Men en fråga ang punktsvetsarna. Får man inte punkta närmre än 25mm?
idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )
- Peugeot_605
- Guldmedlem

LillENOK wrote:Peugeot_605 wrote:Vaa f**a-a***n......![]()
![]()
![]()
lägger mig i nu..
Byte av tröskellådor:
Dörrarna ska bort, så är det. Likaså listerna runt dörrhålan ju. Hela tröskellådan ska vara blottad. Även mattorna ska vikas undan. Glöm inte att täcka över dörrhålan med en stor plastpressenning eller annan plast. Tejpa fast skiten bara.
Palla upp bilen rätt högt så du slipper åla omkring som en mask.
Rengör lådans punktsvetsar runt om, hela skiten. Alla punkter ska vara något så när synliga.
Slå ett körnslag i mitten på varje punktsvetsplats.
Använd sedan en fräs, speciell sådan just för puntsvetspunkter. Den kan du köpa på en välsorterad verktygsfirma och en fyra fem stycken bör du ha. Tror de är på 5-7 mm nånting.
När du sedan har gjort denna operation runt om hela tröskellådan så kommer den gamla i princip att lossna av sig själv.
Sen slipar du rent och bort resten av överflödig gammal svetsning. Sen kan du även svetsa dit lite mera material under bilen för den nya lådan och samtidigt kolla lite extra i golv mm.
Håll rent mellan varven.
Den nya tröskellådan ska sedan ha nya hål för puntsvetsningen borrade. Det ska vara MINST 25 mm mellan punkterna annars riskerar du att få göra en ombesiktning.
Ta sedan gasen och tenna över där du ser att det behövs, i skarvar fram o bak o under. Man brukar som regel inte tenna när man bytt tröskellådor men va f*n....![]()
Det finns även en rostskyddsförg som du ska använda efter slipning. Den är dessutom svetsbar. När du har fått dit tröskellådan, naturligtvis använder du svetstänger för att fixera den rätt, så punktar du dit den. Se sedan till att fogarna ligger dikt an mot varandra så du inte får krångel när listerna ska tebax på plats igen.
Du kanske får räkna med att spackla lite här och var med.
En annan bra rostskyddsfärg som du använder efter att du svetsat klart mm är den där gula varianten. Sedan använder du grundfärg och till sist så lackar du lådan i önskad kulör.
Gör du ett svetsjobb ordentligt med ett bra förarbete såp kommer du att finna att detta jobb kan vara ett rent nöje, inte ett riktigt junkjobb.![]()
Har jag glömt något??
---------------------
![]()
Hålla på att bonnlaga med dörrarna på och skära i den nya tröskellådan och även i rester av den nya ger inget utom en massa merjobb. Gör riktigt på en gång så sparar du både tid och du får garanterat en bättre bil och därmed en bättre känsla. Fast du kanske bara ska göra en snabbrep o sen köra ett år eller så, ja då kan man lappa på hur f*n som helst men ska du behålla bilen så är det värt att göra ett riktigt jobb.
Jag vill inte använda något pekfinger alls, inte till någon annan heller, du gör som du vill men jag har arbetat med bilplåt förut och bytt tröskellådor och annat plåtmix på en jävla massa bilar. Har dessutom sett lagningar som skulle få vem som helst att baxna och chockas.![]()
Tips:
Dörrarna är lätta att få på plats med hjälp av en domkraft och en plåt som du formar efter undersidan på din dörr och lite högt upp på sidan, cirka 300 mm lång. Lägg sedan en mattbitt i den. I plåtens undersida så svetsar du ett fäste som passar precis på din domkraft.
Dörren står då stadigt på domkraften, om den är rätt balanserad för fästet, och är då lätt att passa in när du monterar dörren.
Good Luck mannen.
Där slapp jag skriva, tack![]()
Tenna är överkurs och färgen som stryks på mellan anläggningsytorna som ska punktas är snordyr. jag gav 650kr för 0,5l, men då är det bra skit! Wurths använde jag men tydligen ska volvos egna vara bäst i något test.
Angående pallpunkter skulle jag säga fram respektive bakvagn vid tröskelbyte. Alternativt pallbockarna på länkarmarna / bärarmarna så du har normala belastningen på karrosen om man har möjlighet. Byt en sida åt gången också!
Lycka till med hälsningar från cerifierad Bilplåtslagare
Kanske ska skicka in den t mektips då?
Captain Klutz
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
Jönsson wrote:Tack för den mycket utförliga förklaringen Peugeot_605!Ska ut o försöka få loss skitet nu
Besiktningen vill ha helsvetsat idag.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TheDagger wrote:Jönsson wrote:Tack för den mycket utförliga förklaringen Peugeot_605!Ska ut o försöka få loss skitet nu
Det vill dom inte alls
Punkta eller limma går bra, tänk på evståndet mellan punkterna bara
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Decimal wrote:
Det vill dom inte allsdet har jag o veiko erfarenhet av
Fick det skriftligt när jag besiktigade bilar åt verkstaden jag jobbade på förut. Sån information delar de ut till alla verkstadskunder. Sen hur petiga enskilda besiktningsmän är är en annan femma.
Dessutom vill dom att hela biten byts ut, dvs "lappning" är inte tillåten. Så om man har hål i en tröskel måste man byta hela tröskeln.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Efter slaktat orginalstereon i 206:an och satt i en ny fin Pioneer enhet istället så börjar man sakna lyxen med att byta låtar på funktionsgrejen under ratten. Är det någon som vet om det går att få styrningen att funka, displayen kan jag förstå om den inte går att få och lira med stereon men höja och sänk plus byta låt vore gött..
Varför startar motorer oftast inte på de två första varven vid normal utetemperatur?
Är det nån sorts säkerhetsgrej pga avsaknad av soppa- och/eller oljetryck?
Även när det är kallt ute så tycker jag den rimligtvis borde kunna starta på de första varven, även om det går långsamt så kommer ju gnistan och bränslet fram.
Är det nån sorts säkerhetsgrej pga avsaknad av soppa- och/eller oljetryck?
Även när det är kallt ute så tycker jag den rimligtvis borde kunna starta på de första varven, även om det går långsamt så kommer ju gnistan och bränslet fram.
Decimal wrote:Har för mig att jag läst här på forumet att det går att köpa en addapter så man får tillbaka dom funktionerna om man byter stereo.
Prova sök funktionen
Sökte innan men hitta inte riktigt det jag letade efter men till slut så hitta jag någon som rekomenderade BRL och ringde dit.. USH 1.500 + nån grej för ytterliggar 200:- som behövdes...
Men inte klokt tänkte jag och har nu kirrat en från England istället för 700kr ink frakt så de känns mycket bättre
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Decimal wrote:TheDagger wrote:Jönsson wrote:Tack för den mycket utförliga förklaringen Peugeot_605!Ska ut o försöka få loss skitet nu
Det vill dom inte allsdet har jag o veiko erfarenhet av
Är lådan punktad från fabrik så räcker det med att punksvetsa fast den med 25 mm imellan punkterna.
Är lådan helsvetsad så ska nog även en ny sådan även den vara helsvetsad.
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
Tar bort dom inläggen som redan låg i den här tråden, http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=60378 , och hänvisar dit.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Jönsson wrote:fassan va inne o hörde på besiktningen faktiskt och han fick till svar att ca 3cm emellan punkterna va lagom och att man längst fram i själva hjulhuset helsvetsar.. så de e så vi ska göra.. gnäller dom då så bussar jag fassan på dom
Mailat SBP:s överkuckuavdelning och ställt några plåthårda frågor till dom angående ämnet.
Väntar på svar nu....
Det kan ju förefalla si som så att det är olika bestämmelser för olika sammansättningstillvägagångssättstekniker.........
Punktat = kan punktas
Helsvetsat = helsvetsat eller limmat
Limmat = limmat eller helsvetsat
Du ser ju om din tröskellåda är punktad så då är det bara att punkta den och du får naturligtvis ha punkterna närmare varandra än 25 mm.
Du kan ju ha dom så nära varandra att det blir en helsvetspunktning eller ska man säga en helpunktssvetsning...?
Ska man laga en del av en tröskellåda så ska den plåtdelen vara helsvetsad/helpunktad..
Jag tror inte att man MÅSTE byta hela tröskellådan men kanske är det så på bilar f.o.m en viss årsmodell?
Du får alltså INTE punkta över en plåt över ett hål. Då kan du få en anmärkning: Bristfällig reparation eller va f*n det heter i protokollet.
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Jönsson wrote:ja har ju nu lyckats riva bort hela tröskellådan o lite till så får ju smälla dit hela den nya lådan.. de får nog bli något försök till punktsvetsning.. iomed att de va så från början
Då kan du punkta den. Vad är det för avstånd mellan punkterna på den då?
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Jönsson wrote:ska mäta.. men vad jag sett så verkar det skilja lite mellan avstånden
Så var det b la på en bil jag skulle fixa. SBP skulle dock kontrollera att det var minst 25 mm mellan punkterna trots att det var längre mellan dessa från fabrik och att måtten även varierade.
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.