Insug/extractor

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Sato

Insug/extractor

Post by Sato »

Finns det någon här på forumet som skulle kunna hjälpa mig konstruera/bygga ett nytt insug och turboextractor, givetvis mot ersättning?
alt vet någon(billig :roll: ) firma jag skulle kunna vända mig till...
GBGTias

Post by GBGTias »

http://www.dp-engineering.com/EN/
Dom har färdiga turbogrenrör & tillbehör till dom flesta Peugeot modeller..
Har dock inte beställt från dom, men dom har mycket godis.
Medlem 894 - Mattias Sjöö
Mellan Peugeoter just nu, kör pizza räser..
Svart BMW 523i Touring 1999

Peugeoter jag tidigare ägt:
Ljusblå 2003 Peugeot 206 S16 (XSi)
Silver 2004 Peugeot 206 RC
Grön 1990 Peugeot 205 R. Garros (Skrotad)
Röd 1991 Peugeot 405 GLX (Skrotad)
Vit 1989 Peugeot 205 XR (Reservdelsbil) (skrotad)
Grön 1997 Peugeot 406 SV 2.0T
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: Insug/extractor

Post by datapata »

Sato wrote:Finns det någon här på forumet som skulle kunna hjälpa mig konstruera/bygga ett nytt insug och turboextractor, givetvis mot ersättning?

då kan du sälja armins turbogrenrör billigt till mig?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Insug/extractor

Post by Peder »

datapata wrote:
Sato wrote:Finns det någon här på forumet som skulle kunna hjälpa mig konstruera/bygga ett nytt insug och turboextractor, givetvis mot ersättning?

då kan du sälja armins turbogrenrör billigt till mig?

Sen så får jag låna och använda det som mall ;)
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Sato

Post by Sato »

GBGTias wrote:http://www.dp-engineering.com/EN/
Dom har färdiga turbogrenrör & tillbehör till dom flesta Peugeot modeller..
Har dock inte beställt från dom, men dom har mycket godis.

mmm, där fanns ju en hel del godis ja, men kostar det så smakar det. Tror inte jag har råd att lägga ut 15-20K på bara insug/avgas, men visst, är det någon som vill delfinansera ett inköp lite genom att köpa mitt gamla grenrör så kanske... :? Undrar vad man kan få för det...*Host*Host*datapata, Peder :roll:

Men men, hur svårt är det att konstruera egna? Insug antar jag att man bör räkna ut längder på rör, storlek på trattar och plenum.
Kan man bara räkna ut det det borde det ju räcka med lite svetskunskaper...
Och när det gäller grenröret så ska väll bara alla rör vara lika långa, men så korta som möjligt antar jag...
lumpan

Post by lumpan »

Vad är du villig att lägga?
Har några polare som gör eget ibland.

Har en xu9 avgasfläns som ligger och skräpar i baksätet på min Mi16 redan.
Tänkte bygga en Mi16 turbo själv men lagt ned dom planerna.

Skicka PM med lite info om vad du vill ha, så ska jag höra om någon har tid över

Kolla www.stahlherz.com så ser du ett exempel på en polares egna grenrör/insug.
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
Joi

Post by Joi »

Sato wrote: men så korta som möjligt antar jag...

beror på hur du vill att bilen ska bete sig, bättre drag på lägre varv med korta rör och bättre på högre varv med långa rör.
Har jag för mig :roll: :)
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Armin

Post by Armin »

Galna planer ser jag :)

hur gåre med bilen ? flyttat till skultuna?
Armin Avdic # 1333
Mitt ex: 205 Mi16 Turbo
Toyota Supra MKIV TT -93 582Whp
Sato

Post by Sato »

Armin wrote:Galna planer ser jag :)

hur gåre med bilen ? flyttat till skultuna?

Nja, får väll se. Det beror väll på vart budgeten hamnar/ hur fort jag vill ha i gång bilen :?

Jodå, flyttade till skultuna december och nu har man väll kommit i ordning tillräckligt så det känns att det börjar bli dags att titta på bilen nu.
Har inte hänt speciellt mycket sen i höstas tyvärr...

BTW har du kvar skärmen? jag tror jag ska koncentrera mig på motorn nu så jag ska nog använda din gamla kaross till att börja med...

beror på hur du vill att bilen ska bete sig, bättre drag på lägre varv med korta rör och bättre på högre varv med långa rör.
Har jag för mig

oki, då bör det bli lite längre rör alltså, men det känns som om man får vara glad om man får ihop något överhuvudtaget som ska få plats där bakom :roll:
m@s

Post by m@s »

Hmm, intressant d där med insugs å primärrörslängder... :roll:

Dock ska du ju köra överladdat av vad jag förstår, så insuget skulle inte vara av ngn större vikt isf. ...såvida du inte ska ladda 3bar å orginalet spricker! :shock:

Jag hade oxå såna funderingar ett tag men efter att ha rotat lite i denna djungel gav ja upp dessa planer. Fokuserade istället på bra kylning å soppaförsörjning (å E85)... kan me fördel ladda 1,5bar (med org JAZ insug å ett hemmagjort grenrör med OLIKA primärlängder) å den spoolar fint redan vid 2500rpm.

Mycket lättare att krama ur extra hk genom att skruva på pysventilen lite i stället för att bygga nytt insug och eller grenrör! :wink:

...klart, ska du sugtrimma så e d en helt annan värld!
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Från Erland Cox sida:
Insugningslängden = Ljudhastigheten i insugningskanalen x insugningspulsfaktorn / varvtalet

Längden räknas från ventil till trattöppning.

Avgasröret är enl:
Primärrörslängden = primärrörsavstämningsfaktorn (205800) x roten ur (medelavgastemperaturen + 273) / varvtalet som primärröret ska stämmas av till.

:D

På grenrörssidan kan man dessutom hämta pulser på flera ställen genom att öka arean efter en viss längd (lämpligtvis när man sammanfogar 4-2-1 stegen.)

Enkelt sagt så är inte
kort= hög effekt vid höga varv
långa = vrid på låga varv.

Insugsmässigt så kan vi ta andra pulsen avstämd på 6500rpm med 473mm långa kanaler. Första pulsen är enkelt sagt dubbla längden.. men första pulsen kan vara lite väl aggresiv så den undviker man ofta även om den har mest energi.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Sato

Post by Sato »

m@s wrote:Dock ska du ju köra överladdat av vad jag förstår, så insuget skulle inte vara av ngn större vikt isf. ...såvida du inte ska ladda 3bar å orginalet spricker! :shock:

Jag hade oxå såna funderingar ett tag men efter att ha rotat lite i denna djungel gav ja upp dessa planer. Fokuserade istället på bra kylning å soppaförsörjning (å E85)... kan me fördel ladda 1,5bar (med org JAZ insug å ett hemmagjort grenrör med OLIKA primärlängder) å den spoolar fint redan vid 2500rpm.

Mycket lättare att krama ur extra hk genom att skruva på pysventilen lite i stället för att bygga nytt insug och eller grenrör! :wink:

...klart, ska du sugtrimma så e d en helt annan värld!

Nej, visst ska jag köra överladdat. Men det var faktiskt Erland (Cox) som föreslog att jag skulle fixa till insuget. Han menade på att man lätt kunde hämta ett par kusar där.
Kylning och soppa problem hoppas jag redan jag har åtgärdat, stor IC, Armins "dissade" Supra pump, M-S och etanol borde råda bot på det.

Eric Josefsson wrote:Från Erland Cox sida:
Insugningslängden = Ljudhastigheten i insugningskanalen x insugningspulsfaktorn / varvtalet

Avgasröret är enl:
Primärrörslängden = primärrörsavstämningsfaktorn (205800) x roten ur (medelavgastemperaturen + 273) / varvtalet som primärröret ska stämmas av till.

På grenrörssidan kan man dessutom hämta pulser på flera ställen genom att öka arean efter en viss längd (lämpligtvis när man sammanfogar 4-2-1 stegen.)

Enkelt sagt så är inte

Insugsmässigt så kan vi ta andra pulsen avstämd på 6500rpm med 473mm långa kanaler. Första pulsen är enkelt sagt dubbla längden.. men första pulsen kan vara lite väl aggresiv så den undviker man ofta även om den har mest energi.

ok, nästa (dumma?)fråga, hur får jag fram alla faktorer som tex avgastemp, ljudhastigheter mm för att kunna räkna ut det. Det känns ju som om man antligen måste vara geni eller ha en komplett provrigg för det... :wink:
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

m@s wrote:Dock ska du ju köra överladdat av vad jag förstår, så insuget skulle inte vara av ngn större vikt isf. ...såvida du inte ska ladda 3bar å orginalet spricker! :shock:

Originalröret lär väl palla mer än 3bar ?, lite oväsentligt iofsig :roll: :), men ändå.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Sato wrote:
Eric Josefsson wrote:Från Erland Cox sida:

Avgasröret är enl:

Enkelt sagt så är inte

ok, nästa (dumma?)fråga, hur får jag fram alla faktorer som tex avgastemp, ljudhastigheter mm för att kunna räkna ut det. Det känns ju som om man antligen måste vara geni eller ha en komplett provrigg för det... :wink:

Avgastemp kan man mäta sig till eller uppskatta. ;)
Ljudhastigheten i luft kan man googla sig till.

Eller kan man läsa allt på Erlands hemsida som jag missade att länka till.
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtakt ... ktion.html

Resten är väl egentligen ganska simpel matte när man har alla värden.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Sato

Post by Sato »

Eric Josefsson wrote:
Avgastemp kan man mäta sig till eller uppskatta. ;)
Ljudhastigheten i luft kan man googla sig till.

Eller kan man läsa allt på Erlands hemsida som jag missade att länka till.
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtakt ... ktion.html

Resten är väl egentligen ganska simpel matte när man har alla värden.

Skummade igenom det lite och det kanske inte är så omöjligt att räkna fram iallafall. Jag har vart inne på hans hemsida och tittat men jag har lyckats missa det här. Så det kanske inte ska vara så klurigt att räkna ut, och som du säger har man ju alltid google...
m@s

Post by m@s »

snillet spambot wrote:

Originalröret lär väl palla mer än 3bar ?, lite oväsentligt iofsig :roll: :), men ändå.

Yup, d lär palla en hel del... d mesta lär nog rasa innan d spricker! :wink:

...min poäng var att det är så mycket jobb med att få till ett bra insug (JAZ har dessutom fyrkantiga insugskanaler! :shock: ) att arbetsmängden inte skulle motsvara effektökningen, iaf om man ändå kör överkladdat å pressar in luften i motorn! :roll:

...vill man ha mer pulver e d bara till å ladda lite mer! :thumbleft:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Sato

Post by Sato »

m@s wrote:
snillet spambot wrote:

Yup, d lär palla en hel del... d mesta lär nog rasa innan d spricker! :wink:

...min poäng var att det är så mycket jobb med att få till ett bra insug (JAZ har dessutom fyrkantiga insugskanaler! :shock: ) att arbetsmängden inte skulle motsvara effektökningen, iaf om man ändå kör överkladdat å pressar in luften i motorn! :roll:

...vill man ha mer pulver e d bara till å ladda lite mer! :thumbleft:

btw... jag kör med XU9J4 om det nu skulle vara nån som har missat det :roll:
Armin

Post by Armin »

Jag skulle aldrig byta ut mi16 insuget mot något annat, det är mkt bra utformat tycker iaf jag.
Armin Avdic # 1333
Mitt ex: 205 Mi16 Turbo
Toyota Supra MKIV TT -93 582Whp
Sato

Post by Sato »

oki, jag har hört fler prata om att MI16 insuget ska var bra. Men det var ju som sagt Erland Cox som rekomenderade mig att byta ut det, så jag vet inte, :?
Men å andra sidan lär väll ett korrekt insug m trattar knappast göra saken sämre men man får väll väga kostnad mot effekt för att se om det är värt det...

Vi får väll se hur allt hamnar penningamässigt eftersom jag är tveksam till om jag själv klarar av att bygga insuget själv med mina svetkunskaper.
Loffas

Post by Loffas »

se på tox maskin
han har bra kräm med orginalinsuget
Post Reply