Vassare väghållning, 306 GTi. Vad ska jag köpa?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
mrtn

Vassare väghållning, 306 GTi. Vad ska jag köpa?

Post by mrtn »

Vill sänka bilen och få lite roligare väghållning så jag tänkte köpa mig lite nya grejer, men har ingen om vad som är mest "bang for the buck"? Är ju en hel djungel det där.

Vill ha ett komplett kit iaf, och kommer troligen beställa ifrån www.europerformance.co.uk som hade rätt sjyssta priser.

På 306gti6-forumet läste jag att många kör med ett ställbart kit från KONI, men man får AVO-coilovers för istortsett samma peng? Bättre/sämre?

Hjälp mig! :shock:
Martin Sandin #1602 |mrtnfoto.se
"Ta mig inte på allvar, ta mig på snoppen"
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Koni kan du nog få bra pris på om du blir medlem på rejsa.nu.. där får man rabatt på koni från stötdämparexperten. typ 10% eller nått tror ja de e.. och gällande Avo så hör med Per Hansson som säkert kommer skriva här snart, han håller väl på lite med försäljning utav Avo.. :)
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

mrtn

Post by mrtn »

Jo, jag är medlem på Rejsa och har sett rabatten. Tror en uppsättning gula Koni skulle kosta mig 5900:-

För lite drygt 6200:- inkl. frakt får jag dock AVO-coilovers från europerformance. Då känns det som att det kan vara värt den där trehundringen, eller? AVO är väl inga skräpsaker?

Jag har som sagt noll erfarenhet på märken och ev. skillnader i kvalitet/inställningsmöjligheter etc, och därför frågar jag. Behöver knappast ha värstingkitet från Öhlins för 40papp, utan något bra paket som funkar på gata och lite bana.
Nik

Post by Nik »

Mest bang for the buck måste vara sänkfjädrar fram, bilstein sprintline dämpare runt om samt peugeot sport's grövsta krängningshämmare bak!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
mrtn

Post by mrtn »

Nik - Vart hittar jag det?
Nik

Post by Nik »

mrtn wrote:Nik - Vart hittar jag det?

Taget ur luften:

http://www.specialtuninguk.co.uk/acatal ... _23mm.html

http://www.europerformance.co.uk/pages/ ... id=3657921

Du kan säkert hitta nån firma som kan plocka fram allt i ett paket (och en frakt) till ett bättre pris, t.ex. Xsport Racing
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Niklas

Post by Niklas »

mrtn wrote:För lite drygt 6200:- inkl. frakt får jag dock AVO-coilovers från europerformance.

Ja körde AVO evo gtz på 205'an, mycket nöjd med dessa. Är inte vassast på marknaden direkt, ganska lika KONI i känslan (men jag har inte sett några dämparkurvor på AVO, så det är subjektivt), men såklart med höjdinställning vilket konisarna saknar. Kan klart rekommendera dem, nackdelen skulle väl vara att det finns mindre expertis på dem i sverige, fördelen är att det är betydligt billigare att byta fjädrar, Pär har dem till bra priser.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
mrtn

Post by mrtn »

Uuuuuupp igen. Nu har det rullat in deg, så det är dags att handla.

Vill ha tips! Någon som handlat från europerformance.co.uk?
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Jag är riktigt nöjd med min KONI, bilen blir helt annorlunda att åka och köra.
Oavsett vilka du väljer kommer känslan av bilen bli transformerad, sen kommer skillnaden mellan KONI och AVO dämparna om du jämför dom på bilen, vara ganska liten.

Jag kör EIbach 50 mm sänkfjädrar, hårdare än original alltså, och tycker att bilen är bekvämare att åka nu än med originaldämpare. Alla små "efterstötar" när man kör över ojämnheter som finns på original är borta. Iofs så uppstår dom till viss del via däcken också, men tycker att bilen är mycket bekvämare när den är distinkt i sättningen.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Jag har svårt att hänga med de billigare brittiska leverantörerna prismässigt på grejer direkt från hyllan. Detta främst av två anledningar, den brittiska momsen (VAT) är 17.5% medan den svenska är 25% samt att min fraktkostnad ofta blir lite dyrare.

Så för standardgrejer funkar säkert www.europerformance.co.uk helt OK, de verkar lämna 10% generell rabatt på Avo:s listpriser och fraktkostnaden £38 är heller inte blodig. Sammantaget ger det ett totalpris som jag har svårt, eller rättare sagt inte är intresserad av att, matcha.

Men de har nog svårare att fixa specialbeställningar, t ex andra fjäderkonstanter och bestyckningar eller anpassning till ledlager. Men det går ju också att kolla med dem om du är intresserad av sånt.

Om du letar efter begagnat så funkar prylar till 405 (ev. inte bakdämpare) och 205 också, i synnerhet de senare om du tänkt åka lågt, men du får då onödiga krängarfästen på köpet. Om du kör med sänkfjädrar kan det bli lite pyssel med fjädersätena också, men min teflonhjärna har tappat detaljerna. Har för mig det skiljer nga mm i spoldiameter.
EN 14497
mrtn

Post by mrtn »

Jag har mejlat Europerformance 3 gånger utan svar, så därifrån har jag ingen lust att handla längre.

Det är som sagt ett komplett coiloverkit jag är ute efter. Jag har haft dig (Pär H) i åtanke ang. AVO-kitet du kunde fixa för 7600:-

Jag ryggar dock lite på garanti-punkten. Om nu grejerna skulle gå sönder, kan jag vända mig till dig och du ordnar garantiärenden eller måste jag vända mig till AVO i England?

Då känns ex. K-sport kitet tryggare då Raidopower.se fixar allt med support/garanti.

Det är väl ungefär där jag står. Velar lite mellan AVO eller K-sport (eller D2-Racing, som är samma prylar)

Tar gärna emot tips/erfarenheter mellan de båda, eller om ni känner till andra kit för likvärdiga pengar.

mvh,
Martin
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

mrtn wrote:......

Jag ryggar dock lite på garanti-punkten. Om nu grejerna skulle gå sönder, kan jag vända mig till dig och du ordnar garantiärenden....

.......?
Ja.

Nu ska jag väl erkänna att jag inte direkt glänser på kundservice-biten eftersom detta är en fritidssyssla och jag har en hel del annat att stå i, jag försöker så gott det går, men ibland kan det ta lite tid. Heltidsmånglare har bättre förutsättningar att sköta detta smidigare, men det är väl inte alltid det förvaltas heller.

Jag är fel kille att uttala mig om olika märken, men vad jag läst på senare tid finns iaf inga direkta skäl att avråda från D2 / Ksport. I valet mellan dessa två är det väl intrycket av återförsäljaren som borde få avgöra. Har för mig att man kan välja fjäderkonstanter och bestyckning på åtminstone ett av märkena också.

Tänk på att om du vill ha "camber plate" e dyl med ledlager som topplagring så bör dämparstammen anpassas för det och det kan jag fixa. Det går att få till det ändå, men med mer pill. Detta vet Eric Josefsson mer om.
EN 14497
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Pär H wrote:Tänk på att om du vill ha "camber plate" e dyl med ledlager som topplagring så bör dämparstammen anpassas för det och det kan jag fixa. Det går att få till det ändå, men med mer pill. Detta vet Eric Josefsson mer om.

Ja, jag får väl lägga mig i då ;)

Ska du ha en justerbar topplagring med ett ledlager och lite funktionalitet så behövs det en lång gänga på dämparkolven, i standardutförade (AVO GTZ) kan man inte få ihop det med acceptabelt resultat. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med gänga för ledlager+infästning för lagret+mutter och en fungerade låsning.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Niklas

Post by Niklas »

k-sport / d2 är inte direkt högkvalitativa dämpare, jag var sugen på en uppsättning d2 till miatan, men det verkar som de fungerar bäst som posördämpare, vid lite tuffare bankörning verkar de ge sig.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Eric Josefsson wrote:
Pär H wrote:Tänk på att om du vill ha "camber plate" e dyl med ledlager som topplagring så bör dämparstammen anpassas för det och det kan jag fixa. Det går att få till det ändå, men med mer pill. Detta vet Eric Josefsson mer om.

Ska du ha en justerbar topplagring med ett ledlager och lite funktionalitet så behövs det en lång gänga på dämparkolven, i standardutförade (AVO GTZ) kan man inte få ihop det med acceptabelt resultat. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med gänga för ledlager+infästning för lagret+mutter och en fungerade låsning.
OK, jag hade för mig att du fixade det där med nån specialtillverkad mutter, men det gick alltså inte så bra då. Grejen är att de framdämpare jag sett även av andra fabrikat inte heller har extra gänga.

Niklas wrote:k-sport / d2 är inte direkt högkvalitativa dämpare, jag var sugen på en uppsättning d2 till miatan, men det verkar som de fungerar bäst som posördämpare, vid lite tuffare bankörning verkar de ge sig.
Har de inte skärpt sig på senare tid då?

Avo är väl inte heller av oklanderlig detaljkvalitet, det är svårt att få i den här prisklassen, men hård bankörning klarar de och ger prisvärda prestanda.
EN 14497
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Pär H wrote:
Eric Josefsson wrote:

OK, jag hade för mig att du fixade det där med nån specialtillverkad mutter, men det gick alltså inte så bra då. Grejen är att de framdämpare jag sett även av andra fabrikat inte heller har extra gänga.

Jag undersökte det alternativet, problemet som jag minns det var att mycket av den gänga som gick att nyttja var just den gänga där dämparen är nedfräst för nyckelfattning, jag litade inte riktigt hålfmässigt på den delen, annars hade lösningen varit loctite.

Nu när rejsa ligger nere så kommer jag inte åt mina gamla skisser heller.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Niklas

Post by Niklas »

Pär H wrote:Har de inte skärpt sig på senare tid då?

Njae, Vad jag förstår ska de ha uppgraderat dämparna, och sannerligen är det mindre klagomål på dem nu, men åas är det betydligt färre som kör dem nu. (ev. bortsett från hondafolk etc, möjligt att man kan få aktuell kritik från toyota / honda / nissan-klubbarna).
Briby
Crew
Crew

Post by Briby »

Hur står sig GAZ i jämnförelse? Är ju ett gruppköp på G på 205gtidrivers.com
Robert Briby - Peugeot Sport Club | CREW Sekreterare

Tack till: Kewlar & Carbon
LillENOK
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by LillENOK »

Niklas wrote:
Pär H wrote:Har de inte skärpt sig på senare tid då?

Njae, Vad jag förstår ska de ha uppgraderat dämparna, och sannerligen är det mindre klagomål på dem nu, men åas är det betydligt färre som kör dem nu. (ev. bortsett från hondafolk etc, möjligt att man kan få aktuell kritik från toyota / honda / nissan-klubbarna).

:x :x :x

Jag är iaf nöjd med mina d2. får se hur dom står sig på konbana i sommar
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
Post Reply