Bilen gasar automatiskt - 306GTI
Bilen gasar automatiskt - 306GTI
I morse när jag startade bilen så gasade den av sig själv.
Tittar jag under huven så är det inte själva gasmekaniken som rör sig, utan det känns som den tjyvnyper luft någonstanns eller nåt.
Har aldrig upplevt detta förut, förens idag.
Den gasar till 2,500 varv, sen ner tillbaka till 900. Precis hela tiden.. Så jag måste åka och bromsa eller koppla hela tiden så att jag inte ska köra in i något. Det är som att den pumpgasar automatiskt hela tiden. Skitjobbigt!
Det är mycket bensin i bilen också.. Tänkte först om det frysit någonstanns men.. Är skitdålig på sånt här.
Nån som har några ideer?
Ser inga lösa slangar osv under huven iaf.. Och jag har gett gasen ibotten för att blåsa ur bilen lite, men inget hjälper..
Tittar jag under huven så är det inte själva gasmekaniken som rör sig, utan det känns som den tjyvnyper luft någonstanns eller nåt.
Har aldrig upplevt detta förut, förens idag.
Den gasar till 2,500 varv, sen ner tillbaka till 900. Precis hela tiden.. Så jag måste åka och bromsa eller koppla hela tiden så att jag inte ska köra in i något. Det är som att den pumpgasar automatiskt hela tiden. Skitjobbigt!
Det är mycket bensin i bilen också.. Tänkte först om det frysit någonstanns men.. Är skitdålig på sånt här.
Nån som har några ideer?
Ser inga lösa slangar osv under huven iaf.. Och jag har gett gasen ibotten för att blåsa ur bilen lite, men inget hjälper..
Kolla över tändingsdelarna, testa byt tändstift.
Vet inte om det är separata tändspolar på din bil.
Men om någon av dom gett sig eller flippat ur kan bilen bete sig lite cp.
Men kolla det först
Men kolla det först
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Nissan Skyline R33 GTST 4Door
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Peder_205 wrote:Kolla över tändingsdelarna, testa byt tändstift.
Men kolla det först
Hmm ok, tack för tipsen!
Fast tändstiften är nyss bytta..
Separata tändspolar? Ingen aning
En på jobbet sa att luftmängdsmätaren kan va skrot. Är det här symtom på nåt sånt eller?
Sitter inte nån luftmängdsmätare på din bil, däremot en MAP-sensor som gör samma jobb. Kan kanske vara den, men först av allt skulle jag titta på tomgångsmotorn(reglerar tomgångsvarvtalet). Exakt var den sitter på en 306 GTi vet jag inte men nån stans i närheten av gasspjället är det ivf. En rengöring av tomgångsmotorn till att börja med.
När jag gjorde rent tomgångsmotorn på min 405a så rubbades dess inställda position så sedan när jag startade bilen uppträdde den exakt så som du beskriver, lösningen var att koppla bort batteriet en stund så motor ECUn glömde bort sina inställningar, sedan gick bilen perfekt. Det är gratis att prova.
Ok jag har kopplat bort batteriet nu. Hade det borta typ 10 minuter. Men det hjälpte inte att bara göra så iallfall.
Den där tomgångsmotorn har jag letat efter förut. Hur ser den ut ungefär?
Jag ser då ingenting i närheten av gas-spjället som ska gå att skruva loss.. Om det nu inte är så att jag måste riva iser en jäkla massa saker för att komma åt den?
Känns livsfarligt att vara ute och åka i det här skicket
Som grädden på moset ska jag besikta på måndag!
Den där tomgångsmotorn har jag letat efter förut. Hur ser den ut ungefär?
Jag ser då ingenting i närheten av gas-spjället som ska gå att skruva loss.. Om det nu inte är så att jag måste riva iser en jäkla massa saker för att komma åt den?
Känns livsfarligt att vara ute och åka i det här skicket
Som grädden på moset ska jag besikta på måndag!
Vad har du för motor? Min 405a från 94 hade en XU10J2 altså 2liter 8 ventiler. Rent allmänt är tomgångsmotorn den starkaste kandidaten tycker jag, vet inte vilken annan del som skulle kunna rusa upp motorn så kraftigt när man står på tomgång.
Nu börjar jag minnas varför jag bråkade med min tomgångsmotor, nu på vintern bildas det ju gärna olje/vatten majonäs i vevhusventilationen, vevhusgaserna återcirkuleras till insuget och det samlas gärna i tomgångsluftkanalen, det hjälper inte att försöka varva motorn för då sugs luften genom det öppna spjället, i tomgångsluftkanalen blir det nog inte nått bra drag. Jag fick rensa manuellt i alla fall, det avhjälpte mina problem med obefintlig eller vandrande tomgång.
Nu börjar jag minnas varför jag bråkade med min tomgångsmotor, nu på vintern bildas det ju gärna olje/vatten majonäs i vevhusventilationen, vevhusgaserna återcirkuleras till insuget och det samlas gärna i tomgångsluftkanalen, det hjälper inte att försöka varva motorn för då sugs luften genom det öppna spjället, i tomgångsluftkanalen blir det nog inte nått bra drag. Jag fick rensa manuellt i alla fall, det avhjälpte mina problem med obefintlig eller vandrande tomgång.
Du har tjuvluft någonstans helt enkelt.. köp startgas och sätt igång bilen och spraya runt alla insugningspunkter... ökar varvtalet så har du hittat läckan...
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T
WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T
WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..
MartinX wrote:Vad har du för motor?
Vet inte, men det är en 16 ventilers 2.0 iallafall. 174hk om jag minns rätt..
Får försöka skruva bort tomgångsventilen. Har lyckats hitta bilder på nätet exakt vart saker och ting sitter och hur de ser ut..
Det som oroar mig lite är att alla säger att man måste nollställa ECU. Måste jag har något instrument och reseta databoxen eller vad menas?
Ska testa med startgas också!
- igelhammar
f*n,är detta ett gissningsforum eller?
tänddelar gör inga sådana symtom,tjuvluft kan vara men brukar ge konstant konstig gång.vattentempsensor ger felaktiga värden till box och kan ge sådana,mapsensor ger tvekan i gång.lufttempsensor ger konstig gång.
kolla tomgångsmotor så kolven går lätt,eller rättare sagt ventilen är det.
f*n återkommer jobba
tänddelar gör inga sådana symtom,tjuvluft kan vara men brukar ge konstant konstig gång.vattentempsensor ger felaktiga värden till box och kan ge sådana,mapsensor ger tvekan i gång.lufttempsensor ger konstig gång.
kolla tomgångsmotor så kolven går lätt,eller rättare sagt ventilen är det.
f*n återkommer jobba
/Daniel www.igelhammar.tk
------------------------------------------------------
ni som röstade på Göran eller alliansen,dra åt H-vete!
r6-07 supersport på bana.309:a med diesel sexa och nästan 18 "" fälgar.lt35 till hojen,3l tdi att pendla med
ni som röstade på Göran eller alliansen,dra åt H-vete!
r6-07 supersport på bana.309:a med diesel sexa och nästan 18 "" fälgar.lt35 till hojen,3l tdi att pendla med
Jag skulle oxå tippa på tomgångsmotor.
Den kan ställa till det ordentligt. På min gammla 205:a ja hade, så justerade jag ner den, så den knappt kunde jobba, så gick den rent, då hoppade den inte så förfärligt högt iaf. Den gick typ klick klick. Kunde ligga upp mot 5000rpm! Var jättekul en vinterdag när jag kom hem runt 9 på kvällen. Stod ju en kaskad av snö om bilen, folk sprang & hutte me näven.. Men men..
Det hade kommit in jättemycke smuts i den, så ja slängde i en annan, sen hade ja inte de problemet.
Men som sagt.. Jag är inte helt hundra på hur det ser ut i din motor,..
Den kan ställa till det ordentligt. På min gammla 205:a ja hade, så justerade jag ner den, så den knappt kunde jobba, så gick den rent, då hoppade den inte så förfärligt högt iaf. Den gick typ klick klick. Kunde ligga upp mot 5000rpm! Var jättekul en vinterdag när jag kom hem runt 9 på kvällen. Stod ju en kaskad av snö om bilen, folk sprang & hutte me näven.. Men men..
Det hade kommit in jättemycke smuts i den, så ja slängde i en annan, sen hade ja inte de problemet.
Men som sagt.. Jag är inte helt hundra på hur det ser ut i din motor,..
Medlem 894 - Mattias Sjöö
Mellan Peugeoter just nu, kör pizza räser..
Svart BMW 523i Touring 1999
Peugeoter jag tidigare ägt:
Ljusblå 2003 Peugeot 206 S16 (XSi)
Silver 2004 Peugeot 206 RC
Grön 1990 Peugeot 205 R. Garros (Skrotad)
Röd 1991 Peugeot 405 GLX (Skrotad)
Vit 1989 Peugeot 205 XR (Reservdelsbil) (skrotad)
Grön 1997 Peugeot 406 SV 2.0T
Mellan Peugeoter just nu, kör pizza räser..
Svart BMW 523i Touring 1999
Peugeoter jag tidigare ägt:
Ljusblå 2003 Peugeot 206 S16 (XSi)
Silver 2004 Peugeot 206 RC
Grön 1990 Peugeot 205 R. Garros (Skrotad)
Röd 1991 Peugeot 405 GLX (Skrotad)
Vit 1989 Peugeot 205 XR (Reservdelsbil) (skrotad)
Grön 1997 Peugeot 406 SV 2.0T
- Richard Gustavsson
Tomgångsmotorn/stegmotorn lr så är det spjälllägesgivaren som inte kommer itomgångsläge, den går inet att justera men man kan borraupp hålen lite och vrida den. Tänddelar som spole och liknade kan inte påverka i dethär fallet.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Har sprutat startgas på alla ställen jag kan tänka mig, och det genererar ingen skillnad i gången på bilen.
Visst den varvar ju upp och ner hela tiden så det kan vara lite svårt att veta. Men det borde märkas om startgasen gör nån verkan tycker jag..
Ska skruva bort tomgångsmotorn i helgen och göra rent den. De flesta här verkar vara överens om att det är det första jag ska kolla så
Återkommer med resultat när jag gjort det!
Men är det ingen som kan förklara varför jag måste nollställa ECU? Det säger mig absolut ingenting? Vad måste jag göra liksom...
Visst den varvar ju upp och ner hela tiden så det kan vara lite svårt att veta. Men det borde märkas om startgasen gör nån verkan tycker jag..
Ska skruva bort tomgångsmotorn i helgen och göra rent den. De flesta här verkar vara överens om att det är det första jag ska kolla så
Återkommer med resultat när jag gjort det!
Men är det ingen som kan förklara varför jag måste nollställa ECU? Det säger mig absolut ingenting? Vad måste jag göra liksom...