605: Kraftig överstyrning
605: Kraftig överstyrning
Efter att jag bytt bakaxel på min 605 SV3.0 -90 (42.000 mil), räknade jag med att en besvärande överstyrning skulle försvinna då den gamla axeln rostat sönder vid ena bakre styrstagets infästning. Men överstyrningen har tyvärr inte försvunnit alls.
Instyrning i kurvor känns ganska normal med tanke på bilens ålder och slitage. Mild kurvtagning går bra, men vid lite mer attack så plötsligt, mitt i svängen, styr bilen själv inåt i kurvan. Jag upplever inte att det hänger ihop med någon viss rollvinkel eller så utan det bara "kommer" liksom.
Om det finns en koppling till motorutnyttjande så är det svagt. Om jag undviker att gasa i kurvan och bara låter bilten rulla fort genom kurvan så överstyr den i alla fall, möjligen något mindre dock.
Bakaxeln är, om jag fattat rätt, justerbar med avseende på toe-in och bump-steer. Axeln som jag köpt (10.000 mil) ser "oskruvad" ut, så jag har svårt att tro att problemet sitter där.
Innan bakaxelbytet så bytte jag en styrled och jag är lite osäker om toe-in är korrekt nu. Kan lite felaktig toe-in fram verkligen orsaka så mycket problem?
Min vänstra framstötdämpare är mjukare än mjuk, men jag har tidigare kört med en kass dämpare på höger sida och inte haft problem med överstyrning.
Jag hör inga konstiga ljud från hjulupphängningarna.
Vad kan det vara som spökar?
Instyrning i kurvor känns ganska normal med tanke på bilens ålder och slitage. Mild kurvtagning går bra, men vid lite mer attack så plötsligt, mitt i svängen, styr bilen själv inåt i kurvan. Jag upplever inte att det hänger ihop med någon viss rollvinkel eller så utan det bara "kommer" liksom.
Om det finns en koppling till motorutnyttjande så är det svagt. Om jag undviker att gasa i kurvan och bara låter bilten rulla fort genom kurvan så överstyr den i alla fall, möjligen något mindre dock.
Bakaxeln är, om jag fattat rätt, justerbar med avseende på toe-in och bump-steer. Axeln som jag köpt (10.000 mil) ser "oskruvad" ut, så jag har svårt att tro att problemet sitter där.
Innan bakaxelbytet så bytte jag en styrled och jag är lite osäker om toe-in är korrekt nu. Kan lite felaktig toe-in fram verkligen orsaka så mycket problem?
Min vänstra framstötdämpare är mjukare än mjuk, men jag har tidigare kört med en kass dämpare på höger sida och inte haft problem med överstyrning.
Jag hör inga konstiga ljud från hjulupphängningarna.
Vad kan det vara som spökar?
Ja, jag tänker mäta toe, kanske redan i helgen. Men jag minns att när jag gjorde det sist (och bilen gick bra) så var värdena svåra att förhålla sig till. Detta eftersom de siffror Peugeot uppger gäller med chassiet neddraget till en viss mät/referens-höjd. (Det var väldigt mycket toe, både back och fram, jämfört med vår gamla Saab 900.)
Men det är intressant att du säger att toe-fel visar sig på det sättet. Jag tänkte att kanske bilens betende ändrades lite mer konsekvent med toe-fel. Men jag upplever alltså att mild kurvtagning går bra och att det rycker till rätt ordentligt vid någon viss kurvradie. Kanske också att bilen "vandrar" lite vid färd rakt fram.
F.ö. tycker jag att billen rullar trögare än normalt, men inga fälgar är varma efter färd. Att det skulle gå trögt inledningsvis efter bakaxelbytet var jag beredd på, eftersom bromsskivorna och bromssköldarna inte var rikftigt överens om hur de skulle umgås (Det finns en plåtkant i skölden som går in i ett smalt spår runt trumman.) Men jag tycker fortfarande att det rullar trögt, efter 100 mil. Jag märker inget på soppaförbrukningen dock.
Men det är intressant att du säger att toe-fel visar sig på det sättet. Jag tänkte att kanske bilens betende ändrades lite mer konsekvent med toe-fel. Men jag upplever alltså att mild kurvtagning går bra och att det rycker till rätt ordentligt vid någon viss kurvradie. Kanske också att bilen "vandrar" lite vid färd rakt fram.
F.ö. tycker jag att billen rullar trögare än normalt, men inga fälgar är varma efter färd. Att det skulle gå trögt inledningsvis efter bakaxelbytet var jag beredd på, eftersom bromsskivorna och bromssköldarna inte var rikftigt överens om hur de skulle umgås (Det finns en plåtkant i skölden som går in i ett smalt spår runt trumman.) Men jag tycker fortfarande att det rullar trögt, efter 100 mil. Jag märker inget på soppaförbrukningen dock.
Bengt C wrote:Ja, jag tänker mäta toe, kanske redan i helgen. Men jag minns att när jag gjorde det sist (och bilen gick bra) så var värdena svåra att förhålla sig till. Detta eftersom de siffror Peugeot uppger gäller med chassiet neddraget till en viss mät/referens-höjd. (Det var väldigt mycket toe, både back och fram, jämfört med vår gamla Saab 900.)
Tjena, nu ska lekmannen Ingo ge sin syn! Jag vet inte riktigt vad som skall vara kännetecknande för en 605 i bra skick när det gäller väghållning.
Men jag upplever att min beter sig något i stil med din. Fast jag kan ta kurvor ganska hårt innan den överstyr men bara till en viss gräns och radie precis som du upplever. Sen tycker jag också att den knycker till och överstyr ganska mycket. Men min förvarnar ganska bra innan den börjar bete sig så tycker jag. Din borde ju ha svårare att överstyra tack vare lite tyngre spis (Jag har 4:an i min)
Sen vet jag inte till hur stor del det beror på däcken. Jag kör med friktionsdäck, skitdäck bak (regummerade Fighter någonting heter de) och nya Nokian fram.
När min bil går som den ska går den undan utav bara helsike i kurvorna. Den kasar inte sådär klumigt över framhjulen, utan den bara styr. När man sedan närmar sig gränsen, och i synnerhet om man då fegar med gasen, kan man få en känsla av att bakvagnen hade kommit farande om det gått ytterligare något fortare. En känsla av överstyrning. Men detta inträffar vid riktigt hög fart, säg 100 km/h genom en skarp böj som ett exempel. Hade jag försökt någonting liknande med gamla Saab 900 så hade jag typiskt legat med en ganska mysig 4-hjullslad i 90 km/h genom böjen. Hade det varit en Volvo 740 så hade det burit av i tangentens riktning i kanske 80 km/h, ungefär.
Så jag tycker din beskrivning är riktig Ingo. Om man pressar bilen hårt är den neutral mot gränsen till överstyrd. Men de problem jag har nu uppstår vid betydligt mindre attack än så. Kör jag som Svensson märks ingenting. Kör jag i mitt vanliga tempo är den klart äcklig.
Så jag tycker din beskrivning är riktig Ingo. Om man pressar bilen hårt är den neutral mot gränsen till överstyrd. Men de problem jag har nu uppstår vid betydligt mindre attack än så. Kör jag som Svensson märks ingenting. Kör jag i mitt vanliga tempo är den klart äcklig.
hur ligger det till med dom bakre bärarmsbussningarna fram? jag bytte mina för ett par år sedan pga dålig väghållning vid svängar i högre (nåja) farter, vill minnas att den också hade en abrupt övergång till överstyrning, men som sagt det var ett par år sedan....slut var dom iaf, fårvånansvärt lindriga att byta, priset minns jag inte så knapast kan dom varit olösliga. så kolla bussningarna, är inte riktigt den mest geniala bussning jag sett, mkt gummi som (kan) ruttnar, vilket gör att bärarmarna sladrar hit och dit.
Jaha du smidy... f*n också. Jag har funderat på precis de där gummibussningarna men nämnde dem inte för jag hoppades lite enfaldigt att någon skulle föreslå något annat. Det är fullt med olja och annat äckel där bussningarna sitter och de ser "misstänkta" ut. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara. Som om de rört sig och puttat runt geggan kring sig. Med tanke på att du pekar ut precis dem så förstärks min misstanke. Puh, vad denna bil är arbetsintensiv.
Frågor:
1) Behöver man sänka subframen för att byta dem?
2) Bytte du alla fyra, eller bara de bakre ? (Är alla fyra likadana, byts de på samma sätt?)
3) Behövde du använda verkstadspress?
Frågor:
1) Behöver man sänka subframen för att byta dem?
2) Bytte du alla fyra, eller bara de bakre ? (Är alla fyra likadana, byts de på samma sätt?)
3) Behövde du använda verkstadspress?
subframen behöver inte ner och jag använde inte press och jag bytte bara dom bakre. vill minnas att mina var så slut att ytter ringen i pricip var bortrostad och gummit var så "mojkit" att det gick att karva bort med en kniv utan att vara arbetsdrygt sedan kapade jag upp inneröret i bussningen, det som sitter runt bärarmen med en vinkelslip sedan är det bara att puttsa upp, vill minnas att jag spände upp bärarmarna i skruvstädet och slog på dom nya bussningarna. det som jag hade problem med var att bultarna till alufästet i subramen hade ärgat fast men om du har väl smörjat runt dina fästen kanske det har klarart sig på din bil
Jag har kollat upp detta nu och det visar sig att det finns ett jätteglapp i framvagnens främre bussningar. Kollar man runt lite, så har t.ex. Meca bara en enda bussning. Den här. Såvitt jag begriper är det den främre bussningen och man sätter dit två stycken på varje sida. (Jag tycker den bakre bussningen inte har den där "svampformen" som bussningen på Meca's bild.) Finns det någon som känner igen situationen och kan berätta om jag fattat rätt eller fel.
om bilden stämmer så måste det vara främre bussningarna, bak (på främre bärarmen asså) sitter det bara en bussning runt 8-10cm lång och 4-5 cm i diameter, måtten kommer från 2 år gammla ögonmått så dom är nog inte speciellt exakta, men bussningarna på bilden är iaf inte till bakre delen av bärarmen. roligt eller inte....men du har ju iaf hittat en relativt säker felkälla till dina väghållningsproblem. pået baaaarrra 
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Enligt serviceboxens skiss så är det lika bussningar de två bakre. Artikelnummer orginal är 3523 43, som MECA uppger.
Den längre ( främre ) gaffelbensbussningen har art nr: 3523 96. Finns nog endast på Peugeot och ev Autofrance.
Kanske du ska kolla dom med?
Den längre ( främre ) gaffelbensbussningen har art nr: 3523 96. Finns nog endast på Peugeot och ev Autofrance.
Kanske du ska kolla dom med?
Captain Klutz
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.