Jag fixade till länkarna till bilderna som jag har postat. Ni andra som har länkat till bilder kanske också kunde se efter om ni har bilderna kvar och fixa detta? Jag tror det skulle uppskattas av många.
bakvagn 205, erfarenheter!
Jag läste precis igenom tråden från början, och det är många bilder och länkar som inte fungerar. Åtminstone i början av tråden.
Jag fixade till länkarna till bilderna som jag har postat. Ni andra som har länkat till bilder kanske också kunde se efter om ni har bilderna kvar och fixa detta? Jag tror det skulle uppskattas av många.
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Sundin wrote:Jag läste precis igenom tråden från början, och det är många bilder och länkar som inte fungerar. Åtminstone i början av tråden.
Ja...herregud. jag har säkert en jävla massa bilder som inte funkar.
Skall ta tag i detta om jag får en stund över...
Jönsson wrote:Ursäkta min slöhet men undrar bara.. snackas det bara hur man renoverar/förebygger ras av bakvagnen på 205'an eller disskuteras det också hur man gör den mindre orolig vid buskörning?
En frisk, renoverad bakaxel blir nog automatiskt mindre orolig vid buskörning
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TheDagger wrote:Jönsson wrote:Ursäkta min slöhet men undrar bara.. snackas det bara hur man renoverar/förebygger ras av bakvagnen på 205'an eller disskuteras det också hur man gör den mindre orolig vid buskörning?
Sänkning och uppstyvning fram minskar på överstyrbeteendet med.
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
zilog wrote:TheDagger wrote:Jönsson wrote:Ursäkta min slöhet men undrar bara.. snackas det bara hur man renoverar/förebygger ras av bakvagnen på 205'an eller disskuteras det också hur man gör den mindre orolig vid buskörning?
Sänkning och uppstyvning fram minskar på överstyrbeteendet med.
Så länge det är någorlunda konsistent beteende så är det väl bara finemang att det inte understyr så förbannat!?
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
eftersom bakvagnen i min bruks-205:a verkar ge små tecken på slitage, tänkte jag ta tag i saken och renovera en axel vid sidan om under våren och sen byta hela axeln. och efterssom jag har massa slitna axlar ligger tänkte jag prova och ha isär en för att se om iaf nåt går att använda
så jag plockade isär en axel som gick förvånansvärt lätt att få isär, bara 30 minuter och ett 50-tal välriktade slag med 10kg-släggan
ena svingarmstappen går kanske att använda iaf? ska rengöra och inspektera närmare sen.
på andra sidan har jag dock inte så stort hopp om att kunna använda nånting
svingarmstappen ville inte riktigt släppa bakaxelröret utan släppte bärarmen istället......
får se när jag får lite mer tid över och ta isär några axlar till.... bakaxelrör blir nog svårare att hitta ett helt men det går ju alltid att skarva ihop 2 bra sidor.
så jag plockade isär en axel som gick förvånansvärt lätt att få isär, bara 30 minuter och ett 50-tal välriktade slag med 10kg-släggan
ena svingarmstappen går kanske att använda iaf? ska rengöra och inspektera närmare sen.
på andra sidan har jag dock inte så stort hopp om att kunna använda nånting
får se när jag får lite mer tid över och ta isär några axlar till.... bakaxelrör blir nog svårare att hitta ett helt men det går ju alltid att skarva ihop 2 bra sidor.
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
jaha, nu har jag rengjort svingarmstappen och putsat lite snabbt med smärjelduk. den yttre lagerbanan var fin iaf. kan man förresten byta den yttre metallringen som packboxen ska täta mot?
men den inre är jag lite osäker på. på ena halvan av lagerbanan kan man tydligt se att lagret blivit nött mot den, frågan är om lagerbanan är ok ändå? ser dock lite värre ut på bild när det är förstorat. erfarenheter?

men den inre är jag lite osäker på. på ena halvan av lagerbanan kan man tydligt se att lagret blivit nött mot den, frågan är om lagerbanan är ok ändå? ser dock lite värre ut på bild när det är förstorat. erfarenheter?

205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata wrote:jaha, nu har jag rengjort svingarmstappen och putsat lite snabbt med smärjelduk. den yttre lagerbanan var fin iaf. kan man förresten byta den yttre metallringen som packboxen ska täta mot?
Menar du ringen som sitter till vänster på första bilden?
Den sitter löst och finns att köpa ny hos peugeot..
Zkronk wrote:datapata wrote:jaha, nu har jag rengjort svingarmstappen och putsat lite snabbt med smärjelduk. den yttre lagerbanan var fin iaf. kan man förresten byta den yttre metallringen som packboxen ska täta mot?
Menar du ringen som sitter till vänster på första bilden?
Den sitter löst och finns att köpa ny hos peugeot..
jepp, den jag menar. kändes dumt att försöka ta bort den efterssom den såg ganska fin ut om det inte skulle gå, men nu blir det en ny om det visar sig att tappen går att använda.
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata wrote:
Min rekommendation är att svarva glidlager i brons och knacka in - jag har det på både yttre och inre lagringen på min bakvagn med mycket värre yta i tapparna än du har, och det fungerar fint och håller bra. Dock krävs det ju smörjnipplar och konstant check att det finns smörjfett i lagringarna.
205GTI -89, RSV1000R -02
Sundin wrote:Nik wrote:datapata wrote:jaha, nu har jag rengjort svingarmstappen och putsat lite snabbt med smärjelduk. den yttre lagerbanan var fin iaf. kan man förresten byta den yttre metallringen som packboxen ska täta mot?
Du har inte funderat på att ta bort lagret??
![]()
Jag skymtar rost under lagret.
aha, fick för mig att jag såg nållagret sitta kvar i bakaxelröret. aldrig tagit isär en bakaxel förut och var lite väl stressad och han inte kika ordentligt på tappen. får kolla när jag hinner. men vad tros om den inre lagerbanan då? kasta på tippen eller använda om inte den yttre är kass?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Med tanke på att hela lagret har följt med ut och lossnat i ytterringen så ser nog troligtvis inte den inre lagerbanan nå vidare ut. Ska inte sitta nå hårt alls där. Troligtvis massor av rost där. MEn det är ju bara att plocka av och kolla.
Är oftast det yttre lagret som tar stryck så det är mest utsatt för smuts när tätningen går sönder. Inre brukar ofta klara sig.
Är oftast det yttre lagret som tar stryck så det är mest utsatt för smuts när tätningen går sönder. Inre brukar ofta klara sig.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
datapata wrote:tog bort lagret idag och kollade, såg inte nåt vidare ut så denna tappen går nog på tippen?
Vet inte om det går att göra så i just detta fallet, men man kan svarva rent och lägga i bladstål annars.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
- el cacique
- Klubbmedlem

Joakim Enoksson wrote:ingen mer som har konkreta erfarenheter och tankar?
Angående att axeln sätter sig först på högersidan:
*rondeller i massor under många år
*det skulle innebära att våra vänner i t ex England, Australien osv skulle lida av ett liknande problem fast med en vänsterhaltande bil?
Hmmm............
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Så illa är det inte konstruktionen som sådan fungerar bra. Nya lager som hålls efter med lite fett via monterade smörjnipplar så håller dom ett bra tag. Att fixa på verkstad är otroligt dyrt. Tappar finns att köpa på Peugeot, kanske tom är någon här som är villig att sälja en tapp. Det har skrotats en del axlar pga att den ena sidan har varit utom all räddning. Medans den andra har varit fin.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.