406 - ABS-problem
406 - ABS-problem
Låg på rätt hög hastighet i går, då tändes varningslampan för ABS, utan att jag rörde bromsen. Testade bromsarna, de tog som vanligt men ABS funkade inte. Kan detta vara ett enkelt fel? Ska snart in på besiktningen.
/Hans
/Hans
- Richard Gustavsson
Förmodligen en krans på nån av drivaxlarna som spruckigt, ganska vanlifr med spricka i kransen och när man sen åker lite fortare så släpper kransen helr och står still när man kör.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Kan man fulfixa det där med t ex nåt lim? Fick själv återkommande fel vid snabbare högersvängar efter att ha fått felet första gången i ganska hög hastighet rakt fram.Richard Gustavsson wrote:Förmodligen en krans på nån av drivaxlarna som spruckigt, ganska vanlifr med spricka i kransen och när man sen åker lite fortare så släpper kransen helr och står still när man kör.
EN 14497
- Richard Gustavsson
Mice Elf wrote:Kan man fulfixa det där med t ex nåt lim? Fick själv återkommande fel vid snabbare högersvängar efter att ha fått felet första gången i ganska hög hastighet rakt fram.Richard Gustavsson wrote:Förmodligen en krans på nån av drivaxlarna som spruckigt, ganska vanlifr med spricka i kransen och när man sen åker lite fortare så släpper kransen helr och står still när man kör.
Slipa bort all rost som är på knuten och kransen. Nått bra 2 kompontent lim och sen dit med ringen och en stor slangklämma lr likande runt medans det härdar. Allt detta med knuten lossa ur spindeln, går nog att göra det på plats oxå men smidigare såhär. Provat på 1 bil och det funka. Man kan ju dock inte lämna garanti på det. Så oftast byter vi axel.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Hej
En kompis berättade att i hög hastighet kan ABS vara känslig för olikheter mellan hjulen. Typ vibrationer, eller att systemet upptäcker för stora differanser inbördes mellan hjulen på exempelvis hastighet eller lufttryck. Alltså variabler som systemet kan reagera på. Systemet löser detta genom att stänga av. Kan vara en rimlig förklaring för min bil var ok dagen efter då den stått över natten. Nu funkar ABS bra igen. Perfekt med bilar som lagar sig själv.
En kompis berättade att i hög hastighet kan ABS vara känslig för olikheter mellan hjulen. Typ vibrationer, eller att systemet upptäcker för stora differanser inbördes mellan hjulen på exempelvis hastighet eller lufttryck. Alltså variabler som systemet kan reagera på. Systemet löser detta genom att stänga av. Kan vara en rimlig förklaring för min bil var ok dagen efter då den stått över natten. Nu funkar ABS bra igen. Perfekt med bilar som lagar sig själv.
Fick tummen ur och fixade ABS-kransen ikväll. Det räcker ju att lossa spindelleden och styra åt motsatt håll som den sida man jobbar för att få ur drivaxeln ur navet. Tänk på att det är lätt hänt att dra ur drivaxeln ur slutväxeln på vänstersidan vilket man inte vill, för då blir det oljigt på golvet.
Rengöring som Richard nämnde, jag blästrade kransen och sandpapprade knuten, och sen limma. Jag använde nån epoxi-gucka som jag tror heter Metal Mix och som fyller hyfsat. Vilket jag behövde eftersom jag kört med slirande krans rätt länge, gör inte det i onödan, jag har nog haft lite tur som inte smulat sönder den totalt. Buntband räcker för att hålla kransen på plats under härdning.
Passade på att ta bilder som kanske kan vara till ledning.

Rengöring som Richard nämnde, jag blästrade kransen och sandpapprade knuten, och sen limma. Jag använde nån epoxi-gucka som jag tror heter Metal Mix och som fyller hyfsat. Vilket jag behövde eftersom jag kört med slirande krans rätt länge, gör inte det i onödan, jag har nog haft lite tur som inte smulat sönder den totalt. Buntband räcker för att hålla kransen på plats under härdning.

EN 14497
Ja, man kanske skulle utforma ett sånt? Tror jag fixar det.Sundin wrote::thumbup:
Se till att det hamnar under mekartips.
Ganska säkert. Det började så för mig också.joakim759 wrote:Jag har haft liknande problem med min 406,att Abs fault kommer upp,men det har försvunnit nästa gång jag startat bilen,dock vill jag på peka att så fort jag börjar sakta in typ från 20-km/h till 0 vid en korsning så jobbar absen som tusen,vet inte kanske är det någon krans med?
EN 14497
Har samma problem men ABS-lampan tänds bara vid kraftiga högerrsvängar om man kör över 50-60. Jag hade min 406:a 0-1 på service nyligen och fick då en offert på vad det skulle kosta att fixa: 4800 kr. Låter som att det får va ett tag till. Kan tillägga att jag besiktigade bilen i höstas med det felet och den gick igenom. Lampan började lysa när jag svängde in på parkeringen hos besiktningsstationen men när jag skulle köra in bilen efter att den varit avstängd några minuter så slocknade den igen
.
Jag fixade min krans idag.
Gjorde i stora drag på samma sätt som Pär, med den skillnaden att jag tog silverlod och lödde ihop sprickan. Tyckte det kändes vanskligt att låta den vara öppen. Den gick på lätt efteråt ändå så jag la på ett enkomponents lim från Plastic padding som hette nåt med super... Lät det härda en stund innan jag fettade in runtom med sprayfett så det håller lite längre innan det börjar rosta igen.
Fungerar än så länge ivf., får väl se hur länge. Tycker inte att den ska behöva lossna då den dels är ihoplödd i ändan och sen är det ju ingen påfrestning åt nåt håll egentligen. Det är väl rosten som kommer att ta den igen.
Gjorde i stora drag på samma sätt som Pär, med den skillnaden att jag tog silverlod och lödde ihop sprickan. Tyckte det kändes vanskligt att låta den vara öppen. Den gick på lätt efteråt ändå så jag la på ett enkomponents lim från Plastic padding som hette nåt med super... Lät det härda en stund innan jag fettade in runtom med sprayfett så det håller lite längre innan det börjar rosta igen.
Fungerar än så länge ivf., får väl se hur länge. Tycker inte att den ska behöva lossna då den dels är ihoplödd i ändan och sen är det ju ingen påfrestning åt nåt håll egentligen. Det är väl rosten som kommer att ta den igen.
- peugeotAndreas
ABS krans
Min var total skrot. vet inte var man kan köpa de.
Mekonomen kunde inte fixa..
VÅGAR inte ringa peugeot.
Mekonomen kunde inte fixa..
VÅGAR inte ringa peugeot.
Pär H wrote:Fick tummen ur och fixade ABS-kransen ikväll. Det räcker ju att lossa spindelleden och styra åt motsatt håll som den sida man jobbar för att få ur drivaxeln ur navet. Tänk på att det är lätt hänt att dra ur drivaxeln ur slutväxeln på vänstersidan vilket man inte vill, för då blir det oljigt på golvet.
Re: ABS krans
Enkelt. De finns inte att köpa lösa. Inte ens ytterknuten... så det blir ny eller beggad drivaxel för dig.peugeotAndreas wrote:Min var total skrot. vet inte var man kan köpa
...........
EN 14497
ABS Krans
Jag har varit på semester i Lidköping och efter ett besök på
Bildelslagret så fick jag veta att de tillverkar nya Kuggkransar med 48 tänder.
http://www.bildelslagret-lidkoping.se/
De kostar 700:- och är väl hyfsat överkomligt istället för att laga eller byta hela drivaxeln.
//PEw
Bildelslagret så fick jag veta att de tillverkar nya Kuggkransar med 48 tänder.
http://www.bildelslagret-lidkoping.se/
De kostar 700:- och är väl hyfsat överkomligt istället för att laga eller byta hela drivaxeln.
//PEw
406 St 3.0 V6 Sport -01
405 GTX -96
405 GTX -96
Det tycks vara vanligt att liminingen går upp efter typ ett år: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=72818
...lika med ovan beskriven limning. Lödning enl. Claes B eller ny krans (som numera finns att köpa) är nog att rekommendera för beständig lagning även om det nog går att komma längre med enbart limning om man rengör bättre än vad jag gjorde och primar ytorna.
...lika med ovan beskriven limning. Lödning enl. Claes B eller ny krans (som numera finns att köpa) är nog att rekommendera för beständig lagning även om det nog går att komma längre med enbart limning om man rengör bättre än vad jag gjorde och primar ytorna.
EN 14497