Mappa MS

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Joi

Mappa MS

Post by Joi »

Ja finns ju några här som pysslar med ms, bla jag.
Börjar närma sig uppstart nu, blir väl om ca 2 veckor.
Men skulle vilja ha lite tips om när man ska mappa, har ju aldrig gjort det förut.
Så typ som vilka lambdavärden som är bra och avgastempen ska ligga si och så.
Alla tips är värdefulla så ös på med så mycket du kan :)
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Kör du bredbandslambda rekommenderar jag dig att läsa på det engelska forumen om rekommendationer angående implementeringen av den med ms och AFR tabeller.

Men helt klart tycker jag du skall använda MLW(megalogviewer) i så fall. Du kör lite med bilen med basmapparna som följer med mjukvaran, de fungerar i de flesta fall riktigt bra att köra med i början, och loggar hela tiden när du kör.

Sedan läser du in loggen i MLW och anger där vilka AFR:s du vill ha (kör du me AFR table så använder MLW den och utgår ifrån) vid olika belastningspunkter. Sedan gör programmet resten åt dig. I det programmet ser du dessutom väldigt tydligt om du har fina rena signaler in till ms. Men du måste själv välja rpm och kpa nivåerna som är lämpliga för den motor du har. Alltså de olika brytpunkterna mellan vilket värdena interpoleras. Detta finns beskrivet i Megamanual hur man väljer.

Korta tips, jag kan skriva spaltmetrar med tips men detta duger gott i början tycker jag. Det enda som kan vara käckt att ha är en grundläggande tändmapp att starta ifrån förvisso, detta då ändring av tändpunkt ofelaktigt förändrar förutsättningarna i bränslemappen, så har du ändrat tändmappen måste du ändra bränslemappen igen..... Det finns flera sådana (tändmappar) upplagda på 205gtidrivers vet jag. För det är till J4Z motorn detta gäller ?

MLW är ett "guld" verktyg.

Sedan om du vill ha visuell hjälp med att ställa in signalerna från VR sensorn, så finns det en mycket bra "visual tooth logger" i programmet megatunix.

Hur du använder den finns också en hel del info om på de engelska forumen.

Så läs/läs/läs, och testa lite själv, finns en stor trial´n error del i att börja använda MS för att lära sig, men läser man samtidit på forumen, använder sökfunktionen och sedan begrundar sitt eget projekt och försöker att inte ställa "nybörjarfrågor som svaren finns på i megamanual" på forumen i möjligaste mån (alla är ju gröna i början så lite tålamod har rävarna förvisso) så ger det sig på tampen.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Joi

Post by Joi »

Det är inte till j4z, de är till volvo rödblock turbo.. :)
Jag har bredbandslambda ja. Och eftersom man gärna inte vill spika sönder det första man gör så behövs ju all hjälp man kan få. Ska försöka läsa på så mycket som möjligt 8)
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Sliced

Post by Sliced »

Jag är på väg att löda ihop min.. stimulatorn och MegaView är klara, fast otestade.
Jag ska också ha en volvorödblock..
Med bredband och EDIS-tändning och *tror* Jetronics kallstartsventil..
Varvräkneriet ska jag ta från originalhallgivaren.
Vi får väl stötta varandra..
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Joi

Post by Joi »

Låter bra arne. Vad ska du ha för motor då?
Jag kör b230fk med 531a så jag styr tändning via hallgivare i fördelaren.
Kallstartsventil är inte så jättenödvändig vad jag vet. 2 kompisar kör utan det tror jag. Ska höra med dom.
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Sliced

Post by Sliced »

Joi wrote:Låter bra arne. Vad ska du ha för motor då?
Jag kör b230fk med 531a så jag styr tändning via hallgivare i fördelaren.
Kallstartsventil är inte så jättenödvändig vad jag vet. 2 kompisar kör utan det tror jag. Ska höra med dom.

B230F... 89b med 531.. Jenvey spjälhus, ingen turbo. Hallgivare i fördelaren, men jag ska bara ha den till varvräknaren.. och för att få göra plats i torpeden för fördelaren.. det ger mig några cm bakåtflyttad motor jämfört med att köra utan fördelare.
Therealpinto (Ford- & SFRO-guru) kör också utan kallstartsventil men får problem med att få igång den.
Jag funderade på en ventil med en wire men Jaaacob förklarade hur den funkade på Jetronic så jag tar nog den.
Just nu så läser jag igenom monteringsmanualen några gånger och ska göra ett löst dokument på alla beslut som ska tas på vägen.
/Arne Lindgren
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Har du bara tillräckligt stora spridare så behövs ingen kallstartventil, du kan duscha 2ggr under pumpprimen också och då har du fått in rejält med soppa för att den skall starta upp. Att få motorn att tända upp är inte lika klurigt som att få den att fortsätta gå efter kallstart. ASE(after start enrichment) och WUE(Warm up enrichment) tillsammans med axanrikningarna på kall maskin tar ett tag å trimma in, man har ju bara en chans per kallstart :lol:

Ni som skall mappa in volvomaskiner har ju en rejäl resurs på det Svenska forumet, med grundmappar å hela kånkarången.

Men MLW är ett guldprogram, tro mig, jag har använt det som "fusk dyno" också, då man kan räkna in rpm/sec på olika växlar m.m., m.m. för att jämföra tider på given sträcka efter ändringar av tändning/bränslemängd.

När man börjar använda programmet och ser hur mycket funktioner och loggvisualiseringar som finns i det inser man fort hur bra det är. Dessutom är utvecklaren (LT401vette på msextra.com och msefi.com) extremt lyhörd och öppen för att lösa även problem från små användare, jag fick honom t:ex att ändra korrigeringsfunktioner för de (som liksom jag) kör med smalbandslambda.

Jag gillar mitt MS :), men snart blir det ms2 extra istället för ms1 extra. Processorkraft är bra i vissa lägen.
Hans Hellström

SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Sliced wrote:Jag är på väg att löda ihop min.. stimulatorn och MegaView är klara, fast otestade.

Tolkar det som att du skall köra B&G kod ?
Megaview funkar ju inte 100% med extrakoderna mig veterligen.
Hans Hellström

Sliced

Post by Sliced »

snillet spambot wrote:
Sliced wrote:Jag är på väg att löda ihop min.. stimulatorn och MegaView är klara, fast otestade.

Tolkar det som att du skall köra B&G kod ?
Megaview funkar ju inte 100% med extrakoderna mig veterligen.

Jupp.. jag lyssnade med dom jag köpte från.. (kollar... diyautotune..) och standardkoden skulle klara det jag ville. Sen lyssnade jag med dig i en gammal tråd eftersom jag ville dubbelkolla att det inte var säljsnack.. :)

Jag kör MS-II och V3-bräda.
/Arne Lindgren
Marcus

Post by Marcus »

Angåande kallstartventil så fungerar Jetronics skapligt. Vi kör med en sån till våran båtmotor(kompressormatad rödblockare). Har inga problem med att den är svårstartad med den iaf. Ska dock plocka bort den nu till sommaren och börja exprementera lite med en tomgångsmotor då vi tappar en del varv när växeln läggs i(fungerar ungefär som en automatlåda).

Som Snillet säger så är MLW ett guldverktyg som är till stor hjälp. Perfekt när den kan hjälpa en att rätta till bränslemappen.

Sliced>> Kör också med ediständning men skulle nog aldrig kört med det på en bil då man tappar lite funktioner som tex varvtalsspärr mm. Ska du ha hallgivaren kvar varför kör du inte med den som varvtalstrigger och kör en wastedspark spole(tex edis-spolen) på det bara. Ett par tändmoduler till det kan du ju bygga in i boxen bara.
Men det kanske finns nån annan fördel på EDIS som jag missat. Är lite nyfiken bara

Anledningen till att vi valde den på båten är att den har en limphomefunktion som låser tändningen på 10 grader om den tappar komunikationen med ms:et. Till det har vi en kallstartspridare som öppnas med en knapp bara så det kan finnas möjlighet att åka hem på tomgång om boxen skulle dö. Tråkigt att bli sittades mitt på sjön
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Wasted spark bör väl inte fungera med hallgivaren i fördelaren tror jag, den måste ju veta var på vevaxelvarvet kolv 1 befinner sig för att avgöra vilket tändstiftspar som skall fyras av. Från hallgivaren frå den bara reda på att den skall fyra av (vilket ju räcker med fördelartändning med en spole).

Den skall ju fyra av ena paret när cyl1 år runt topp och det andra paret när cyl1 är runt bott. Så för WS behövs ju vevaxelgivare.

Skall man sen köra COP så behövs ju både vev/kamgivare eller 2 kamgivare.

Jobbigt med tändtänkandet på 4 taktare :lol:
Hans Hellström

Marcus

Post by Marcus »

Du har rätt Snillet. Tänkte inte så långt.
Sliced

Post by Sliced »

Marcus wrote:Sliced>> Kör också med ediständning men skulle nog aldrig kört med det på en bil då man tappar lite funktioner som tex varvtalsspärr mm. Ska du ha hallgivaren kvar varför kör du inte med den som varvtalstrigger och kör en wastedspark spole(tex edis-spolen) på det bara. Ett par tändmoduler till det kan du ju bygga in i boxen bara.
Men det kanske finns nån annan fördel på EDIS som jag missat. Är lite nyfiken bara

Nja.. jag kommer att ha ställbart kamdrev och då flyttar jag tändningen om jag flyttar kammen..
Det var därför jag tänkte köra EDIS.. Har inte sett förut att man tappar varvtalsbegränsningen.. Då är jag lite vilse igen.
Jag kommer inte att köra med extrakoden..

Men om jag sätter dit tandhjulet på veven som jag tänkt..?
Då låter det på dig som om jag kan använda EDIS-spolen, men dom två tändmodulerna? Jag måste nog läsa på just den biten lite till. Kan jag driva en EDIS-spole via två tändmoduler från ett triggerhjul och få varvtalsbegränsningen och knacksensorn att funka?
/Arne Lindgren
Marcus

Post by Marcus »

Sliced wrote:Nja.. jag kommer att ha ställbart kamdrev och då flyttar jag tändningen om jag flyttar kammen..
Det var därför jag tänkte köra EDIS.. Har inte sett förut att man tappar varvtalsbegränsningen.. Då är jag lite vilse igen.
Jag kommer inte att köra med extrakoden..

Men om jag sätter dit tandhjulet på veven som jag tänkt..?
Då låter det på dig som om jag kan använda EDIS-spolen, men dom två tändmodulerna? Jag måste nog läsa på just den biten lite till. Kan jag driva en EDIS-spole via två tändmoduler från ett triggerhjul och få varvtalsbegränsningen och knacksensorn att funka?

Ok, då förstår jag att du inte vill ha hallgivaren.
Är inte helt 100 på det här så forska gärna själv men jag har läst så finns det en mjuk varvtalsbegränsare och en hård. I den "mjuka" så tar boxen bort slumpvalda gnistor för att på så sätt begränsa varvtalet. Problemet är att då går edismodulen in i safemode och sätter tändningen till 10grader. Du tappar alltså ingen gnista. Ett annat sätt är att den backar tändningen en massa och begränsar varvtalet. Återigen blir det problem med edis:en.
I det "hårda" som kommer in om inte den mjuka varianten fungerar så klipper den soppan. Kanske funkar att köra bara den åt dig. Det är det jag är osäker på.

Funkar det att köra EDIS och funktioner som knacksensor och sånt utan extrakoden?

Är det så att det inte fungerar med EDIS åt dig så borde det fungera om du sätter ett eget tandhjul och triggar med en vr-givare bara. Sen ska det fungera att köra med 2 interna tändmoduler(en ska ju sitta där redan från början) som triggar din EDIS-spole.
Tror nästan Snillet har mest koll på det här.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Har inte koll på standardkoden (aldrig kört den :lol:, fattas ju en massa bra saker) men jag kör ju softlimit som "fixed timing" och hard limit är "fuel cut".

Fuel cut kan du ju fortfarande köra om du kör edis så det borde ju vara lugnt, fuelcut är ju ganska snällt mot maskinen, om det finns med standard firmware alltså.

Jag har för mig att det finns en revlimit inbyggd i edis anpassad för motorn man tar det ifrån ?, men den är ganska hög ?

Men jag kan inte edis :roll:
Hans Hellström

Sliced

Post by Sliced »

Jag började läsa in mig på alternativ tändning precis.. :)
/Arne Lindgren
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Arne, med kallstartventil menar du för bränslet eller tillskottsluft ?
Insåg i helgen när detta flimrade förbi i skallen på mig att det kanske inte var tillskottsbränsleventilen du menade med kallstartventil....
Hans Hellström

Sliced

Post by Sliced »

snillet spambot wrote:Arne, med kallstartventil menar du för bränslet eller tillskottsluft ?
Insåg i helgen när detta flimrade förbi i skallen på mig att det kanske inte var tillskottsbränsleventilen du menade med kallstartventil....

Luften.. :)
/Arne Lindgren
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Sliced wrote:
snillet spambot wrote:Arne, med kallstartventil menar du för bränslet eller tillskottsluft ?

Luften.. :)

Ah, då kör jag med en sån ju, den som sitter på XU9JAZ med motronic, samma sorts ventil som sitter på en del jetronicmaskiner också.

Både jetronic och motronic finns med "sad" eller pulsstyrd ventil.

Som sagt, funkar helt ok, ibland med varm motor saknar man den "smulta" och lugna fina tomgång man får med den pulsstyrda ventilen men.... så jäkla noga är det ju inte med tomgång. För min del behöver den bara vara tillräckligt lugnt för att bilprovningen skall bli nöjd.

Trodde du pratade om bränsletillskottet vidd kallstart först, DEN ventilen behövs inte med MS.
Hans Hellström

Joi

Post by Joi »

I princip färdig härva här :)
Fast nu sitter den i bilen :)
Image
Längtar tills ja får tillbaka min topp så man kan provstarta :D
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Post Reply