Varför går min mi16 på 2 cylindrar?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Det är skillnad på gnista och gnista. Gnistan ska vara stark o klar även under de ljusa timmarna.

Kommer det soppa och du har gnista så borde motorn starta men den gör inte det..... :roll:
Tändspolen kanske inte genererar den spänning den ska ändå? Kolet i fördelaren?

Har din kamrem kuggat över tro? :? Gjorde det på en Passat jag hade så vi vred på fördelaren tills den startade. Hade ingen aaaning om att remmen hade kuggat över då. Fick bara ett tips från en kamrat.

Nånting står inte rätt till där. Du har kollat tändspole, tändstift, fördelaren, tändkablarna, modul, ÖDP, soppatillförseln.....

Ja du... Köp en 605 så slipper du alla problem. Eller köp en Audi och bli GALEN! :lol:
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

finns det tillräcklig jordning? erjnng? testa med några extra jordningar, motor-låda, kaross...
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

En bekant hade detta problem på en FIAT minns jag nu. Kall, så gick startmotorn runt, varm, så kunde det hända att den klickade.
Jag tror att det är solenoiden som spökar.

Kan ju även vara värmen som "utför ett jordfel"....eeh :roll:
Captain Klutz
V_605

----------------
snusmummriken

Post by snusmummriken »

Peugeot_605 wrote:En bekant hade detta problem på en FIAT minns jag nu. Kall, så gick startmotorn runt, varm, så kunde det hända att den klickade.
Jag tror att det är solenoiden som spökar.

Kan ju även vara värmen som "utför ett jordfel"....eeh :roll:

jordfel vid värme.. ja.. de har jag på 205 an... vid 90 grader blinkar alla lysen å startmotorn går inte runt :/
406 -00 (silverpilen) vinterbil
205 CTI -88 sommarbil
Sliced

Post by Sliced »

Peugeot_605 wrote:Det är skillnad på gnista och gnista. Gnistan ska vara stark o klar även under de ljusa timmarna.

Kommer det soppa och du har gnista så borde motorn starta men den gör inte det..... :roll:

Har din kamrem kuggat över tro? :? Gjorde det på en Passat jag hade så vi vred på fördelaren tills den startade. Hade ingen aaaning om att remmen hade kuggat över då. Fick bara ett tips från en kamrat.

Nånting står inte rätt till där. Du har kollat tändspole, tändstift, fördelaren, tändkablarna, modul, ÖDP, soppatillförseln.....

Ja du... Köp en 605 så slipper du alla problem. Eller köp en Audi och bli GALEN! :lol:

Inte ÖDP. Funkar inte den får han ingen soppa ju! :D
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Sliced wrote:
Peugeot_605 wrote:Det är skillnad på gnista och gnista. Gnistan ska vara stark o klar även under de ljusa timmarna.

Aah, jag menade att han har kollat den och soppa får han ju så då e den ju ok alltså. Hmmm...
E det där med kamremmen långsökt tro?
Captain Klutz
V_605

----------------
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Peugeot_605 wrote:
Sliced wrote:

Aah, jag menade att han har kollat den och soppa får han ju så då e den ju ok alltså. Hmmm...
E det där med kamremmen långsökt tro?

det e väl bara att kolla inställningarna, några kåpor ochsedan så ser man ju...get down, get dirty
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Jomenvisst, de bar å åk. :D
Captain Klutz
V_605

----------------
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

på den gamla "goda" tiden när jag hade en Volvo 240 fick jag problem med att den bara gick på 3 cylindrar.

Hade gnista på den felande cylindern, men inte tillräckligt. Det var avbrott i tändkabeln, så en del effekt "försvann" på vägen. Det ser fint ut när man kollar gnistan, men när stiftet blir blött med bensin inne i cylindern årkar den inte generera den där gnistan.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Dahlman

Post by Dahlman »

Uppdaterar lite; Tack för alla svar, bilen har nu i två dagar varit på en bilelektrisk verkstad. Har idag varit där och tittat när två mekaniker letade fel på bilen. Gnista finns och bensin kommer fram. De har lyckats starta bilen men den går inte bra, stannar den går den inte att starta igen.

Antingen hostar den till lite eller så händer inget alls. De hittar inte felet, trots en massa undersökningar. När jag gick idag trodde de att det var glapp någon stans. För helt plötsligt fanns det ingen gnista alls. Ingen vet varför.

De mätte fram dålig spänning över sladden mellan fördelarlocket och tändspolen. Den är bytt och felet kvarstår, de vet inte vad det beror på för att alla andra mätningar de gör är bra.
Spökerier - hemsökt bil?

Ska dit i morgon eftermiddag och se hur det hela fortlöper.
(\_/)¨¨(\(\
(O.o)^(._. )
(> <)(')(')_)
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Dr. Mabuse wrote:på den gamla "goda" tiden när jag hade en Volvo 240 fick jag problem med att den bara gick på 3 cylindrar.

Hade gnista på den felande cylindern, men inte tillräckligt. Det var avbrott i tändkabeln, så en del effekt "försvann" på vägen. Det ser fint ut när man kollar gnistan, men när stiftet blir blött med bensin inne i cylindern årkar den inte generera den där gnistan.

Helt rätt, gnistan kan se bra ut men det finns inte tillräckligt hög spänning. Kablarna kan vara slut och tändspolen kanske inte jobbar som den ska.
Captain Klutz
V_605

----------------
Dahlman

Post by Dahlman »

Har fått besked nu, det verkar vara styrboxen som har fått vatten/kondens i sig. Nu ska jag ut och leta rätt på en sådan, så ska det förhoppningsvis fungera sedan.
(\_/)¨¨(\(\
(O.o)^(._. )
(> <)(')(')_)
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

starta den sen eller ?
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Dahlman wrote:Har fått besked nu, det verkar vara styrboxen som har fått vatten/kondens i sig. Nu ska jag ut och leta rätt på en sådan, så ska det förhoppningsvis fungera sedan.

Javiist ja, de där boxarna på 405 kan ju lätt få ett "bad" eftersom dräneringen täpps till av all skit som fastnar där. :cry: Bara att hålla efter detta.

:wink:
Captain Klutz
V_605

----------------
w-master

Post by w-master »

Peugeot_605 wrote:
Dahlman wrote:Har fått besked nu, det verkar vara styrboxen som har fått vatten/kondens i sig. Nu ska jag ut och leta rätt på en sådan, så ska det förhoppningsvis fungera sedan.

Javiist ja, de där boxarna på 405 kan ju lätt få ett "bad" eftersom dräneringen täpps till av all skit som fastnar där. :cry: Bara att hålla efter detta.

Japp! Detdär med vatten i 405:or är inte att leka med, kan dra 2 exempel.
Det första var efter en motortvätt, att motorn började gå otroligt orent, dock bara när den blev varm. Det visade sig vara vatten nere vid tändstiften som läckte in i cylindrarna när motorn blev varm, detta åtgärdades snabbt med lite tryckluft.
Det andra exemplet är att en massa löv fastnade för dräneringen till databoxen, hela enehten var dränkt och drypte i vatten, dock var det bara att plocka isär den, återigen torka den med tryckluft, elektronikspray sen täta boxen med silicon. Som ny :)
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

w-master wrote:
Peugeot_605 wrote:

Japp! Detdär med vatten i 405:or är inte att leka med, kan dra 2 exempel.
Det första var efter en motortvätt, att motorn började gå otroligt orent, dock bara när den blev varm. Det visade sig vara vatten nere vid tändstiften som läckte in i cylindrarna när motorn blev varm, detta åtgärdades snabbt med lite tryckluft.
Det andra exemplet är att en massa löv fastnade för dräneringen till databoxen, hela enehten var dränkt och drypte i vatten, dock var det bara att plocka isär den, återigen torka den med tryckluft, elektronikspray sen täta boxen med silicon. Som ny :)

Ja inte behöver man leta reda på en ny bara för att den har badat ett tag.

På min 405:a så gick maskinen klockrent igen efter att jag torkad ur boxen och sprayat med Philips elektronikrengörning. :D :D

NU är det bara dörrjäveln kvar att försöka att få upp. :twisted:
Captain Klutz
V_605

----------------
Post Reply