Lambdavärde fel vid besiktning

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
maeth

Lambdavärde fel vid besiktning

Post by maeth »

Var på besiktningen idag och fick 3 fel...

1. Felinställda halvljus (för låga)
2. Dragkroken fick dom inte av
3. Lambdavärde förhöjd tomgång

Vad kan lambdavärdet bero på?

Alla värdena var följande (bara lambda som var fel):

CO 0,0 HC 033
CO 2500 0,1 LAMBDA 1,08

Hade förresten 2,0 fram och 0,8 bak på bromsarna :D

Kan lambdavärdet bli så om man har klegg i vevhusventilationen?
Eller kan det bero på min troligtvis dåliga packning mellan grenrör och downpipe (motorlampa tänds över ca:110km/h, lättare vid kall motor)?
Kan det även vara grenröret som fått en spricka?
Eller är det bara ett litet hål i avgasröret?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det är i första hand läckor på avgassystemet du ska ge dig på ja, övriga värden är ju bra.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
maeth

Post by maeth »

ok :) men menar du att den packningen kan vara en läcka då? eftersom att när man kommer upp i farter över ca 110 så lyser motorlampan. Detta ska ske pga att den packningen är kass och släpper in luft...
Bengt C

Post by Bengt C »

Om man släpper in luft i avgasgrenröret så registrerar lambdasonden och bilprovningens instrument lambda större än ett. Om man har en grenrörspricka eller kass packning är det en stor risk att besiktningens inte ens vill mäta avgasvärdena pga detta. (Hände mig sist. Det blir tätt när motorn är varm, men tyvärr hann den kallna i kön...). Släpper man däremot in luft efter kat, kommer lambdasonde att känna rätt avgaser men bilprovningens analysator kommer att mäta utspädda avgaser.

Jag antar att det spelar roll hur bilprovningen mäter också. Om de trär på utsuget som de använder inne i hallen kan de antagligen suga in luft i avgassystemet. Om de däremot petar in en sond i tail-pipen, som de brukar göra utomhus, har jag svårt att se hur luften skulle ta sig in i sprickan eller den dåliga packningen.

Om du vet att du har problem med en packning och får för höga lambdavärden så ligger det nära till hands att misstänka att dessa saker hör ihop.
maeth

Post by maeth »

ja jag ska beställa en packning från autofrance och byta den. de använde en sticka utomhus förresten... men vet en som kan mäta värdena iallafall så får se om det hjälper med den bara.
Post Reply