Ännu ett inlägg om majonäs, 205 GTI -89.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
DaF1e

Post by DaF1e »

Nu har jag gjort vad jag kunnat, gjort rent hela systemet samt bytt olja och filter. Oljan blev Biltema 5W50 eftersom jag har en massa sådan kvar att göra med. Så får vi se hur det blir med oljetrycket i Pegan.
BMW 540iA -94
Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95
maeth

Post by maeth »

jag försökte med göra det på min 2-liters 405:a :( men det var inte alls lätt... fick inte ens väck den längsta och förmodligen viktigaste slangen :P
så tänkte stå ut med geggan tills det blir lite varmare :)
DaF1e

Post by DaF1e »

Nä, det är inte lätt att ta loss grejerna och framför allt inte att få dit allting igen! :shock: Inget man vill göra ofta, så jag hoppas jag slipper...
Måste säga att den franska ingenjörskonsten är minst sagt annorlunda mot det man är van vid.
Det tar ju fyra gånger så lång tid att slå på olja bara för att man inte häller det rätt ner i topplocket utan i en liten behållare med smalt rör. Och vad är det för fasoner med en "in-fyra" i oljetrågspluggen. Tur jag var på jobbet och bytte, fick slipa ner en 8mm insex till 8mm-fyra och sedan svetsade jag på en vanlig mutter med 17mm nyckelvidd för enklare service i framtiden.
BMW 540iA -94
DaF1e

Post by DaF1e »

Så går man då och kollar oljenivån idag ca en månad senare, och vad ser man? Jo, en j-kla massa majonäs igen. Så mycket att det inte går att fylla på olja, den rinner helt enkelt inte ner. Så imorgon ska den j-veln få gå in till jobbet så får jag väl se om det försvunnit såpass att jag kan fylla på lite olja. Jag vägrar riva och rengöra slangar en gång i månaden! :x J-kla grodätarbil...
BMW 540iA -94
Flood

Post by Flood »

Blås bort skiten med tryckluft, lossar man slangen som går från oljepåfyllningen där den sitter nere under bilen så blåser man det värsta rakt ut.
Å andra sidan får du köra en extra runda en gång i veckan.
Har haft en 205 CTI 88a
DaF1e

Post by DaF1e »

Så kan man faktiskt stå ut med att göra lite då och då. Att lossa slangen och blåsa lite är ju inte världens uppoffring. Tack för tipset Flood! :)
BMW 540iA -94
ir0n

Post by ir0n »

jag har precis som manga andra problem med majonas i oljepafyllningen. Har ju forstatt att det bara ar att gora rent. men min fraga ar om bilen kan fa sa fel blandning pga tat vevhusvent att man far varningslampan for lambdasonden?
har namligen rensat ur min kat som var helt skrot samt bytt min lambdasond men far fortf samma felkoder (51 & 52). Har ju da som sagt inte rensat bort majonasen an...kan det vara det som spokar??

//Andreas
TimMi16

Post by TimMi16 »

Rensa ut skiten och testa :D kan vara lite bök!

Jag tog loss alla slangar jag kunde uppifrån till oljepåfyllningslocket och gjorde rent allt jag kunde.
Men kvar kvarstod slangen ner till blocket som kan vara ganska bökig att få loss iallafall på 2.0l mi16.

Då gjorde jag ett egentillverkat munstycke till en kraftig dammsugare och sög upp skiten funka fint som f*n :D Testa tryck in fingret en bit i slangen förmodligen finns majonäsen i hela slangen. Sug upp skiten tills det blir rent.

:D

Det har kommit tillbaka majonäs sen jag rensade slangarna och bytte olja och tråg.
Måste bero på vädret :D Tror det försvinner ju varmare det blir
Din kontaktat inom ALLT med svets och gas!

svetsmaskinservice.se
svetsmastaren.se
prosvets.se

Kör
306 XSI Kombi
Kört
405 2.0 mi16
205 gti lemans aka skrot edition
605 Sri
Post Reply