R-Gubbe wrote:det är väl själva F*N att inte motortillverkarna kan göra en motor som klarar av att kamremmen ryker. Jag har kört sönder remmen på både en Volvo och en VW utan problem bara att byta rem och åka vidare. Ursäkta men jag tycker det är SK*T.
att 240 o 740s ventiler inte går i e tack vare att ventilerna når inte ens ner till kolvarna, och samma med gamla vw bilar.
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
R-Gubbe wrote:det är väl själva F*N att inte motortillverkarna kan göra en motor som klarar av att kamremmen ryker. Jag har kört sönder remmen på både en Volvo och en VW utan problem bara att byta rem och åka vidare. Ursäkta men jag tycker det är SK*T.
att 240 o 740s ventiler inte går i e tack vare att ventilerna når inte ens ner till kolvarna, och samma med gamla vw bilar.
Njae, vissa Volvospisar slår sönder allt lika effektivt som en modern bilmotor. B230K har t.ex. förbränningsrummet i kolvarna och mosar effektivt ventilerna vid kamremsbrott.
Men som Jakobsson är inne på så finns det ingen modern motor som klarar ett kamremshaveri. I takt med ökade krav på minskade emissioner och samtidigt större effekt så blir det så.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Fick samtal från verkstaden idag. Pris komplett: motor+arbetskostnad+kamremsbyte+felsök skulle hamna på ca 27 tusen. Shit, han tyckte inte det va värt att göra detta, utan tyckte att jag skulle kolla efter en komplett topp till min motor som ju sitter i min bil. Alternativt att dom lyfter på min topp och kollar hur illa det är, har man tur kanske inte alla ventiler e krökta, så kanske den kan vara värd att repa. Om någon här inne har ett komplett topplock till en 306 gti att kränga till mig så slå en signal på 0704-92 24 73. Skulle jag skita i allt o hämta bilen av dom så får jag pröjsa 4300 i felsök samt arbetet att utföra ett kamrembyte, vilket dom ju gjort på bilen. så som sagt slå en pling om ni har en topp(som är hel) till salu.
Jakobsson wrote:Att ventilerna tar i kolvarna vid kamremsbrott tycker jag är fullt förståligt eftersom motortillverkarna vill sänka bensinförbrukningen och därmed höja effektiviteten på förbränningen. Detta kan man hitta mer infomation om när man söker på saker som squish ,dock så bör jag säga att det inte är enkelt att föra en dialog runt kompression och förbränningskammare.
Killen har koll , har missat dig, på antalet inlägg ser du färsk ut "här".
först vill jag säga att jag beklagar för din olycka.. aldrig kul det där.
sen så har jag själv råkat ut för detta och det jag kan säga av min erfarenhet är nog att sälja bilen som den är. jag vart helt paranoid efter jag laga min. minsta lilla ljud eller så vart man fundersam om och trivdes inte alls med bilen efter motorbytet den gick desamman men man hadde alltid i baktanke kan de där ljudet vart nått si och så.
det är bara min erfarenhet. det blir aldrig samma bil.. tyvär
men en sak e ju bra. nu så kommer du alltid byta kamrem i förtid
beklagar verkligen... gick precis i dagarna och funderade på om jag skulle byta kamrem innan eller efter elmia (löning precis efter ju)..men när jag läste inlägget slog jag direkt en signal till verkstaden och bokade tid...
f*n vad jobbigt för dig mannen.. men efter vad jag läst, så är det kanske läge att sälja vidare bilen och hitta något annat...typ type R eller något.. alltid skoj me ju...
lillaE
Jag kan förså att våran skattenivå är hög och bidragande men vadå ?
Det känns som om verkstäderna sporrar varandra i att höja avgifterna så mycket som marknaden tål.
T.ex sälj ny bil med 10-15% marginal och tjäna pengar på den obligatoriska servicen man måste göra dyrt för att inte tappa garantierna.
Låt sedan servicekostnaderna vara lika höga om inte högre på dom gamla bilarna så man slipper skiten.
Har jag fel eller ?
Finns ju billigare verkstäder än de stora märkesverkstäderna. T.ex mindre allmänna utanför storstäderna typ. Vad det beträffar att sälja en bil med defekt motor så verkar det svårt att få ut några rimliga pengar. Kundkretsen är liten och de vill ofta göra affär på att byta motor och sälja vidare.