Kylar- och kylfläktproblem. 605

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Ingo

Kylar- och kylfläktproblem. 605

Post by Ingo »

Hej. Har just kommit hem efter en otroligt seg resa och har råkat ut för flera konstiga fel på en gång tycker jag.

Bilen (605 2.0 95) kokade helt plötsligt utan förvarning idag. Fick stopp på bilen och temp.mätaren var då uppe i 110 grader C. När jag klev ur så sprutade det ut kylarvätska från exp.kärlet. Jaha tänkte jag.

Märkte då att inte kylfläkten inte snurrade, vilket den ju borde göra. Kollade säkringarna i motorrummet och bytte en 30A säkring som smällt.

Fyllde sedan på vatten i exp.kärlet som var helt tomt.

Väntade sedan till tempen var nere på 70 grader och startade. Satte även på AC för att fläktarna skulle gå igång. Men nähä då. Tempen stannade inte på 90 grader. Jag var uppe i 100 grader på bara en minut eller två?? Likaså smällte en av säkringarna till fläktarna (det sitter två ifram) igen och bara en av dem snurrade men endast väldigt långsamt. När jag kände på den som står stilla var den helöt stum och går inte att rubba.

Kände då på kylaren och slangarna och de var kalla. Alltså cirkulerar inte vattnet!? Vad är fel? Kan det vara någon sorts ångbubbla inne i motorns kylkanaler som gör att det inte cirkulerar? Remmen till vattenpumpen är hel och jag hör inga missljud. Kan det vara termostaten som gett upp och stängt sig? Eller är det mest troligt att vattenpumpen är utsliten? Men den borde väl ändå orka cirkulera vattnet lite åtminstone?

Det blev mycket på en gång. Tacksam för hjälp från en som inte är så duktig på sådant här.
Bengt C

Re: Kylar- och kylfläktproblem. 605

Post by Bengt C »

Ingo wrote:...Väntade sedan till tempen var nere på 70 grader och startade. Satte även på AC för att fläktarna skulle gå igång...

Så funkar det inte. Den ena fläkten styrs av en temperaturkontakt på kylarens gavel, troligen kan den styra fläkten till två olika hastigheter. Den andra (kondensorfläkten) styrs av en tryckkontakt på AC-systemet. Du måste stå still en stund med AC:n tillslagen för att denna ska gå. Tveksamt om AC:n över huvud tagets startar kompressorn nu när det är vinter (om du inte aktiverar recirkulationen förstås).

Ingo wrote:...Tempen stannade inte på 90 grader. Jag var uppe i 100 grader på bara en minut eller två??...

Fråga: Körde du eller stod du i bilkö? Normalt sätt, med fungerande kylare, behövs fläkten inte alls på vintern.

Ingo wrote:...Likaså smällte en av säkringarna till fläktarna (det sitter två ifram) igen och bara en av dem snurrade men endast väldigt långsamt...

Jag skulle tro att det är ordinarie fläkts högfartssäkring som brunnit. Varför vet jag inte. Jag tror det är den som snurrar, men bara på lågfart.

Ingo wrote:...När jag kände på den som står stilla var den helöt stum och går inte att rubba...

Jag skulle tro att kondesorfläkten till AC:n rostat fast eller något. Den används som sagt bara vid stillastående eller kö-körning på sommaren.

Ingo wrote:...Kände då på kylaren och slangarna och de var kalla. Alltså cirkulerar inte vattnet!? Vad är fel? Kan det vara någon sorts ångbubbla inne i motorns kylkanaler som gör att det inte cirkulerar?...

Ja, det kan det vara. Har du den tunna slangen från övre kylarslang upp till expansionskärlet i ordning? Den ska ventilera upp luft till kärlet. Kläm på övre kylarslangen! Om man klämmer pulserande och hastigt känner (och hör) man om det är luft eller vatten i slangen.

Ingo wrote:...Remmen till vattenpumpen är hel och jag hör inga missljud...

Vissa nyare motorer från BMW har en pumprotor av plast :evil: som kan lossna från pumpaxlen. Då stannar flödet och motorn kokar extremt snabbt. Vet inte om Peugeot har liknande bekymmer? Inget jag läst här emellertid. Kanske vet andra hur det förhåller sig?

Ingo wrote:...Kan det vara termostaten som gett upp och stängt sig?...

En kass termostat brukar oftast vara halvöppen jämt. Bilen tar lång tid på sig att bli varm, den blir inte varm eller överhettar lite grand. (Kanske kan den paja och förbli stängd, inget jag upplevt dock.)

Ingo wrote:...Eller är det mest troligt att vattenpumpen är utsliten?...

Nej, då gnäller lagren och pumpen läcker.

Ingo wrote:...Men den borde väl ändå orka cirkulera vattnet lite åtminstone?...

Ja, om inte pumhjulet lossnat enligt ovan. Avlufta genom att lätta på en slangklämma på övre kylarslang. Fyll systemet igen och kolla hur det funkar.

Fråga: Har du värme i cupén?
Ingo

Re: Kylar- och kylfläktproblem. 605

Post by Ingo »

Tack för svaret Bengt!
Bengt C wrote:Så funkar det inte. Den ena fläkten styrs av en temperaturkontakt på kylarens gavel, troligen kan den styra fläkten till två olika hastigheter. Den andra (kondensorfläkten) styrs av en tryckkontakt på AC-systemet. Du måste stå still en stund med AC:n tillslagen för att denna ska gå. Tveksamt om AC:n över huvud tagets startar kompressorn nu när det är vinter (om du inte aktiverar recirkulationen förstås).

På min ser det ut att sitta tre stycken givare vid termostathuset (kan ta en bild imorgon) Här i Lund har det varit sommar idag närapå och jag använde ACn för att den skulle få jobba lite och den kylde bra, dock vet jag inte om kondesorfläkten gick eller inte. Detta var dock innan den kokade och så.
Bengt C wrote:Fråga: Körde du eller stod du i bilkö? Normalt sätt, med fungerande kylare, behövs fläkten inte alls på vintern.

När bilen kokade först hade jag, i ärlighetens namn, pressat bilen rätt ordentligt i några minuter. Sen gick som sagt tempen upp igen väldigt snabbt och då stod jag stilla på tomgång. Det var då jag upptäckte att kylaren var sval och likaså slangarna till och från motorn vilket tyder på att det inte cirkulerar.
Bengt C wrote:Jag skulle tro att det är ordinarie fläkts högfartssäkring som brunnit. Varför vet jag inte. Jag tror det är den som snurrar, men bara på lågfart.

Den som snurrar långsamt är bilens vänstra (i bilens färdriktning). I motorrummet finns en dosa med 2 säkringar för kylfläkt och den ena av dessa har gått 2 gånger nu. Trodde att båda fläktarna var seriekopplade och att de startar dels då motorn blir varm och när jag sätter på ac? Men jag har ingen koll faktiskt :dontknow:
Bengt C wrote:Jag skulle tro att kondesorfläkten till AC:n rostat fast eller något. Den används som sagt bara vid stillastående eller kö-körning på sommaren.

Ja, av ngn anledning sitter den fast. Är det svårt att laga? Går det att plocka isär och smörja upp eller så. Den har ju säkert inte snurrat på bra länge.
Bengt C wrote:Ja, det kan det vara. Har du den tunna slangen från övre kylarslang upp till expansionskärlet i ordning? Den ska ventilera upp luft till kärlet. Kläm på övre kylarslangen! Om man klämmer pulserande och hastigt känner (och hör) man om det är luft eller vatten i slangen.

Jag klämde på varenda satans slang och det bubblade och hade sig men av någon anledning vägrar det att cirkulera så någonstans är det täppt gissar jag på. Ska kolla mer på detta imorgon eller till helgen då jag får tid.
Bengt C wrote:En kass termostat brukar oftast vara halvöppen jämt. Bilen tar lång tid på sig att bli varm, den blir inte varm eller överhettar lite grand. (Kanske kan den paja och förbli stängd, inget jag upplevt dock.)

Jag har länge kört med en kass termostat och det har nog varit dumt då det förmodligen är länge sedan kylfläktarna fick jobba. Kan nog vara orsaken till problemet kanske. Min motortemp har inte vart uppe i 90 på bra länge. Snarare runt 75-80 grader för det mesta med några undantag. Dumt av mig.
Bengt C wrote:Nej, då gnäller lagren och pumpen läcker.

Skönt då slipper jag oroa mig för den hoppas jag.
Bengt C wrote:Fråga: Har du värme i cupén?

Nix pix inget vidare. Det har jag inte haft på länge då jag fått för mig att motorn som reglerar spjället sagt upp sig. Dock har jag klarat vintern då jag kört på recirkulation och ändå fått hyfsad värme. Dock hade jag betydligt bättre värme idag än jag haft på länge... När motorn nästan kokade på vägen hem alltså. Vet inte vad jag skall tro längre.

Summa sumarum. JAg börjar tro att det är så här. Min hårda körning idag gjorde att min halvöppna termostat inte längre kylde tillräckligt bra då det dessutom varit varmt utomhus här i Lund. Det gjorde att kylfläktarna som inte gått på alldeles för länge rostat fast och därför inte kylde av vattnet. Vilket innebar att motorn kokade och att det nu är massa luft som jag måste avlufta? Hur gör man det då. Sitter det nipplar någonstans. Skall nog låna en Haynes för Citroen XM eller 406 tror jag om jag ska re ut detta.

Än en gång tack för hjälpen!
Ingo

Post by Ingo »

Ska fatta mig kort den här gången :wink:

Sitter termostaten till höger om motorblocket (om man står framför bilen) där det också sitter tre givare av någåt slag? Om det är det, är de bara att lossa de tre skruvarna och pilla loss termostaten å sen sätta dit en ny?

Har kommit fram till att det borde vara termostaten. Slangen som går till värmepaketet är nämligen varm men den som går till kylaren blir inte ens ljummen.
Bengt C

Post by Bengt C »

Jag har en V6 och där sitter termostaten på motorn vänstra sida om man står och tittar på motorn, alltså på motsats sida i förhållande till koppling och växellåda. Kanske är det andra sidan på en 4-cylindrig? Övre kylarslang går in i motorn i den position där termostaten sitter. På en V6 sitter termostaten idiotiskt placerad under ett motorfäste och det tar en halv dag att genomföra bytet. Jag tror den sitter mycket bättre till på en 4-cylindrig.

Du byter genom att pilla loss några skruvar och lättar sedan på locket. Den nya termostaten ska sitta åt rätt håll (den kanske inte ens går att montera fel?) och efteråt kan du behöva lufta systemet en del. Även efter en stunds körning.

Givarna mäter allihop motortemperaturen men för olika ändamål. Det kan vara för motorelektroniken, ventilationen, fläktstyrning och panelinstrument. Jag tror det kan sitta allt från en till fyra givare där.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Ingo wrote:Ska fatta mig kort den här gången :wink:

Sitter termostaten till höger om motorblocket (om man står framför bilen) där det också sitter tre givare av någåt slag? Om det är det, är de bara att lossa de tre skruvarna och pilla loss termostaten å sen sätta dit en ny?

Har kommit fram till att det borde vara termostaten. Slangen som går till värmepaketet är nämligen varm men den som går till kylaren blir inte ens ljummen.

Japp, i plasttermostathuset sitter den. Av med låsfjädern till slangen och dra ut den, sen är det bara de tre skruvarna.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Ingo »

Strålande! Då ska jag ge mig på bileländet snart. Tack för hjälpen!
Ingo

Post by Ingo »

Termostat bytt. Den var stängd pga haveri, den hade spruckit i "piggens" infästning eller vad man ska kalla det.. Så nu har jag cirkulation igen.

Nästa problem. Kylfläktarna startar inte. För båda skall väl starta då motorn blivit varm, eller?

En säkring (30A) går hela tiden, totalt sitter där två säkringar i motorrummet. Bilens högra kylfläkt (kondensorfläkten?) sitter stumt fast. Är det därför säkringen går tror ni? KAn man med lite våld försöka tvinga runt den så den ev. lossnar eller kan man enkelt ta loss den och byta ut?
Bergengren

Post by Bergengren »

Tror du har samma motor som jag (-95, 2.0 16v, med AC)

Kylfläktarna styrs av bruna givaren på termostathuset. Ta av den så skall bägge fläktarna starta i fullfart om tändningen är till. Fläktarna har två hastigheter och båda fläktarna ska gå samtidigt. Vid lågfart används en säkring till båda fläktarna. Vid fullfart används en säkring per fläkt. Är en fläkt kass lär säkringen gå som matar båda fläktarna vid halvfart, såvida de nu inte är kopplade i serie, vilket innebär att halvfartsläget för båda fläktarna försvinner. Kolla så att den fungerande fläkten snurrar lätt, den kanske också ger upp snart, då de ska ha använts identiskt.

Vad gäller kupévärmen så går den inte genom termostaten, den hämtas direkt från motorn innan termostaten vid termostathuset, alltså ska den inte påverkas av en stängd dålig termostat. Du ser slangen som går från termostaten och tillsammans med en returslang går in till kupén genom torpedväggen. Känn på dem, båda slangarna ska vara heta när motorn är varm och man inte tar ut värme i kupén. Kolla avluftaren där annars.

Edit: De andra givarna på termostathuset, om man är intresserad:
Blå = Tempvisaren
Brun = Kylfläktsautomatiken
Grön = Stop-lampa och röda varningslampan för temperatur (?)

Den bruna på min bil är kass och det dröjde inte länge förrens även den gröna började glappa.
öhl-in

Post by öhl-in »

Byt reläena till fläktarna
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T

WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..:(
Ingo

Post by Ingo »

Bergengren:
Tack för infon! Skall testa ta bort den brune imorgon och se om den ena startar iaf. Angående cirkulationen i systemet är det inga problem nu. Alla slangar blir varma och det verkar inte va nån luft i systemet. Motorn verkar ha klarat sig också. Var redigt nervös att topplockspackningen eller något gått åt h-e. För normal körning kyler den utmärkt nu igen men till sommaren vill jag ju gärna ha fläktarna i ordning för å klara lite stadskörning också. Sen är det ju kul om ACn fungerar med (antar den inte gör det när fläkten inte går?)

Ska förresten hålla utkik efter din 605 i Eksjö. Är där rätt ofta och man ser inte så många 605 där.

Öhl-in:
Kan det vara ett relä fel alltså? Jag vill ha det till att den ena fläktmotorn brunnit eller rostat fast etc. och att det därför går en säkring när den skall växla upp till högfart?

Ps. Är det komplicerat/dyrt att fixa en fläktmotor?
öhl-in

Post by öhl-in »

Ingo wrote:Bergengren:
Tack för infon! Skall testa ta bort den brune imorgon och se om den ena startar iaf. Angående cirkulationen i systemet är det inga problem nu. Alla slangar blir varma och det verkar inte va nån luft i systemet. Motorn verkar ha klarat sig också. Var redigt nervös att topplockspackningen eller något gått åt h-e. För normal körning kyler den utmärkt nu igen men till sommaren vill jag ju gärna ha fläktarna i ordning för å klara lite stadskörning också. Sen är det ju kul om ACn fungerar med (antar den inte gör det när fläkten inte går?)

Ska förresten hålla utkik efter din 605 i Eksjö. Är där rätt ofta och man ser inte så många 605 där.

Öhl-in:
Kan det vara ett relä fel alltså? Jag vill ha det till att den ena fläktmotorn brunnit eller rostat fast etc. och att det därför går en säkring när den skall växla upp till högfart?

Ps. Är det komplicerat/dyrt att fixa en fläktmotor?

Det är sällan att motorerna brinner, förr går reläerna, eller säkringarna.. på dom olika modeller jag har haft så är det oftast reläerna som ..."rostat" i anslutningarna...men vem vet .. jag är ju bara en gamling :roll:
309 look m 8V gti 1,9-89
Renault scenic 1,6-00
Hobby Prestige 545 T

Ingo

Post by Ingo »

öhl-in wrote:Det är sällan att motorerna brinner, förr går reläerna, eller säkringarna.. på dom olika modeller jag har haft så är det oftast reläerna som ..."rostat" i anslutningarna...men vem vet .. jag är ju bara en gamling :roll:

Hehe. Hmm jag blir bara glad om motorn inte brunnit men är det normalt att den sitter fast? Den går inte att snurra för hand vilket man kan med den andra? Å så går ju den ena säkringen hela tiden. Så då kan den ha rostat fast kanske? Aja skall väl kolla på reläerna också men var sitter dom? I motorrummet ngnstans? Surt att det inte finns ngn rephandbok.
öhl-in

Post by öhl-in »

Ingo wrote:
öhl-in wrote:Det är sällan att motorerna brinner, förr går reläerna, eller säkringarna.. på dom olika modeller jag har haft så är det oftast reläerna som ..."rostat" i anslutningarna...men vem vet .. jag är ju bara en gamling :roll:

Hehe. Hmm jag blir bara glad om motorn inte brunnit men är det normalt att den sitter fast? Den går inte att snurra för hand vilket man kan med den andra? Å så går ju den ena säkringen hela tiden. Så då kan den ha rostat fast kanske? Aja skall väl kolla på reläerna också men var sitter dom? I motorrummet ngnstans? Surt att det inte finns ngn rephandbok.

Kolla i första hand framme vid kylmotorerna.... hmm det verkar som om någon motor går för trögt.... själv skulle jag ta loss den och smörja... för sällan går dom sönder
309 look m 8V gti 1,9-89
Renault scenic 1,6-00
Hobby Prestige 545 T

Ingo

Post by Ingo »

Jope det blir väl till att smörja eländet misstänker jag, men då måste ju grill och kanske kofångare väck, för kylaern sitter ivägen, å ja gillar inte sånt mek när jag saknar garage.. Ska nog samla mod för att istället med lite välmenat våld forcera fläkten till att börja snurra igen.

Återkommer, med hög sannolikhet, om jag stöter på fler problem. Tack för hjälpen so far.
öhl-in

Post by öhl-in »

Ingo wrote:Jope det blir väl till att smörja eländet misstänker jag, men då måste ju grill och kanske kofångare väck, för kylaern sitter ivägen, å ja gillar inte sånt mek när jag saknar garage.. Ska nog samla mod för att istället med lite välmenat våld forcera fläkten till att börja snurra igen.

Återkommer, med hög sannolikhet, om jag stöter på fler problem. Tack för hjälpen so far.

Finns det inga skrotar i "utmarken" :D
309 look m 8V gti 1,9-89
Renault scenic 1,6-00
Hobby Prestige 545 T

Ingo

Post by Ingo »

öhl-in wrote:Finns det inga skrotar i "utmarken" :D

Hoppas du inte insuinerar att min 605 e färdig för skroten.. [-X Icke!

Nä men visst har vi det. Så om nu motorn är kass skall jag väl kunna få tag på en "ny" men på skroten borde den ha rostat fast lika ordenltigt som på min tycker jag fast då kanske man kan renovera den. Ajjaja jag ska ge fläkten nåra kyssar imorn så får vi la se om den behagar fläkta igen.

Utmarken betyder faktiskt Lund i mitt fall då jag bor i det som i Lund kallades utmarken för några år sedan (100-tals år sen).
öhl-in

Post by öhl-in »

Ingo wrote:
öhl-in wrote:Finns det inga skrotar i "utmarken" :D

Hoppas du inte insuinerar att min 605 e färdig för skroten.. [-X Icke!

Nä men visst har vi det. Så om nu motorn är kass skall jag väl kunna få tag på en "ny" men på skroten borde den ha rostat fast lika ordenltigt som på min tycker jag fast då kanske man kan renovera den. Ajjaja jag ska ge fläkten nåra kyssar imorn så får vi la se om den behagar fläkta igen.

Utmarken betyder faktiskt Lund i mitt fall då jag bor i det som i Lund kallades utmarken för några år sedan (100-tals år sen).

Ber om ursäkt min vän... men det kan finnas vissa saker även på skroten som kan fungera......även om din eminenta bil icke hör hemma på ovansagda ställe :D
309 look m 8V gti 1,9-89
Renault scenic 1,6-00
Hobby Prestige 545 T

Ingo

Post by Ingo »

öhl-in wrote:Ber om ursäkt min vän... men det kan finnas vissa saker även på skroten som kan fungera......även om din eminenta bil icke hör hemma på ovansagda ställe :D

No problema, tog det inte så ;) Inte skroten än på några år hoppas jag
öhl-in

Post by öhl-in »

Ingo wrote:
öhl-in wrote:Ber om ursäkt min vän... men det kan finnas vissa saker även på skroten som kan fungera......även om din eminenta bil icke hör hemma på ovansagda ställe :D

No problema, tog det inte så ;) Inte skroten än på några år hoppas jag
:wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
309 look m 8V gti 1,9-89
Renault scenic 1,6-00