Hur snabbt kraschar ett batteri?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Hur snabbt kraschar ett batteri?

Post by Dr. Mabuse »

I förrgår fungerade allt hur bra som helst.
Igår när jag skulle ta bilen räckte strömmen till att dra runt startmotorn ett halvt varv... Tänkte att någon lampa eller stereon kan ha dragit ur batteriet över natten.

Kopplade på batteriladdaren, och efter tre timmar testade jag att starta motorn. Hoppade igång utan problem (laddaren stod och laddade under tiden). Efter ytterligare tre timmar trodde jag att batteriet skulle tillräckligt laddat. Jag kopplade ur laddaren och tog en eller två minuter på mig att packa ihop laddaren och förlängningskablar och sådant. När jag startade bilen var det precis att det räckte. Ut och körde bilen 5 mil och när jag parkerat i garaget 15 sekunder med halvljuset på och stereon spelande så räckte strömmen att dra runt motorn ett halvt varv igen innan batteriet kroknade.

Jag tycker att det är lustigt att batteriet verkar fräscht ena dagen och i stort sett stendött nästa. Det är möjligtvis inte generatorn som spökar?
Å andra sidan, om batteriet är slut kan den kanske uppträda lite högohmigare vid laddning. Det skulle kunna förklara det irriterande generator-surret som blivit tydligare i stereon senaste halvåret.
Området kring plus-polen ser fuktigt ut, men i övrigt är både batteri och motorrum torrt. Jag ville inte peta i det om det är battisyra.

Finns det fler personer som har erfarenhet av batterier som kraschar "plötsligt"?
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Japp, det blir kortslutning i batteriet. Fick totalras på ett en gång, skulle hämta en säng i lägenheten jag bodde i och ställde bilen på gångbanan utanför, när jag skulle starta den sen så var batteriet heldött, klickade inte från startmotorn en gång, det från att aldrig ha krånglat innan. Bara att handla nytt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Bengt C »

Precis, det kan gå oerhört fort mot slutet och precis som du skriver kan batteriet bli högohmigt strax innan det helt ger upp (så att man hör generator genom radion).

Jag brukar ibland genomföra kontrollerade urladdningsprov på mina batterier för att kartlägga kapacitet och inre resistans. Damen hade en gång ett batteri som blev segt kring nollgrader eller några plus. Batteriet hade endast 4 Ah(!) kvar och nominella värdet var 55 Ah. Trots det startade bilen lätt vid 10 C och uppåt.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Kan vara så med nya batterin att man laddar ur dem halft med stereo och sedan startar kör och inte hinner ladda upp batteriet att det sätter sig, skräp i cellerna som gör att den inte laddar upp lika bra nästa gång.

Man kan tömma batteriet på syra och tvätta det med vatten invändigt, för att sedan fylla på med >syra< inte dest vatten. då kan man få igång det som "nytt" igen.

diskuterade detta med en duktig kille på el-fronten..
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Dart

Post by Dart »

Jaaacob wrote:Man kan tömma batteriet på syra och tvätta det med vatten invändigt, för att sedan fylla på med >syra< inte dest vatten. då kan man få igång det som "nytt" igen.

ska tydligen gå men jag köper hellre ett nytt batteri än blaskar omkring med svavelsyra (eller vad det nu är för syra i ett batteri)
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Tobbe Tuff wrote:
Jaaacob wrote:Man kan tömma batteriet på syra och tvätta det med vatten invändigt, för att sedan fylla på med >syra< inte dest vatten. då kan man få igång det som "nytt" igen.

ska tydligen gå men jag köper hellre ett nytt batteri än blaskar omkring med svavelsyra (eller vad det nu är för syra i ett batteri)

Man måste vara noggrann när man gör det, precis som du säger är det svavelsyra så det är inte all leka med.

Men det fungerar att "skölja ur" och sedan fylla med ny syra i många fall.

Finns t.o.m en del historier om att vissa lågprisbatterier "tillverkades" på det viset tidigare :), men det är nog ett fall för mythbusters.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Precis det glömde jag väl tillägga. jag skulle inte göra det själv.... :!:
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Helt ok fungerande batterier kostar ju ingen förmögenhet.
Hans Hellström

Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Biltemas 65Ah-batteri kostar ca 600:-

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Dr. Mabuse wrote:Biltemas 65Ah-batteri kostar ca 600:-

Tror nästan excide på meknonomen är biligare och bättre kvalité excide tillverkas väl av global?

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Flygarn

Re: Hur snabbt kraschar ett batteri?

Post by Flygarn »

Dr. Mabuse wrote:Finns det fler personer som har erfarenhet av batterier som kraschar "plötsligt"?

Jodå, jag har slaktat ett och annat batteri. Ett av dom effektivaste sätten att döda ett blysyrabatteri är att göra som du gjorde, ladda ur det helt.
Det som händer är att plattorna som skapar spänningen börjar korrodera samtidigt som dom tappar formen och kortsluter varandra. Det samlas dessutom avlagringar från plattorna på botten av batteriet som orsakar ännu mer självurladdning. Nu finns det givetvis batterier som klarar en totalurladdning bättre än andra, men som sagt, inget batteri gillar att bli så urladdat.
Mao. så är det bara att investera i ett nytt. Jag brukar alltid kolla om jag kan få plats med en storlek större då det för det mesta finns plats över. På så sätt så har man aldrig problem på vinern och det räcker längre om man skulle glömma lyset på eller om bilen är lite grinig.
Peugeot 605 SRTI '93 - SÅLD
Audi S4 2.7 Biturbo Quattro '01
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Jag har inte haft något som laddat ur batteriet, så det är inte det som var problemet. Batteriet dog helt enkelt.

Djupurladdning med efterföljande haveri har jag haft tre gånger på MCn därför att jag varit för slö för att se till att underhållsladda under vintrarna.
Det blev ett Biltema-batteri, 75Ah för 1100:-

Dart

Post by Dart »

snillet spambot wrote:Helt ok fungerande batterier kostar ju ingen förmögenhet.

Precis, och särskilt med tanke på att man inte byter batterier särskilt ofta. Vad kan det vara i snitt? Vart femte år? Piss-pengar mao.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Tobbe Tuff wrote:
snillet spambot wrote:Helt ok fungerande batterier kostar ju ingen förmögenhet.

Precis, och särskilt med tanke på att man inte byter batterier särskilt ofta. Vad kan det vara i snitt? Vart femte år? Piss-pengar mao.

Är man snäll mot sitt batteri så håller det normalt 5-10år, min erfarenhet 8)

Man får inte glömma vad batteriet kallas egentligen, smaka på ordet: "startbatteri", det finns där för att orka starta bilen, sedan skall generatorn ta hand om resten.

Står man still å spelar musik eller med ljuset på å drar ur det till hälften, sedan startar å kör i 20minuter så det har laddat sig 10% till (du får köra LÄNGE för att att batteri skall bli fulladdat) å gör så flera gånger så decimerar du livslängden till garanterat under 5 år.

Batteriet skall vara fulladdat så mycket som möjligt, då håller det länge.
Hans Hellström

krille!

Post by krille! »

Jaaacob wrote:Tror nästan excide på meknonomen är biligare och bättre kvalité excide tillverkas väl av global?

Bytte till ett sådant ganska nyligen(hos mekonomen då), 65Ah och det gick på en bra bit över 600:- trots personalrabatt, ordinarie pris var 1098:- om jag minns rätt.
Den jag skulle ha till 206an var dessutom bland de billigare de hade av det märket :(

Men som någon sa, har man en slant extra att lägga på batterier så bör man göra det för att få ett som håller.
Jag testade ett av märket Perion och behandlade det som jag behandlar alla batterier, det höll ett år innan det började kräva underhållsladdning varannan vecka, kostade mycket mindre än kända märken dock.
Last edited by krille! on Thu Apr 10, 2008 9:14, edited 1 time in total.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Köpte Bosch "Asia Silver" på Bauhaus senast :), 498:-, kommer inte ihåg vad de e för Ah men runt 60 är det.
Hans Hellström

öhl-in

Post by öhl-in »

Även nya kvalitetsackumulatorer kan ha sina brister.. köpte en ny bil(skit i märket) efter 12 dagar startade inte fanstyget...ackumulatorn var DÖD ...fick ny efter 2 mån samma sak fick ny..därefter som det skulle :D
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T

WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..:(
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Biltema lämnar 4 års garanti på det batteriet jag köpte.

Post Reply