexi, polykarbonat eller pvc är särskillt kemikalietåliga. pvc ska väl vara lite bättre iofs har jag fått för mig.
Nej, inte på bensin, PVC tål kemikalier ganska bra, men ska den tåla t.ex. bensin så är både PMMA och PC bättre.
///Mi16
///Mi16
det låter som att det stämmer.
vet att polykarbonat e skitkännsligt för lochtite iaf. hela skiten spricker.
vet att polykarbonat e skitkännsligt för lochtite iaf. hela skiten spricker.
//Michael Thonfors
405MI16 90 Röd {R.I.P}
405MI16 90 Röd {R.I.P}