Tjenare
Jag har planerat att bygga in dator i bilen nu i vår.
Jag tänkte göra det lätt och smidigt för mig genom att montera min gamla bärbara dator, t ex under sätet eller liknande, och sen någon liten form av skärm till detta.
Men det är några saker jag funderar över hur det kommer fungera:
På, och -avstängning
"Power-knappen" kommer ju lite smått svåråtkomligt under sätet med locket stängt, kan man på något sånär enkelt sätt dra upp en strömbrytare att montera på lämpligt ställe i cokpit eller hur lösa detta?
Pekdon
Kan man köpa någon "pekplatta" likt sådan som sitter på bärbara datorer att montera mellan sätena eller liknande och använda som mus?
GPS
Kan man använda datorn som GPS i bilen!? Har sett att det finns en uppsjö GPS-programvaror, vilket rekomenderas isåfall!?
Hur få kontakt med sateliterna? Kostnad?
Strömkälla
Vad är bästa sättet att ge datorn ström? En 12V adapter från clasohlson och klippa bort ciggpluggen eller? Egentligen skulle jag vilja koppla på tändningen av något slag, eller annat som inte ger ström då bilen är avstängd (för att inte riskera att glömma datorn på)
En underbar kille lärde mig en gång att man med t ex neonrör kunde sätta en strömtjuv på kabeln till exempelvis vindrutetorkare eller annats som inte fungerar då bilen är avstängd
men kanske är datorn rätt strömkrävande? Hur blir det om man kopplar på det viset?
Till sist, vilken storlek på skärm rekomenderas? Jag lutar nog mest åt 7, eller 8 -tum. Ska man titta på några särskilda skärmar eller är det "samma skit överallt"??
Mvh Sebbe
Dator i bil
Re: Dator i bil
På/av löder du bara en kabel som du drar till valfri plats och skaffar en knapp.
Pekdon, ja du kan ju köpa en touch-screen, finns från priser på 2995 vad jag har sett. Annars kan du ju montera bort touchpaden från bärbara och förlänga kablaget där med till mellan handbroms eller liknande å bygga en konsol för pekplatta där, är väl inga problem direkt.
Gps, då köper du en dongel och sedan programvara. Oftast smartast att köpa en dongel där utvecklarn använder samma dongel så mani nte stöter på problem med lagg och hack å dåliga kartor.
El: Alltså, du kan ju ställa in datorn så att den automatiskt ska somna/stänga av sig så den inte tar slut på sitt egna batteri. Sedan har du ju redan en transformator och laddningsanordning i bärbara datorn från orginal. Men du kan ju köra antigen adapter från början eller lik 12. Beror på vad din bärbara har för ström-input.
En annan kul sak kan ju vara att ha megasquirt kopplat så man kan kolla live förbrukning och värme/varv osv.. lite tufft..
Enkelt projekt!
Pekdon, ja du kan ju köpa en touch-screen, finns från priser på 2995 vad jag har sett. Annars kan du ju montera bort touchpaden från bärbara och förlänga kablaget där med till mellan handbroms eller liknande å bygga en konsol för pekplatta där, är väl inga problem direkt.
Gps, då köper du en dongel och sedan programvara. Oftast smartast att köpa en dongel där utvecklarn använder samma dongel så mani nte stöter på problem med lagg och hack å dåliga kartor.
El: Alltså, du kan ju ställa in datorn så att den automatiskt ska somna/stänga av sig så den inte tar slut på sitt egna batteri. Sedan har du ju redan en transformator och laddningsanordning i bärbara datorn från orginal. Men du kan ju köra antigen adapter från början eller lik 12. Beror på vad din bärbara har för ström-input.
En annan kul sak kan ju vara att ha megasquirt kopplat så man kan kolla live förbrukning och värme/varv osv.. lite tufft..
Enkelt projekt!
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
- Pelle Sörbergs
- Guldmedlem

allas våran r-gubbe har ju gjort detta så han kommer säkert med lite ideer, bilder finns här http://www.clarre.com/carcomputer.htm från hans bygge iofs inte bärbar men en del speciallösningar har han bla and ljudvolym till gpsen
Denna mesta och bästa infon finns väll på http://www.mp3car.com/
Denna mesta och bästa infon finns väll på http://www.mp3car.com/
ang gps så vet jag att teknikmagasinet säljer 20 kanals gps, tror de va bluetooth, för 600kr typ. sedan får du fixa tomtom eller liknande, finns "gratisversioner" på wildwildwebb annars köper du kartor på samma ställe om du vill vara laglig 
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
kolla först så den funkar på att köra 12v, försökte på en annan bilmodell en gång men där var inte kräm nog för att driva datorn. tråkigt om du gör en massa å sen funkar det inte.
/Benny Hesselgard
saab 900 -88 (parkerad i stolpe)
celica -89 (stake genom blocket)
celica -86 (stulen å bränd)
jetta -86 (skuren motor)
Civic coupe -95 (voltad in i trädgård) 141Db
micra-89 (totalhavererad å skrotad)
205 Gti (bränt elsystem, nu fixat) 136 Db snart mer
Mazda B2500 pickis. Bruksbil...eller inte sönderrostad ram
Ska nog sluta med bilar...
TEAM LJUDBYGGAREN, HBG
saab 900 -88 (parkerad i stolpe)
celica -89 (stake genom blocket)
celica -86 (stulen å bränd)
jetta -86 (skuren motor)
Civic coupe -95 (voltad in i trädgård) 141Db
micra-89 (totalhavererad å skrotad)
205 Gti (bränt elsystem, nu fixat) 136 Db snart mer
Mazda B2500 pickis. Bruksbil...eller inte sönderrostad ram
Ska nog sluta med bilar...
TEAM LJUDBYGGAREN, HBG
Casanovan wrote:Låter ju nästan löjligt enkelt. Frågan är om det är så när man väl börjar plocka isär skalet på den bärbara.
Men får väl helt enkelt försöka mig på detta och börja plocka isär datorn någon dag för att se hur det verkar då.
Tack för alla svar!
Det är väldigt enkelt! Var noga när du gör lödningar om du ska förlänga. Även avskärmning så du slipper surr och knepig display. Jordning osv.
Meka isär datorn en gång, så har du gjort det och kan hitta rätt nästa gång du mekar med den på allvar.
Peugeot Sport Club | CREW
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...